• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154374
+
-

اسناد محرمانه کاخ سفید، در خانه ترامپ پیدا شد

آمریکا
اسناد محرمانه کاخ سفید، در خانه ترامپ پیدا شد

دفتر اسناد ملی آمریکا اعلام کرد 15جعبه اسناد محرمانه دفتر ریاست‌جمهوری را در اقامتگاه زمستانی دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا در جنوب شرق آمریکا پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ برخلاف قوانین آمریکا پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، اسناد دولتی را که به‌عنوان اسناد محرمانه طبقه‌بندی شده بودند، با خود به محل اقامت شخصی‌اش در فلوریدا برده بود. دیوید فریرو، رئیس دفتر آرشیو ملی در نامه‌ای خطاب به کمیته نظارت کنگره آمریکا، درباره اسناد ضبط شده اطلاع‌رسانی کرده است. فریرو گفته اسنادی که در حوزه امنیت ملی نیز در میان اسناد پیدا شده در خانه ترامپ وجود دارد. همچنین نامه‌های کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و نامه باراک اوباما، سلف ترامپ نیز در جعبه‌ها پیدا شده‌است.
رئیس دفتر آرشیو ملی آمریکا در نامه خود به کنگره همچنین گفته که برخی از اسناد نیز که باید به این دفتر تحویل داده می‌شده، توسط رئیس‌جمهور سابق پاره شده است. بعضی از اسناد پاره شده، در نهایت توسط کارکنان کاخ سفید ترمیم شده و یا به‌صورت تکه‌تکه تحویل داده شده‌اند.
ترامپ انتقال این جعبه‌ها به آرشیو ملی را تأیید کرده و گفته است این اوراق بدون هیچ مشکلی تحویل داده شده است. رسانه‌های آمریکایی اما گزارش دادند که ترامپ از تحویل این اسناد خودداری می‌کرده و دفتر آرشیو ملی آمریکا پس از مذاکرات طولانی موفق به بازپس‌گیری آنها شده است.
موضوع مفقود شدن اسناد یادشده نخستین بار حدود 2هفته قبل از سوی آرشیو ملی آمریکا اطلاع‌رسانی شده بود. پیدا شدن اسناد در خانه ترامپ، انتقادهای بسیاری را به‌دنبال داشته است. او خود در جریان رقابت‌های انتخاباتی در سال2016، هیلاری کلینتون، رقیب دمکراتش را به‌خاطر استفاده از ایمیل شخصی برای رد و بدل کردن نامه‌های اداری به‌شدت تحت فشار قرار داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید