• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 227052
+
-

سیگنال جنایت در النصیرات برای کاخ سفید

یادداشت
سیگنال جنایت در النصیرات برای کاخ سفید

ابوالفضل ظهره‌وند؛تحلیلگر مسائل منطقه

هفته قبل جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرده بود که با توجه به وضعیت وخیم حال حاضر اسرائیل در منطقه و ناظر به شکست‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی در نبردها متحمل شده است، طرحی سه‌ماده‌ای در جهت آتش‌بس غزه ارائه شد که درظاهر و روی کاغذ طرح مناسبی است، اما آنچه اهمیت دارد ضمانت اجرای آن است؛ یعنی حتی حماس کلیت آن طرح را پذیرا بود اما به این شرط که آمریکا و سایر کشورهای غربی حامی اسرائیل پای آن معاهده را امضا کنند، اما در واقعیت این امر صورت نگرفت.
بایدن از یک‌سو چنین القا می‌کند که از آتش‌بس دفاع می‌کند و درحال فشار آوردن به رژیم صهیونیستی است تا زیربار پایان جنگ غزه برود‌ اما آنچه در عمل رخ می‌دهد، عدم‌امضا و متعهد نبودن به پایان جنگ است. این به آن معناست که اسرائیل و آمریکا درحال حاضر می‌خواهند به‌نحوی از مخمصه موجود خلاصی پیدا کنند و سپس با زیرپا گذاشتن معاهده و پیش‌کشیدن بهانه‌های مختلف، هجوم و حملات خود به منطقه غزه را افزایش دهند. به‌عبارتی، افکار و اهداف شومی از سوی آمریکا و اسرائیل در قبال غزه وجود دارد.
این نکته را هم باید درنظر گرفت که نه جو بایدن در آمریکا و نه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و از این جهت وقتی حماس از آنها تضمین برای پایان جنگ خواست، طرح پایان جنگ به شکل پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت مطرح شد و 12عضو دیگر در این‌باره همراهی کردند.
این بدان معناست که با توجه به نزدیکی انتخابات در آمریکا قصد دارند تا وضعیت غزه کنترل شود، اما این به مفهوم آتش‌بس پایدار در غزه نیست. بنابراین، آمریکا از این جهت حامی فشارها و حملات اسرائیل در این منطقه است که نمونه آن را در قتل‌عام اخیر صهیونیست‌ها در اردوگاه النصیرات شاهد هستیم. حتی آمریکا مدعی بازسازی غزه در طرح خود شده است، اما در عمل شاهد آن هستیم که پای آن را امضا نمی‌کند و این به آن معناست که فی‌نفسه طرفدار جنگ در آنجاست.
بحران دیگری که رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند مربوط به جنوب لبنان است. بسیاری از شهرک‌های این منطقه تخلیه شده و حزب‌الله هم از موشک‌های جدید خود رونمایی کرده است. البته اسرائیل به‌خوبی می‌داند و بایدن هم تذکرات لازم را داده است که شعله‌ورتر‌شدن آتش جنگ در آن منطقه اصلا و ابدا به نفع تل‌آویو نبوده و اگر درگیری به شکل جدی‌تر ادامه پیدا کند، به‌معنای پایان قطعی رژیم صهیونیستی است. نکته پایانی اینکه به‌نظر می‌رسد این اقدامات تهاجمی و وضعیت حال حاضر، آنان را به پذیرش طرح سه‌ماده‌ای برساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید