• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144850
+
-

میز خبر/ کاهش ۱۸ درصدی بستری‌های کرونا در تهران

 معاون درمان ستاد کرونا در کلانشهر تهران از کاهش 18درصدی بستری‌های کرونا در تهران خبر داد و گفت:« میزان مراجعه بیماران سرپایی 10درصد و مرگ‌ها حدود 12درصد کاهش یافته است.» نادر توکلی در توضیح بیشتر به ایلنا گفت:«‌ میزان مرگ‌ در تهران براثر ابتلا به کرونا، روند نزولی گرفته و نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرده است. اما در این میان، موضوع نگران کننده، شروع پیک ششم است، بنابراین باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی تا رسیدن میزان واکسیناسیون دوز دوم به بالای 80تا 85درصد، ادامه داشته باشد. در کنار اینها هم باید طرح قرنطینه هوشمند به‌طور کامل برقرار شود.» او میزان استقبال از تزریق واکسن کرونا در ایران را نسبت به سایر کشورها، قابل‌قبول عنوان کرد و گفت:« هم‌اکنون برخورد بیشتر فعالانه است و در ادامه کار بیشتر تلاش می‌شود افرادی که دسترسی به واکسن نداشتند در قالب ایستگاه‌های سیار واکسیناسیون و غیره واکسن خود را دریافت کنند.» او درباره تزریق دوز یادآور واکسن هم توضیح داد: « واکسیناسیون دوز سوم کادر درمان درحال انجام است. به غیراز کادر درمان، براساس گزارش این هفته ستاد کرونا، درصد ابتلا نسبت به گروه‌های سنی و درصد بستری در سن بالای 70سال مجددا مقداری نسبت به سایر گروه‌های سنی بیشتر می‌شود. باید درمورد دوز یادآور این گروه سنی در ستاد کرونا و کمیته علمی بررسی شود تا ببینند که دوز بوستر آنها منطقی است.»

افزایش 30درصدی قیمت داروها

افزایش 30درصدی قیمت داروها، خبری است که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد. به‌گفته حیدرمحمدیِ، دارو تحت‌تأثیر تورم است و حداقل قیمت‌هایی با ارائه مستندات از طرف شرکت‌های داروسازی تأیید می‌شود. هرچند که در دوره کرونا افزایش قیمت دارو به‌صورت انقباضی صورت گرفته تا در این حوزه فشار کمتری به مردم وارد شود. محمدی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، نیمایی شدن ارز را برای تامین دارو به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر قیمت برخی داروها، مطرح کرد و گفت:« چندسالی است که دارو با ارز دولتی تامین می‌شود. تعرفه ارز آزاد حدود 6برابر نرخ ارز دولتی 4200تومانی است. منابع ارز دولتی به صادرات و درآمدهای نفتی و غیرنفتی دولت بستگی دارد که عدد آن توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود. تا سال  97این عدد صعودی بود و به 4میلیون و 200دلار رسید و پس از آن سیر نزولی پیدا کرد و امسال این عدد به 2میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که ممکن است افزایش یابد. طبیعی است  با کاهش ارز دولتی برای تامین دارو در این شرایط باید از ارز با تعرفه آزاد استفاده کرد.» به‌گفته او، در این شرایط یارانه ارز دولتی برخی داروها حذف شده است اگرچه ممکن است یارانه بیمه‌ها افزایش یابد. ارز حمایتی از روی داروهایی که تولید داخلی هستند و حتی برخی داروها که مشابه داخلی ندارند، برداشته نشده است مگر داروهای وارداتی که مشابه داخلی دارند و داروهای غیر‌ضروری و بدون نسخه(OTC) و مکمل‌های دارویی. او ادامه داد:« قیمت داروهایی که ارز دولتی می‌گیرند حداکثر حدود 40تا 50درصد بالا رفته اما به‌صورت میانگین قیمت این داروها حدود 20تا 30درصد افزایش یافته است.» محمدی درباره اینکه چرا روی بسته برخی داروها قیمت نوشته نمی‌شود هم توضیح داد:« برخی شرکت‌های دارویی جعبه دارو را برای مدت طولانی به‌عنوان مثال برای 6‌ماه یا حتی 5سال تولید می‌کردند. چون هرچه تیراژ تولید جعبه بیشتر باشد قیمت آن پایین‌تر و به صرفه‌تر است. برخی مواقع با افزایش قیمت دارو سوء‌تفاهمی برای بیماران پیش می‌آمد که دارو به قیمتی بیشتر از قیمت مصوب در اختیار آنها قرار گرفته درحالی‌که اینطور نبوده است.» او ادامه داد:« از تولیدکنندگان درخواست کرده‌ایم تا جایی که می‌توانند قیمت دارو را روی جعبه قید کنند. اما از زمانی که قیمت‌گذاری داروها الکترونیکی شده، قیمت تمامی داروها در سامانه تی‌تک وجود دارد. هموطنان با مراجعه به این سامانه و اپلیکیشن آن می‌توانند علاوه بر قیمت دارو از اصالت دارو هم مطمئن شوند و اگر مغایر بود در همان صفحه می‌توانند گزارش گرانفروشی را در سامانه وارد کنند.»

کاهش ذخایر خونی در کشور
سخنگوی سازمان انتقال خون نسبت به کاهش ذخایر خونی در کشور اعلام نگرانی کرد. به گزارش ایلنا، بشیر حاجی بیگی، با اعلام اینکه، هر سال با شروع فصل سرما و کاهش دما و کوتاه شدن طول روز میزان حضور مردم برای اهدای خون کم می‌شود، گفت:«  اکنون در سراسر کشور گسترش عمل‌های تخصصی و فوق تخصصی را داریم.   همچنین شاهد گسترش خون آنکولوژی و عمل‌های پیوند اعضا در سراسر کشور هستیم.» او ادامه داد:«سازمان انتقال خون باید در کلانشهرها پاسخگوی خون و فرآورده خونی ۹۷۷ مرکز درمانی و بیمارستان باشد، در تهران ۱۶۷ مرکز و بیمارستان، در استان فارس نزدیک به ۷۰ بیمارستان و در خراسان رضوی ۶۷ مرکز درمانی و بیمارستان وجود دارد که خون و فرآورده خونی مورد نیاز آنها از طریق سازمان انتقال خون تامین می‌شود.» براساس اعلام او، خون تمام مراکز درمانی باید از طریق سازمان تامین شود و این خون با اهدای روزانه و مستمر و همیشگی مردم تامین می‌شود و افراد باید به‌طور روزانه خون اهدا کنند. او از مردم خواست تا برای اهدای خون اقدام کنند:« افرادی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند می‌توانند اهدای خون داشته باشند. سن اهدای خون تا پایان ۶۰ سالگی است. البته اهدا کننده‌های مستمر تا ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند. اما جوانان ما هم باید جایگزین این افراد شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید