• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150521
+
-

مینو محرز، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونای وزارت بهداشت:

نیمی از بستری‌شده‌های کرونا واکسن نزده‌اند

8میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز واکسن نزده‌اند، این در حالی است که با وجود شیوع گسترده اومیکرون، یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با واریانت جدید کرونا، واکسیناسیون است. مینو محرز، دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و  عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونای وزارت بهداشت، خطرات این گروه واکسینه نشده در جامعه را جدی می‌داند و می‌گوید که بهترین مثال برای این افراد واکسن‌نزده‌های آمریکاست که آمار مرگ‌ومیرشان با توجه به شیوع گسترده اومیکرون افزایش پیدا کرده است. او در گفت‌وگو با همشهری، توضیح بیشتری می‌دهد.

خطرات تردد افرادی که در جامعه واکسن نزده‌اند، چیست؟

این وضعیت را باید فقط به‌عنوان فاجعه درنظر گرفت که مسببان آن 2گروه هستند، یکی آن دسته از افرادی که مخالف واکسن هستند و دیگران را به واکسن نزدن تشویق می‌کنند و دوم همین گروه‌هایی که کاسبان کرونا نام دارند و به‌دلیل اجباری شدن واکسیناسیون مردم را به دریافت کارت‌های تقلبی تشویق می‌کنند. افراد واکسینه نشده علاوه بر اینکه خودشان بیمار می‌شوند، منجر به انتقال بیماری در جامعه هم می‌شوند، چرا که اینگونه افراد عمدتا در مواجهه با بیماری، اقدام به قرنطینه خود نمی‌کنند و ویروس را به راحتی در جامعه پخش می‌کنند. این اتفاق می‌تواند خطر مرگ برای خود آنها و دیگران داشته باشد. در این میان شنیده می‌شود که برخی اقدام به خرید کارت واکسن می‌کنند و تمایلی به تزریق واکسن ندارند، خرید کارت واکسن جعلی، جرم است و باید با این افراد برخورد شود.
اما برخی افراد هستند که به واکسن‌ها اعتقاد و حتی اعتماد ندارند، آنها حتی حاضر به محرومیت از خدمات اجتماعی هم هستند اما واکسن نمی‌زنند؟
وضعیت آمریکا بهترین مثال برای این قبیل افراد است که جمعیت واکسن نزده‌ زیادی دارد و بیشترین آمار فوتی‌هایشان مربوط به همین کسانی است که واکسن نمی‌زنند. با شیوع گسترده اومیکرون و تلفیق واریانت‌های جدید افزایش مرگ در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی رقم خورده است. بررسی‌های انجام شده در مراکز درمانی کشور هم نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کسانی که با کرونای شدید در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، واکسن نزده‌اند.
با توجه به شیوع گسترده اومیکرون هم درباره واکسینه نشده‌ها و هم برای تزریق دوز سوم آیا توصیه بر تزریق نوع خاصی از واکسن هست؟
درباره تمام واکسن‌های موجود در دنیا، تزریق 2دوز در مقابل اومیکرون مؤثر نبوده و توصیه به تزریق دوز سوم شده است. نوع و برند خاص واکسن هم مطرح نیست و همچنان توصیه کمیته علمی در این باره، نخستین واکسن در دسترس است. این مسئله مهمی است که هم تزریق دوز اول و دوم برای واکسینه نشده‌ها و هم تزریق دوز سوم براساس پروتکل‌ها درباره کسانی که 2دوز واکسن دریافت کرده‌اند هم‌اکنون ضرورت دارد. چرا که در مقابله با ویروس کرونا و واریانت‌های جدیدش ضروری است که ما سطح ایمنی جامعه را بالا نگه داریم تا مانع از شیوع گسترده شود. بررسی‌ها نشان داده که تزریق 2دوز واکسن در مقابله با اومیکرون مؤثر نیست و باید حتما دوز سوم تزریق شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید