• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144727
+
-

مصایب تعمیر

هزینه تعمیر و نگهداری از موتورسیکلت در 2سال اخیر حداقل 4برابر گران‌تر شده‌ است

مصایب تعمیر

آوین آزادی - روزنامه‌نگار

شرایط سخت اقتصادی، کار را برای پیک‌موتوری‌ها هم سخت کرده است. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که تا پیش از تورم‌های 2سال‌ اخیر، هزینه نگهداری موتورسیکلت معمولی به‌طورمیانگین ماهانه بین 100تا 150هزار تومان بود که حالا به حدود 500هزار تومان رسیده است. قیمت قطعات یدکی موتورسیکلت به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و تعمیرکاران هر روز با قیمت‌های جدید مواجه می‌شوند. از سوی دیگر نبود نظارت بر فروشندگان قطعات و کمبود واردات در این حوزه، کار را سخت‌تر کرده است. بعضی از قطعات به واسطه کمبود در بازار، قیمت معین و مصوبی ندارند و با هر قیمتی که فروشنده مایل باشد، به فروش می‌رسند.
مصطفی صفرخانی، رئیس اتحادیه تولید قطعات و تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت در این‌باره سال گذشته به دیجیاتو گفته است؛«تا پیش از گرانی‌ کالا تعمیر یک موتورسیکلت ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشت اما هم‌اکنون چندین برابر شده است و گاهی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان بسته به نوع موتورسیکلت هزینه دارد و هیچ نظارتی هم در این حوزه وجود ندارد.» او همچنین تأکید کرده که هزینه تعمیر و نگهداری موتور و دوچرخه در 2سال اخیر 500درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

مصیبت تهیه قطعات گران
برای آنها که روزانه کیلومترها با موتورسیکلت‌شان در شهر تردد می‌کنند؛ هزینه‌های نگهداری و تعمیر کمر‌شکن شده است. اما بعضی قطعات هستند که تعمیر و تعویض آنها، هزینه‌های گزافی برای صاحب موتور می‌تراشد. جعفر امینی، تعمیرکار موتورسیکلت به همشهری می‌گوید: طوری همه لوازم یدکی موتور گران شده که من حتی نمی‌توانم از بین آنها یکی را انتخاب کنم. از سوی دیگر موتور با موتور فرق می‌کند. بعضی‌ها موتورسیکلت‌شان از ماشین گران‌تر است و طبعا هزینه نگهداری و تعمیر برای این افراد بسیار بالاست. اما عموما آنها که به‌عنوان پیک موتوری مشغول‌اند موتورهای هوندا معمولی دارند.
او ادامه می‌دهد: وقتی موتور به خرج می‌افتد دیگر می‌تواند ماهی یک میلیون تومان هم خرج روی دست صاحبش بگذارد. اما اگر بخواهم چند قطعه یا لوازم را به‌عنوان گران‌ترین نام ببرم باید بگویم، رینگ و پیستون، دستگاه برق، صفحه کلاچ و چرخ و لاستیک از گران‌ترین قطعات موتور هستند.
این موتورساز می‌گوید: اما وای به روزی که موتور به روغن‌سوزی بیفتد. خرج و مخارج تازه آغاز می‌شود و دیگر از حساب و کتاب خارج می‌شود.
او همچنین درباره جزئیات قیمت‌ قطعات می‌گوید: هم‌اکنون تنها خرید کمک موتور معمولی بیش از 2میلیون و 500هزار تومان، خرج روی دست صاحب موتور می‌گذارد. یکی دیگر از قطعات گران‌قیمت موتور، چرخ و لاستیک است. درحالی‌که جنس خوب چرخ پیدا نمی‌شود و هرچه در بازار هست چینی و بی‌کیفیت است با همین شرایط، خرید هر چرخ حداقل بیش از یک میلیون تومان روی دست صاحب موتور خرج می‌گذارد که با اضافه شدن لاستیک نرخ این مجموعه به حداقل یک میلیون و 400هزار تومان می‌رسد.

هزینه‌های نگهداری بین 4تا 5برابر شده است
قطعات یدکی موتورسیکلت و دوچرخه روزبه‌روز گران‌تر می‌شود. این گزاره‌ای است که تعمیرکار ما هم روی آن صحه می‌گذارد. امینی می‌گوید: از سال 97تا‌کنون، قیمت لوازم یدکی موتور تقریبا بین 400تا 500درصد گران شده است. در گذشته یک موتورسوار که در پیک هم کار می‌کرد شاید نهایتا در شش‌ماه باید برای موتورش یک‌میلیون تومان هزینه می‌کرد حالا باید هر شش‌ماه حداقل 3 میلیون تومان هزینه تعمیر و نگهداری موتور را بدهد که گاهی این عدد تا4 میلیون هم برای موتورهای معمولی بالا می‌رود.
او آفت اصلی را، خلأ نظارت بر قیمت لوازم موتور می‌داند و می‌گوید: شما اگر سری به واحدهای صنفی مختلف بزنید می‌بینید که لوازم ماشین همه جا یک قیمت است اما درباره موتور چنین گزاره‌ای صدق نمی‌کند. بعضی از لوازم موتور اصلا گیر نمی‌آید. تمام مغازه‌های گمرک را بگردید شاید یک مغازه داشته باشد که آن‌هم با قیمت نجومی می‌فروشد. حتی بعضی از قطعات موتورهای معمولی و لوازم مورد نیاز برای تعمیر آنها را با ساک و چمدان از آن سوی مرزها می‌آوردند و به افراد خاصی با نرخ‌های عجیب می‌فروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید