• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144215
+
-

برخورد نزدیک / حذف بیمه پلنگ‌ ایرانی در بوشهر

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه بیمه‌نامه پلنگ، تعارض بین این حیوان ارزشمند و دامداران را به حداقل می‌رساند، گفت: متأسفانه شرایط طوری پیش نرفت که این بیمه به‌صورت مستمر اجرا شود و اکنون یکی از مشکلات جدی درخصوص پلنگ ایرانی در استان بوشهر حذف بیمه است. خسرو درویشی به ایسنا گفت: اگر چه در استان بوشهر مناطق کوهستانی به‌دلیل ساحلی بودن محدود است اما خوشبختانه در همین مناطق محدود هم شاهد جمعیت خوبی از پلنگ ایرانی هستیم. اما کاهش بارش سالانه سبب می‌شود که پلنگ ایرانی برای تغذیه مجبور شود از ارتفاعات به مناطق پایین‌تر و هم سطح با مناطق زیستگاه انسانی بیاید و همین موضوع می‌تواند تهدیدی برای این جاندار باشد. وی افزود: به‌دنبال ازسرگیری بیمه پلنگ ایرانی در بوشهر برای کمک به حفظ و بقای این جاندار با ارزش هستیم.

  درخواست از مجلس برای افزایش اعتبار سازمان جنگل‌ها در بودجه1400
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر ضرورت توجه به مقوله منابع ‌پایه کشور ازجمله آب، خاک و ‌پوشش گیاهی در بودجه۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه تأکید کرد و گفت: از دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم بیش از ‌پیش به این مقولات توجه کنند. مسعود منصور به ایسنا گفت: این توجه باید از نوع ‌پیشگیرانه باشد تا بتوانیم ضمن تامین بموقع اعتبارات کافی، با انجام اقداماتی مانع از تخریب خاک و پوشش گیاهی و کاهش منابع آب شویم. به‌گفته وی، اگر اقدامات ‌پیشگیرانه ازجمله اقدامات آبخیزداری، جنگل‌کاری، مدیریت مراتع و مقابله با ریزگردها کمیت و کیفیت بهتری ‌پیدا کنند، می‌توان از بروز خسارات احتمالی که بار تامین هزینه‌های جبران آن برعهده حاکمیت و دولت است، جلوگیری کرد.

  راه‌اندازی کارزار مخالفت با ساخت سد «تنگ سرخ بشار»
گروهی از مردم بویراحمد و دنا با راه‌اندازی کارزاری خواستار توقف ساخت سد تنگ سرخ بشار و پروژه انتقال آب به فارس شدند. به گزارش مهر، این کارزار در بیانیه‌ای از رئیس‌جمهوری، رئیس قوه قضاییه و رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس خواسته است، اجازه ندهند با احداث سد تنگ سرخ بشار که موجب خسارات جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست انسانی و طبیعی شده و در مغایرت با اصل۵۰ قانون اساسی است، اصلی‌ترین منبع حیاتی بویراحمد و دنا یعنی رودخانه «بشار» نابود شود. در این بیانیه آمده است: «سد تنگ سرخ بشار طی 10سال گذشته کمتر از ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طی این 10سال فاقد مجوز ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بوده است، اما متأسفانه در دوران بازنشستگی ریاست سابق محیط‌زیست تا انتصاب ریاست جدید، این سازمان در اقدامی خلاف نظر 10 ساله‌اش، برای این سد مجوز صادر کرده است. لذا خواهشمندیم نسبت به لغو مجوز صادرشده که بی‌توجه به سوابق مخالفت 10 ساله بوده و در روندی دارای اشکال صادر شده، دستور لازم صادر شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید