• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 1 آبان 1400
کد مطلب : 143637
+
-

لیگ والیبال؛ همان همیشگی

لیگ 14تیمی از فردا آغاز می‌شود. پاس گرگان و مس رفسنجان تازه‌واردها هستند. گرگانی‌ها بعد از 11سال غیبت، این فصل با بازیکنان سرباز به لیگ آمده‌اند

لیگ والیبال؛ همان همیشگی

لیگ برتر والیبال ایران از فردا آغاز می‌شود؛ لیگی که تفاوت چندانی با فصل‌های گذشته ندارد. این فصل هم مثل همه سال‌های گذشته، سر تعداد تیم‌ها، بدهی‌ها، ماندن و رفتن سقوط‌کننده‌ها و... بگومگو بود. اما باز مثل همیشه، آنهایی که قدرتش را داشتند حرفشان را به کرسی نشاندند. از 14تیم فصل پیش، 12تیم امسال هم هستند. آذرباتری ارومیه و راه‌یاب‌ملل سنندج که طبق قانون باید به دسته پایین‌تر می‌رفتند امسال هم در لیگ‌برتر بازی می‌کنند اما شهرداری قزوین و خاتم اردکان کنار کشیده‌اند. به‌گفته فدراسیون، اردکان نتوانست از عهده تعهدات مالی‌اش بربیاید و شهرداری قزوین هم برای حضور در فصل جدید لیگ اعلام آمادگی نکرد. جای این دو تیم را پاس گرگان و مس رفسنجان گرفته‌اند که از لیگ‌یک آمده‌اند. گرگانی‌ها پس از 11سال دوری از لیگ، با نام پاس در مسابقات شرکت می‌کنند. آنها تیمشان را با بازیکنان سرباز بسته‌اند. مس رفسنجان هم برای نخستین‌بار در والیبال تیمداری می‌کند. آنها با اینکه در فوتبال میلیاردی هزینه کرده‌اند اما در والیبال خساست به خرج داده‌اند و تیم متوسطی را راهی لیگ کرده‌اند. فدراسیون امسال آذرباتری و راه‌یاب‌ملل را که فصل پیش سقوط کرده بودند، در لیگ حفظ کرده‌ که این کار توجیه منطقی ندارد. شاید دلیل فدراسیون برای نگه‌داشتن آذرباتری، والیبال‌خیز بودن ارومیه باشد اما باید از فدراسیون پرسید مگر چند بازیکن بومی در این تیم بازی می‌کند؟ هم شهرداری ارومیه و هم آذرباتری کمترین بازیکن بومی را دارند.

  بی‌ثباتی
جمشید حمیدی، کارشناس والیبال در گفت‌وگو با همشهری به نکاتی درباره لیگ برتر والیبال اشاره کرده و بی‌ثباتی را مهم‌ترین مشکل این رقابت‌ها می‌داند: «لیگ والیبال از فصل 1354-1353 در حال برگزاری است و در همه این سال‌ها بی‌ثباتی مشکل اساسی آن بوده است؛ هرسال تعداد تیم‌ها و اسامی تیم‌ها تغییر می‌کند. در این موضوع فقط فدراسیون مقصر نیست. درست است فدراسیون برای رفت‌وآمد تیم‌ها قوانین سفت و محکمی ندارد اما خود باشگاه‌ها هم تقصیر دارند. چرا باشگاهی مثل کاله آمل که میلیاردها در والیبال هزینه کرد و حتی اسپانسر تیم‌های ملی هم بود، به یکباره از صحنه دور شد؟ چرا رفتن آنها برای کسی مهم نبود؟»
حمیدی می‌گوید: «برگزاری لیگ چه سودی برای والیبال دارد؟ یکی از استفاده‌هایی که والیبال باید از لیگ ببرد، کشف بازیکنان جدید است. این بازیکنان باید از مناطقی که بازیکنان مستعد دارند به والیبال معرفی شود اما بیشتر مناطق والیبال‌خیز در لیگ تیمی ندارند. کرمانشاه که زمانی 30 تا 40بازیکنان تیم ملی را تامین می‌کرد، 20سال است که در لیگ نماینده‌ای ندارد. با این حال کرمانشاهی‌ها سال پیش 9ناظر در لیگ داشتند. غیبت خراسانی‌ها هم در لیگ نگران‌کننده است. آنها برای چهارمین فصل تیم ندارند درحالی‌که بازیکنان مستعد زیاد دارند. لرستانی‌ها هم با اینکه بازیکنان زیادی به والیبال معرفی کرده‌اند، سال‌هاست که هیچ تیمی نداشته‌اند. یکی از وظایف فدراسیون و سازمان لیگ، ساماندهی و برنامه‌ریزی برای والیبال است. ساماندهی یعنی درگیرکردن و سرمایه‌گذاری در مناطقی که بازیکن دارد.»

   تفکر مادی
تحلیل جمشید حمیدی از مربیان شاغل در لیگ و سطح فنی آنها هم جالب است: «لیگ بهترین فضا را برای فعالیت مربیان فراهم کرده است اما بیشتر مربیانی دیده می‌شوند که گروه رسانه‌ای قوی‌تری داشته باشند. والیبال مربیان جوان خوبی دارد اما این مربیان کمتر دنبال دانش‌افزایی هستند. آنها در قبال پول خوبی که از باشگاه‌ها می‌‌گیرند باید دانش خودشان را بالا ببرند اما این کار را نمی‌کنند. در این سال‌ها کدام مربی در کلاس‌های مربیگری اروپا شرکت کرده‌اند یا از نزدیک تمرینات باشگاه‌های بزرگ را دیده‌اند؟ تفکر بعضی از مربیان مثل تفکر بعضی از بازیکنان مادی است.» این کارشناس والیبال با اشاره به اینکه آذرماه امسال تیم فولاد سیرجان باید در جام باشگاه‌های جهان شرکت کند، از فدراسیون و سازمان لیگ می‌پرسد: «آیا این موضوع در برنامه‌ریزی لیگ لحاظ شده است؟ جام باشگاه‌های آسیا چندی پیش برگزار شد و تا هفته پیش میزبان باشگاه‌های جهان مشخص نبود، با این حال فدراسیون هم در برنامه‌ریزی‌های لیگ، حضور فولاد در این مسابقات را لحاظ نکرده است.»

  برنامه
فصل جدید لیگ برتر والیبال با بازی سایپا و پیکان آغاز می‌شود و جدال فردای این دو تیم تهرانی، بازی افتتاحیه این رقابت‌ها خواهد بود. برنامه کامل هفته اول به شرح زیر است:

 یکشنبه 2آبان 1400
  سایپا- پیکان، سالن فدراسیون والیبال؛ ساعت15
  شهرداری ارومیه- راه‌یاب‌ملل مریوان،  ساعت16
  سپاهان- مس رفسنجان، ساعت16
  لبنیات هرازآمل- پاس گرگان، ساعت16
  شهرداری ورامین- هورسان رامسر، ساعت16
  شهداب یزد- شهرداری گنبد،  ساعت16
  فولاد سیرجان ایرانیان- آذرباتری ارومیه، ساعت18

این خبر را به اشتراک بگذارید