• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141761
+
-

تهران نوآور، بالاتر از برلین و وین

تهران توانسته براساس گزارش جدید شاخص جهانی نوآوری، با 2پله صعود در جدول شهرهای نوآور جهان، بالاتر از شهرهایی همچون مادرید، استانبول، وین، بارسلونا و برلین در جایگاه 41 قرار گیرد

نوآوری
تهران نوآور، بالاتر از برلین و وین

 گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی منتشر شده است، ارتقای 2پله‎ای تهران در میان شهرهای نوآور جهان را نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، این گزارش با موضوع «ردیابی نوآوری در میان بحران کووید-19» منتشر شده و حاوی موارد و نکات قابل‌توجهی در این حوزه است. براساس شاخص جهانی نوآوری (GII)، شهر تهران امسال توانسته خود را با 2پله صعود به رتبه چهل‌و‌یکم در میان شهرهای جهان برساند.
 این بدان معناست که پایتخت کشورمان، نوآورتر از شهرهایی همچون مادرید، استانبول، وین، بارسلونا و برلین بوده است. حضور شهرهای آسیایی در صدر از نکات مهم این جدول محسوب می‌شود. انتخاب شاخص شهرهای نوآور در ارزیابی سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی در حالی مؤید اهمیت نوآوری و توجه به آن در حوزه‌های شهری است که این شاخص به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای اصلی برنامه تهران هوشمند توسط شهرداری تهران نیز درنظر گرفته شده است.
توسعه نوآوری شهری و ارتقای شاخص‌های مرتبط با آن، از حوزه‌های مورد توجه در اکثر شهرهای هوشمند است. در برنامه تهران هوشمند نیز همگام با سایر شهرهای هوشمند، سرفصل ویژه‌ای با عنوان تهران نوآور به موضوع توسعه زیست‌بوم نوآوری شهری در تهران و حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان اختصاص یافته است. از اقدامات این حوزه می‌توان به ایجاد فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند، احصا و انتشار ۴۰۰نیاز فناورانه و نوآورانه شهرداری، ایجاد مراکز نوآوری شهر هوشمند در مناطق مختلف تهران و نیز تسهیل استقرار کسب‌وکارهای نوآور در شهر اشاره کرد. شاخص نوآوری جهانی2021، عملکرد اکوسیستم نوآوری 132 اقتصاد را نشان می‌دهد و جدیدترین روندهای نوآوری جهانی را دنبال می‌کند. نظارت بر نبض نوآوری کار ساده‌ای نیست. تبدیل یک ایده به یک کالا یا خدمات جدید ممکن است ماه‌ها طول بکشد و شاید حتی بیشتر تا پیشرفت‌های فناوری به‌طور گسترده پذیرفته شود، مشاغل جدیدی ایجاد کند، بهره‌وری اقتصادی را افزایش داده و سلامت و رفاه مردم را بهبود بخشد. پیشرفت امروز نتیجه نوآوری‌های گذشته بوده و طبیعی است که نوآوری‌های امروز به نوبه‌خود، بذر پیشرفت را در سال‌های آینده کاشته است. در یک‌دهه‌ونیم گذشته و از زمان تأسیس، GII از کشورهای مختلف جهان که سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه و سیاست‌های مرتبط را بهبود بخشیده‌اند، پشتیبانی کرده است. ده‌ها کشور از همه مناطق و گروه‌های درآمدی هم‌اکنون به‌طور فعال از چارچوب GII در ایجاد سیاست‌های خود در زمینه نوآوری استفاده می‌کنند.
این نشان‌دهنده درک فزاینده از اهمیت نوآوری برای رشد در یک اقتصاد جهانی به‌هم پیوسته، اما رقابتی است. در عین حال در این گزارش، ایران که در سال۲۰۲۰ در جایگاه شصت‌وهفتم جهان قرار گرفته بود، در سال۲۰۲۱ با ۷پله صعود به رده شصتم رسیده است که این رشد بسیار خوبی در میان کشورهای مختلف محسوب می‌شود. در گزارشGII، از ۸۱ زیرشاخص در قالب ۷رکن (۵رکن مربوط به شاخص‌های ورودی و ۲رکن مربوط به شاخص‌های خروجی) برای محاسبه امتیاز و رتبه کشورها استفاده شده است. شاخص نوآوری جهانی2021 تحت هدایت عمومی دارن تانگ، مدیرکل در بخش آی‌پی و سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی تهیه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید