• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174220
+
-

بررسی بندهای ماده 4 اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر

دیروز اعضای شورای شهر تهران به بررسی بندهای ماده 4اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر پرداختند و مواردی را مطرح کردند که علیرضا زاکانی، شهردار تهران به آنها پاسخ داد.
در بند 3 (تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی) اعضای پارلمان شهری روی دریافت مجوز از شورا تأکید داشتند و شهردار تهران هم گفت: «مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی، قانون مجلس است که قانونگذار در جهت مقوله دانش‌بنیان، این مجوز را داده تا توسط عناصر دولتی و غیردولتی صندوق ایجاد شود؛ ازاین‌رو به مجوز نیاز ندارد. در این صندوق شهرداری یک سهم (25درصد) و دولت هم 3سهم (75درصد) دارد؛ مگر اینکه ما بگوییم به حمایت دولت نیاز نداریم و زمین می‌فروشیم و شهر را اداره می‌کنیم.» زاکانی تأکید کرد: «با حداقل امکان می‌توانیم فرصتی را برای شهر خلق کنیم که سال‌های سال بتوانیم از آن استفاده کنیم. به‌جای اینکه تکیه بر موجودیت تمام‌شدنی بزنیم باید امکان سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم تا با ارزش‌افزوده چند صد برابری روبه‌رو شویم. ما ناظر بر شهری صحبت می‌کنیم که تکالیفی چندگانه در ماده۵۰ قانون به ما محول شده است. برخی امور در تحولات به شهرداری و برخی به فعالان شهر برمی‌گردد؛ ازاین‌رو ما نیاز به برقراری تعامل و ارتباط با دولت داریم.»
در بند 4(صادرات و واردات محصولات) اعضای شورای شهر تهران به واژه محصولات و ورود شهرداری به مباحث صادرات و واردات انتقاد داشتند و علیرضا زاکانی در پاسخ گفت: «ما هم‌اکنون محصولات خود را به تعدادی از مراکز استان‌ها صادر می‌کنیم و برخی کشورها (تاجیکستان) خواستار محصولاتی چون سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ هستند. ما سرمایه‌گذاری می‌کنیم و می‌توانیم منابع ماندگار برای شهر خلق کنیم و امکاناتی که کشورهای دیگر نیاز دارند به آنها ارائه دهیم. باید دارایی خود را در اختیار توسعه قرار دهیم که سرریز آن می‌تواند در اختیار سایر شهرها قرار بگیرد.»
در بند 5(فعالیت‌های سازمان فناوری‌های نوین در حوزه بین‌المللی) اعضای پارلمان شهری این موضوع را تداخل در فعالیت‌های مرکز ارتباطات دانستند، اما سکاندار پایتخت گفت: «موضوع دیپلماسی فناوری و تفاوت با مرکز ارتباطات مانند وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است؛ یعنی اگر اتفاق فناورانه‌ای بیفتد سازمان فناوری در کشورهای خارجی فعالیت می‌کند، اما زیر سایه و چتر مرکز ارتباطات؛ بنابراین هیچ‌گونه تعارضی در ارتباط بین سازمان فناوری‌های نوین و مرکز ارتباطات وجود ندارد.»
در بند 6(سرمایه‌گذاری، سرمایه‌پذیری، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها از طریق خرید سهام و...) اعضای پارلمان شهری دغدغه شیوه سرمایه‌گذاری داشتند و زاکانی در پاسخ به آنها عنوان کرد: «شیوه‌های سرمایه‌گذاری لحاظ شده و هیچ منعی وجود ندارد و می‌توان با استفاده از ابزار نوین مالی سهم خود را در سرمایه‌گذاری‌ها و... دریافت کرد.»
در بند 8(برگزاری جشنواره، مسابقات نوآوری و خلاقیت شهری، ایجاد بانک ایده‌های شهری و...) اعضای پارلمان شهری برخی از این برنامه‌ها را ضروری ندانستند و شهردار تهران هم گفت: «برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها، مسابقات خلاقیت نوآوری شهری و تحقق باشگاه شهروندی با رعایت مالکیت صاحبان ایده و مشارکت نخبگان شهروندی می‌تواند در این بند لحاظ و توضیحات اضافی حذف شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید