• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140024
+
-

10 کتابی که افراد معلول باید مطالعه کنند

خرده‌روایت‌های خواندنی

فردوسی، شاعر شیرین‌سخن ایرانی در بیت مشهور «توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود»، راز تواناشدن و رهایی از ناتوانی‌ یا کم‌‌توانی‌ را در داناشدن می‌داند. گویی فردوسی توان‌خواهان را مخاطب قرار داده و به آنها توصیه کرده راه خوشبختی و توانبخشی را در مطالعه و دانایی جست‌وجو کنند. با این پیش‌فرض، اگر هر فردی اعم از افراد سالم و توانمند به‌دنبال دانش برود، هرچند پیر سالخورده هم باشد، برنا و جوان یعنی توانمند و مستقل خواهد شد. کتاب و کتابخوانی را می‌توان موهبتی بزرگ برای افراد توانمند دانست چراکه به‌رغم معلولیت جسمی هم می‌توان کتاب خواند و به دانایی رسید. تعداد کتاب‌هایی که برای آگاهی‌بخشی به اینگونه افراد در ایران منتشر شده کم نیست و خواندن آنها برای افراد دارای معلولیت توصیه شده است. این گزارش 10کتاب برتری که در این زمینه منتشر شده را معرفی می‌کند.

تأملی بر سلامت زنان و دختران دارای معلولیت
  نویسنده: مریم عبیدی‌نیا، ناصر سرگران

یکی از مسائل مهمی که در ارتباط با زنان و دختران دارای معلولیت همواره مغفول مانده، حقوق جنسی و باروری این افراد است. این کتاب از منظر حقوقی، دیدگاه‌های مراجع قانونی درباره حقوق اجتماعی افراد معلول را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات نسبتا کاملی در رابطه با حقوق جنسی و باروری زنان دارای معلولیت پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. این کتاب شامل اطلاعاتی درباره دسترسی به خدمات سلامت باروری، سقط جنین، روش‌های پیشگیری از بارداری، سلامت مادر معلول، عقیم‌سازی‌های اجباری و سقط‌جنین‌های اجباری می‌شود. نثر کتاب هم بسیار روان است و خواننده با خواندن این کتاب، به‌راحتی با مفاد و مفاهیم قانونی و حقوق اجتماعی زنان باردار آشنا می‌شود.

کرونا و معلولیت
   نویسنده: علی نوری

این کتاب مجموعه‌ای از دیدگاه‌های کارشناسان درباره ابعاد کروناست و شامل مباحثی مثل بررسی جنبه‌های حقوقی، اجتماعی، پزشکی و آسیب‌شناسی کرونا توسط معلولان و بررسی مسائل کرونا توسط مدیران مراکز ویژه معلولان می‌شود. بخشی از کتاب هم به خاطرات افراد دارای معلولیت که مبتلا به کرونا بوده‌اند اختصاص دارد. این کتاب در سه‌فصل تنظیم شده است؛ فصل اول درباره وضعیت کرونا در ایران است، فصل دوم شامل شعر و ادب می‌شود و فصل سوم وضعیت کرونا در دیگر کشورها را بررسی می‌کند.

مهارت‌های آشپزی ویژه نابینایان
   نویسنده: فاطمه ظرافت‌انگیز

تعداد نابینایان کارآمد و زبردست در عرصه آشپزی کم نیست اما از بین آنها تاکنون فردی این مجال را پیدا نکرده که نتیجه آموخته‌ها یا حاصل تجربیاتی را که با زحمت‌ فراوان به‌دست آورده تدوین کند و در اختیار دیگران قرار دهد. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا حاصل تجربیات شخصی و آموخته‌هایش در زمینه آشپزی و خانه‌داری را در اختیار روشندلان قرار دهد. فاطمه ظرافت‌انگیز که خودش به جامعه روشندلان تعلق دارد در مقدمه این کتاب می‌گوید: امیدوارم در راستای توانمندسازی نابینایان نوجوان و جوان، قدم‌هایی هرچند کوچک برداشته و زمینه را برای افزایش شرایط ازدواج دختران نابینای توانا و زبردست و افزایش مهارت پسران نابینا جهت دستیابی به شغل مناسب فراهم کنم.

بررسی‌های اجتماعی و فرهنگی برای بهزیستی معلولان
   نویسنده: منصور شادکام/ حسین سراوانی

با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، نیازهای معلولان هم به کلی تغییر کرده است. نسل جدید با زندگی تمام‌دیجیتال فاصله زیادی ندارد و به همین دلیل از گسترش رسانه‌های مجازی و آشنایی با الفبای حضور در فضای مجازی نباید غافل شد. آشنایی با رسانه‌های مجازی به ارتقای سواد رسانه‌ای افراد معلول کمک می‌کند اما گاهی اوقات موجب می‌شود این افراد از دیگر جنبه‌های مهم زندگی مثل ازدواج، آموزش‌وپرورش و تربیت روح و جسم غافل شوند. نویسنده این کتاب تلاش‌ کرد تا در کنار اهمیت آشنایی معلولان با فرهنگ فضای مجازی و عصر دیجیتال، نتیجه پژوهش‌های میدانی با موضوع مضرات حضور بیش از این افراد در فضای مجازی را در اختیار مخاطب قرار بدهد.

ویلچرنشینان مدال‌آور
   نویسنده: مریم قاسمی

نویسنده در مقدمه این کتاب به این موضوع اشاره می‌کند که تحقیقات میدانی و پژوهش‌های موردی و عینی درباره سبک زندگی بانوان ورزشکار و دارای معلولیت اندک است و آن را دستمایه نوشتن کتاب «ویلچرنشینان مدال آور» می‌داند. این کتاب  براساس تحقیقات میدانی و موردی به تیم ملی بانوان با ویلچر اختصاص دارد. نویسنده با اعضای تیم ملی، مربیان و مسئولان این تیم مصاحبه کرده و نظرات آنها را در مورد جایگاه ورزش معلولان در ایران جویا شده که فصل پنجم کتاب را دربر می‌گیرد. فصل ششم به حضور تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان و عملکرد آنها در مسابقات پارآسیایی جاکارتا اختصاص دارد. فصل هفتم هم شامل رخدادهای مهم ورزشی که بانوان ورزشکار در آن حضور داشتند، می‌شود.

رودکی شاعر روشندل
   نویسنده: محمد نوری

رودکی را نخستین شاعر ایرانی می‌دانند که شعر فارسی را سامان داد و فصاحت شعر فارسی را به اوج رساند. تلاش‌های رودکی در احیای فرهنگ و ادب فارسی بر دوستدارن ادبیات فارسی پوشیده نیست و این در حالی است که مورخان در روشندل‌بودن او تردید ندارند. سبک زندگی و خدمات رودکی به فرهنگ و ادب فارسی بستر اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد و نویسنده تأکید می‌کند که با تالیف این کتاب تلاش کرده تا جامعه معلولان، به‌ویژه روشندلان را با یک الگوی اجتماعی تمام‌عیار آشنا کند. نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب می‌گوید: «معلولان تا چنین الگوها و اسوه‌هایی پیش روی خود دارند، نباید یأس و تردید و افسردگی بر آنان غلبه کند. فرد روشندلی مثل رودکی بزرگ‌ترین گام‌ها را برداشت و سرنوشت این مرز و بوم را دگرگون کرد».

راهنمای منابع فقهی و حقوقی
   نویسنده: اباذر نصراصفهانی

در دهه‌های اخیر گرایش به حقوق معلولان با رویکرد اسلامی افزایش یافته و ده‌ها کتاب و مقاله و پایان‌نامه درباره حقوق افراد معلول براساس منابع اسلامی نوشته‌ شده است. این کتاب درصدد معرفی این آثار است؛ با این هدف که نخبگان ایرانی بیش از گذشته با این میراث آشنا شوند و نسبت به ترویج آن اقدام کنند. این کتاب راهنما، اطلاعات ۳۲۲مدرک و منبع شامل ۵۲کتاب، ۹۵پایان‌نامه، ۵۵ مقاله مندرج در نشریات، ۴۵مقاله عرضه‌شده در همایش‌ها، ۷۵یادداشت و گزارش عرضه‌شده در نشریات یا سایت‌ها را دربر می‌گیرد. خواندن این کتاب به افرادی که می‌خواهند درباره موضوعات فقهی و حقوقی معلولان تحقیق و پژوهش کنند، به‌ویژه افراد دارای معلولیت که برای تألیف پایان‌نامه یا پژوهش دانشگاهی به راهنمایی نیاز مبرم دارند، توصیه شده است.

ناشنوایی در ادبیات فارسی
   نویسنده: اباذر نصراصفهانی

طی سه‌دهه اخیر در کنار جنبش حقوقی معلولان در کشورهای مختلف، جنبش ادبی هم شکل گرفته است. نمود و جلوه جنبش ادبی معلولان در جهان عرب بیشتر بوده است. مثلا کتاب‌هایی مثل «الاعاقه فی الادب العربی» از دکتر عبدالرزاق حسین در دوره جدید به فراوانی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است. با اینکه ادبیات، شعر و نثر فارسی ظرفیت بالایی دارد و ابعاد معلولیت و وجوه کاربردی آن را به‌خوبی نشان داده اما در کشورمان کمتر به آن پرداخته‌اند. دفتر فرهنگ معلولان که در زمینه نشر کتاب‌های تخصصی معلولان و آگاهی‌بخشی به این قشر فعالیت می‌کند با انتشار این کتاب نخستین قدم را برداشته است.

آدم‌های بلورین
   نویسنده: مریم آقانوری

معلولان بیش از افراد عادی به داستان نیاز دارند چون داستان، مستقیم یا غیرمستقیم در توان‌افزایی، مهارت‌بخشی، رهایی از غم و غصه‌ها، دوری از افسردگی‌، انتقال تجارب و ناآرامی‌های روحی مؤثر است. با این حال نویسندگان مشهور کمتر سراغ سوژه‌هایی با موضوع معلولیت رفته‌اند و نهادهای فرهنگی هم توجه چندانی به این موضوع نشان نداده‌اند. مریم آقانوری ازجمله نویسنده‌هایی است که آثار قابل‌اعتنایی در این زمینه تالیف کرده و کتاب «آدم‌های بلورین» یکی از آنها به‌شمار می‌رود. نویسنده دغدغه‌های خودش به‌عنوان عضوی از جامعه معلولان را در قالب داستان‌های این کتاب بیان کرده و به همین دلبل، کتاب ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کند.

از‌ رؤیا تا واقعیت
   نویسنده: سروه شیخی

معلولیت از بدو تولد، شرایطی را در طول زندگی برای فرد دارای معلولیت ایجاد می‌کند که پذیرش آن برایش راحت‌تر است اما اگر معلولیت به‌طور ناگهانی پیش بیاید، به یکی از سخت‌ترین بحران‌های زندگی آن فرد تبدیل می‌شود. کسی که به‌طور ناگهانی دچار معلولیت می‌شود، دو شکل کاملاً متفاوت زندگی را تجربه خواهد کرد. شاید بسیاری از افرادی که در این شرایط قرار می‌گیرند، امکان پذیرش چنین تغییر جدی را در زندگی خود نداشته باشند. نویسنده در این کتاب، درباره تجربه شخصی‌اش درباره معلولیت ناگهانی می‌گوید و آن را تولدی دوباره می‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید