• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 31 مرداد 1400
کد مطلب : 138365
+
-

ابهام‌افکنی آمریکا در بازگشت به برجام

برخلاف مواضع دوگانه واشنگتن، نماینده روسیه در وین نسبت به احیا و ثمربخشی گفت‌وگوهای وین ابراز امیدواری کرد


 مذاکرات برجام با اعلام تردیدهای آمریکا نسبت به طولانی‌شدن روند آن و سرنوشتش چند روزی است که باز هم در عرصه دیپلماسی مناقشه‌برانگیز شده است. گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نامشخص بودن زمان مذاکرات وین، دستاویز طرح برخی ابهامات از سوی آمریکایی‌ها در مسیر مذاکره نیز شده است. نماینده آمریکا در امور ایران روز جمعه در مصاحبه با پولیتیکو، ضمن متهم‌کردن جمهوری اسلامی به عدم‌همکاری در روند مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته‌ای۲۰۱۵، سرنوشت برجام را «یک علامت سؤال بزرگ» خواند؛ ادعایی که واکنش نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین را به‌دنبال داشت. او در واکنش به اظهارات رابرت مالی درباره آینده مذاکرات وین، تأکید کرد که هنوز زود است که اظهارات بدبینانه درباره این مذاکرات مطرح شود. این دیپلمات ارشد روس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «راب عزیز، هنوز برای بدبین بودن خیلی زود است. گفت‌وگوهای وین به‌زودی از سر گرفته خواهد شد. شانس احیای برجام واقعی به‌نظر می‌رسد؛ هرچند که به‌طور کامل هم تضمین شده نیست؛ به همین دلیل است که طرف‌ها باید موانع باقیمانده را با نشان دادن خلاقیت بموقع برطرف کنند.»
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز روز جمعه در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که در دیدار امروز وی با آنگلا مرکل، طرفین درباره آینده توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیز صحبت کرده‌اند. پوتین در این خصوص گفت: «وقتی درباره شرایط پیرامون توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کردیم، من و صدراعظم ابراز امیدواری کردیم که پس از تشکیل دولت جدید در ایران، تلاش‌های جدی برای حفظ برجام ادامه پیدا کند.»

پیروی گروه G7 از تردید‌آفرینی واشنگتن
 در کنار سخنان و مواضع دوگانه مالی در قبال برجام، کشورهای اروپایی عضو برجام نیز پایان هفته گذشته بیانیه مشترکی به‌دنبال گزارش اخیر آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کردند. فرانسه، آلمان و انگلیس عصر پنجشنبه از تسریع روند غنی‌سازی اورانیوم در سطح 60درصد در تاسیسات هسته‌ای ابراز نگرانی کردند و خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات احیای برجام در وین شدند. براساس گزارش تسنیم، اعضای اروپایی برجام در این بیانیه مشترک اعلام کردند: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی عمیق گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تأیید می‌کند ایران برای نخستین‌بار فلز اورانیوم با غنای 20درصدی تولید کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌سازی شده تا سطح 60درصد را به میزان چشمگیری افزایش داده است، دنبال می‌کنیم. در این بیانیه آمده بود: ما تکرار می‌کنیم که این اقدامات نقض جدی تعهدات ایران ذیل برجام است. با توجه به اینکه ایران دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از طریق خروج از ترتیبات نظارتی توافق شده در برجام و متوقف‌کردن اجرای پروتکل الحاقی محدود کرده، نگرانی ما عمیق‌تر از قبل شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 2گزارش روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته قبل مدعی شده بود، ایران اقداماتی را در جهت تسریع روند غنی‌سازی اورانیوم به‌کار گرفته است. این نهاد بین‌المللی دوشنبه گزارش داد، ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰درصد کرده است. آژانس همچنین روز سه‌شنبه هم مدعی شده بود«ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده و 2مجموعه از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را به غنی‌سازی‌ ۶۰درصدی اختصاص داده است.»
تا‌کنون ۶دور مذاکرات احیای برجام در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. ششمین دور مذاکرات وین، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت.

 وزیر امور خارجه ژاپن امروز در تهران

موتگی توشیمیتسو، وزیر امور خارجه ژاپن و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح امروز در محل وزارت امور خارجه با یکدیگر دیدار و در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی می‌کنند. وزیر امور خارجه ژاپن در جریان سفر 2روزه خود به تهران غیر از دیدار با همتای ایرانی خود با تعدادی دیگر از مقامات کشورمان نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد داشت. این سفر به دعوت وزیر امور خارجه ایران صورت گرفته است. به‌گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه «این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال1398دکتر ظریف به توکیو انجام می‌شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید