• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226450
+
-

ابهام ادامه‌دار تأثیر معدل پایه دهم و یازدهم در پذیرش دانشگاه

مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر حاشیه‌ساز شد و اختلاف‌نظرها میان مجلس و این شورا بالا گرفت تا باز هم کنکوری‌ها روزهای منتهی به آزمون سخت زندگی‌شان را با دلهره سپری کنند. مجلس شورای اسلامی اول خرداد1403مصوبه‌اش در مورد کنکور را برای تصمیم‌گیری نهایی راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد. این پیگیری‌های مجلس موجب شد تا رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر بر مصوبه این شورا تأکید کند و بر هرگونه تغییری خط بطلان بکشد. اما این مصوبه اختلاف‌برانگیز و دلهره‌آور برای کنکوری‌ها از چه زمانی کلید خورد:
 در تیرماه سال 1401بود که مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سوی دولت ابلاغ شد. براساس مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد که در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم تأثیر قطعی داشته باشند، در کنکور سال ۱۴۰۴، سال یازدهم و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه شود.
 پس از گذشت مدتی، اختلاف‌نظرها عیان و مجلس میان‌دار یک مصوبه جدید به‌منظور اصلاح مصوبه کنکوری شورای‌عالی شد. در شهریور 1402بود که نمایندگان مجلس با تکیه بر یک مصوبه، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند که تمام زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت‌کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یادشده کنکور سال‌های۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار شود.
  عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در همان زمان با انتشار یک متن در صفحه اجتماعی ایکس به این مصوبه مجلس واکنش نشان داد؛ «مصوبه مجلس درباره کنکور نه‌تنها مخالف مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است بلکه با مصوبه ‌خودشان مبنی بر تصمیم‌گیری درباره کنکور توسط شورای سنجش و پذیرش و تبعیت از تصمیم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مغایرت دارد.»
 دیروز-چهارشنبه-در آخرین اظهارنظر، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باز هم بر مصوبه ‌خود تأکید و اعلام کرد:« ما آمادگی تکمیل مصوبه را داریم اما اینکه دخالت معدل نمرات لغو شود این خواسته حتما اتفاق نمی‌افتد و اصل مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید