• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138250
+
-

دفاع سن سباستین از جایزه «جانی دپ»

سیاهه‌‌ای که سفید نمی‌شود

سیاهه‌‌ای که سفید نمی‌شود

آرش نهاوندی- مترجم

جانی دپ بازیگر سرشناسی است که همچنان سایه جنبش «می تو» بر سرش سنگینی می‌کند. در پی مطرح شدن انتقاداتی از سوی گرو‌ه‌های مدافع حقوق زنان و برخی چهره‌های نزدیک به جنبش «می تو»نسبت به اعطای جایزه افتخاری جشنواره سن سباستین به جانی دپ، مدیر این رویداد سینمایی با انتشار بیانیه ای از این تصمیم دفاع کرد. در بیانیه خوزه لوئیس ربوردینو، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین، در این‌باره آمده است: «تعهد اخلاقی جشنواره تنها مربوط به مشکلات زنان در جامعه مردسالار نیست؛ گرچه در شرایط بسیار اسفناکی زندگی می‌کنیم که هر سال صدها زن به سبب جرائمی که مردان مرتکب می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند.» وی در ادامه این بیانیه افزود: «در روزگار کنونی که بدنام کردن افراد در فضای مجازی به امری معمول تبدیل شده، ما همچنان از 2اصل که بخشی از فرهنگ و قانون ماست، دفاع می‌کنیم و فرض را بر بی‌گناهی و حق جبران و بازگشت افراد قرار داده‌ایم.
براساس اطلاعات مستندی که ما دریافت کردیم جانی دپ برای اعمال خشونت علیه زنان هیچ‌گاه از سوی افرادی متهم یا در دادگاهی محکوم نشده است.» اخیرا بنا بر تصمیم مسئولان برگزار‌کننده جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین، قرار شده جایزه افتخاری به جانی دپ اهدا شود که این تصمیم با مخالفت و انتقادات شدید جنبش «می تو» مواجه شده است. جانی دپ در چند سال اخیر درگیر ماجرای جدایی‌اش از امبر هرد بوده است و شکایت او از روزنامه «سان» که او را یک همسرآزار توصیف کرده بود نیز به جایی نرسید. اگرچه ابهامات زیادی پیرامون این قضیه همچنان وجود دارد و مشخص نیست که جانی دپ همسرآزار بوده یا بالعکس این امبر هرد بوده که به آزار وی می‌پرداخته، اما انتخاب جانی دپ به‌عنوان دریافت‌کننده جایزه افتخاری جشنواره سن سباستین با انتقاد گروه‌های مدافع حقوق زنان و برخی از چهره‌ها همراه شده است.
 اخیرا جشنواره فیلم «کارلووی واری» در کشور جمهوری چک نیز به‌دلیل تصمیم به اعطای جایزه دستاورد سینمایی خود به جانی دپ با انتقاداتی روبه‌رو شده است. 4سال پس از آغاز جنبش «می ‌تو» که برای دفاع از حقوق زنان و به‌منظور حمایت از زنانی که مورد آزار و سوءاستفاده قرار گرفته بودند، تشکیل شده، بیش از 200نفر از افراد بانفوذ در عرصه سینما، هنر، سیاست و اقتصاد از سوی تعداد زیادی از زنان به سوء‌استفاده متهم شده‌اندکه برخی از آنها اتهاماتشان اثبات شده و در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند، اتهامات برخی دیگر در حال بررسی است و تعداد دیگری از این افراد نیز تبرئه شده و برخی دیگر از این موارد اتهامی جعلی تشخیص داده شده‌اند. برخی دیگر نیز مانند جانی دپ به‌دلیل اتهامات اثبات نشده درباره همسرآزاری، همچنان تحت فشار گروه‌های مدافع حقوق زنان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید