• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137445
+
-

با امکانات خاص متروی دهلی‌نو برای افراد کم‌توان یا ناتوان جسمی آشنا شوید

همه راه‌ها به آزادی می‌رسند

همه راه‌ها به آزادی می‌رسند

سرعت بالا، پاکیزگی خطوط مترو، آرامش و سکوت فضای داخلی، تهویه مناسب و... همگی از ویژگی‌های متروی خوب است. اما یکی از مواردی که باید به آن توجه شود؛ امکان استفاده از خطوط مترو برای افراد ناتوان و کم‌توان است. یکی از این خطوط مترو، شبکه مترویی شهر « دهلی‌نو» است. ویژگی‌هایی که عبور و مرور برای افراد ناتوان یا کم‌توان را تسهیل کرده است.

ورودی آسان
گیت‌های ورود و خروج مترو، به اندازه صندلی چرخدار طراحی شده است. بنابراین افرادی که روی صندلی چرخدار نشسته‌اند، به‌راحتی می‌توانند وارد مترو شده یا  از آن خارج شوند.
سرویس‌های  همراه
داخل ایستگاه‌های مترو، سرویس‌های بهداشتی ویژه افراد کم‌توان و ناتوان جسمی- حرکتی وجود دارد.
میله‌های بریل
علاوه بر کاشی‌های برجسته برای حرکت افراد روشندل، در مسیر پله‌ها میله‌هایی با پوشش برجسته تعبیه شده است. به این ترتیب روشندلان می‌توانند با کمک این میله‌های راهنما به مترو واردشده یا از آن خارج شوند.
کاشی‌های بریل
مسیر حرکت خاصی برای روشندلان طراحی شده که کاشی‌های مسیر برجسته است. این افراد می‌توانند روی این کاشی‌ها راه رفته و بدون مشکل و آسیب به خطوط مترو داخل و خارج شوند.
در محل بردارید
سالخوردگان گاهی نیاز به صندلی چرخدار برای حرکت در مسیر یا داخل مترو دارند. در هر واگن، یک یا 2مکان برای توقف صندلی چرخدار وجود دارد. به این ترتیب صندلی چرخدار داخل مترو مانعی برای دیگران نیست.
آسانسورهای آسان
درب  آسانسورها پهن طراحی شده است؛ به‌طوری که امکان ورود صندلی چرخدار وجود داشته باشد. از سوی دیگر، دستگیره و دکمه‌های آسانسور، مناسب اندازه قد افرادی که روی صندلی چرخدار نشسته‌اند، تعبیه شده است. داخل هر آسانسور، دکمه تلفن برای ارتباط مستقیم با اورژانس و کمک‌های اولیه وجود دارد.
مسیرهای متحرک
رمپ‌های ویژه عبور افراد کم‌توان و ناتوان، در مسیرهای مختلف ورود و خروج مترو وجود دارد، اما ویژگی مهم آنها، امکان تغییر ارتفاع رمپ‌هاست.
کمربند صندلی
داخل خطوط مترو، کمربند ویژه‌ای برای نگهداری صندلی چرخدار و شخصی که روی آن نشسته، وجود دارد. بنابراین با ترمز ناگهانی و یا هر اتفاق دیگر، نباید نگران جابه‌جایی صندلی بود؛ حتی اگر امکان قفل کردن چرخ‌ها وجود نداشته یا فراموش شود. در بعضی از خطوط مترو، صندلی چرخدار در مکانی که به آن اشاره شده، وجود دارد تا افراد سالخورده بتوانند علاوه بر نشستن روی آنها و کاهش خطر آسیب جسمی، با همان صندلی‌ها از مترو خارج شده و وارد سالن شوند.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید