• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217645
+
-

معلمان تازه‌نفس از راه می‌رسند

بازنشسته شدن 90 هزار فرهنگی در ابتدای سال تحصیلی جاری، کمبود معلم را به مهم‌ترین چالش وزارت آموزش و پرورش تبدیل کرد. درحالی‌که 5‌ ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، رضا مرادصحرایی و همکارانش هنوز در تب و تاب رفع این کمبود هستند و استخدام حدود 72هزار آموزگار، دبیر و هنرآموز هم که فرآیند آن از نهم بهمن آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی به سرانجام می‌رسد، تلاشی در همین مسیر است.
 از ابتدای تابستان1402 تاکنون 28هزار دبیر و آموزگار از طریق آزمون استخدامی جذب و ۳هزارو۲۰۰ سرباز هم که تا یکم تیر به خدمت نظام وظیفه اعزام شده بودند، به‌عنوان سربازمعلم در مناطق مرزی، پرتراکم و نقاط عشایری مشغول خدمت شده‌اند تا بخشی از جای خالی معلمان بازنشسته را پر کنند. به‌کارگیری ۱۸هزار معلم خرید خدمت هم تدبیر دیگر آموزش و پرورش برای جبران بخشی از کمبود معلم است.
 آنچه در این میان قابل تأمل است مغفول نماندن کیفیت جذب نیرو بوده که به موازات تأمین کمی نیرو مورد توجه قرار گرفته و به‌گفته مرادصحرایی بیش از 40درصد پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور بوده‌اند. تعیین مشوق‌هایی برای جذب بدون آزمون نخبگان در سیستم آموزشی کشور هم تلاش دیگری با همین هدف بوده که اگر به ثمر برسد و نخبگان خواهان اشتغال در رشته‌های ممتاز در مهر1403 از کلاس‌های درس سر درآورند بدون تردید اقدامی کارگشا و ارزشمند خواهد بود.
نکته دیگری که در فرآیند تأمین نیروی آموزش و پرورش از اهمیت بسزایی برخوردار است پیوسته و ممتد بودن این فرآیند است و جذب 72هزار نیروی جدید از همت دولت برای چاره‌سازی‌ بنیادین و اصولی مشکل کمبود معلم خبر می‌دهد. بالابودن تعداد بازنشستگان فرهنگی که وزارت آموزش و پرورش را با کمبود نیرو مواجه کرده، حاصل تعلل و بی‌توجهی به اهمیت جذب نیروهای جدید در 2دهه گذشته بوده است. به‌طوری که پس از دهه 60 و 70 که تعداد قابل‌توجهی معلم وارد سیستم آموزش و پرورش شدند، استخدام نیروهای تازه‌نفس مورد غفلت قرار گرفته و اکنون بازنشستگی آنها به معضل سیستم آموزشی تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید