• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 اسفند 1399
کد مطلب : 126199
+
-

خبر/ تجمع بازنشستگان مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی صبح شنبه مقابل مجلس تجمع کردند. به گزارش ایلنا، آنها خواهان تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون ۹۰ هزار میلیارد تومان جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس بودند.  حسن صادقی معاون خانه کارگر که در میان تجمع‌کنندگان حضور داشت در این‌باره گفت: ما اطمینانی برای احقاق حقوق خود نداریم به همین دلیل در طول ماه گذشته چندین بار مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌ایم. دو کمیسیون که از ذکر نام آنها ابا دارم در جهت تضعیف مصوبه کمیسیون تلفیق در قالب  بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ گام برداشتند و خواهان کاهش مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان هستند که برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده‌اند. صبح دیروز نیز تجمع مشابهی  مقابل وزارت کار برگزار شده بود.

تصویب کلیات طرح جامع کنترل آسیب‌های اجتماعی
 طرح جامع کنترل آسیب‌های اجتماعی در شورای اجتماعی مطرح شد و کلیات این طرح به تصویب رسید. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در پایان جلسه شورای اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: آخرین جلسه شورای اجتماعی در سال۱۳۹۹ برگزار شد و تصمیمات خوبی در این جلسات اتخاذ شد و دستگاه‌های مسئول حول مسئولیت‌های تعیین‌شده خود گزارش‌هایی را ارائه کردند که نشان از عملکرد خوب آنها داشت. در ادامه بحث جلسه گذشته بررسی آثار و آسیب‌های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا مورد بررسی قرار گرفت.
 وی گفت: از جلسه قبلی تا‌کنون کارگروه‌ها بررسی‌های دقیقی را انجام دادند و امروز دستگاه‌های مختلف گزارش‌هایی را ارائه کردند. همه دستگاه‌های مرتبط در حوزه شیوع کرونا از منظر آسیب‌شناسی در حوزه‌های اجتماعی قطعا با آسیب‌هایی مواجه هستند که همه این آسیب‌ها احصا شده‌اند. بر همین اساس، دستگاه‌ها طرح‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود را در حوزه جلوگیری، کاهش و مدیریت این آسیب‌ها حین شیوع کرونا و پس از آن باید به‌صورت دقیق تدوین و ارائه کنند و در این حین دستگاه‌های معین نیز به روشنی مشخص شوند.  وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان یکی دیگر از دستور جلسات شورای اجتماعی اشاره کرد و افزود: پیش‌تر و از سال۱۳۹۵ که شورای اجتماعی با نگاه جدید و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، طرحی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه شده بود که در آن آسیب‌ها مشخص شده بود و تا امسال بر مبنای این طرح کار می‌کردیم؛ اما با توجه به تجربه و تکلیفی که قانون برنامه ششم مشخص کرده بود، با تشکیل کارگروه‌های متشکل از کارشناسان و خبرگان این حوزه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مطرح شد و در جلسه روز گذشته کلیات آن به تصویب رسید.  رحمانی فضلی بررسی موضوع سفر در نوروز با توجه به شیوع کرونا را یکی دیگر از دستور جلسات دیروز شورای اجتماعی خواند و افزود: قطعا موضوع سفر، سیاحت و زیارت امری اجتماعی است که در جلسه ‌مورد بررسی قرار گرفت. ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که جز شهرهای قرمز و نارنجی، شهروندان می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها به‌صورت مضاعف سفر داشته باشند. قطعا پروتکل‌های جدید ابلاغ خواهد شد و برای دستگاه‌ها به‌صورت جداگانه وظایفی نوشته شده که باید به‌صورت کامل نسبت به اجرای آنها اقدام کنند. امیدواریم با رعایت کامل پروتکل‌ها، نوروزی با‌نشاط داشته باشیم و باید مراقب باشیم که پس از نوروز با یک شیوع دیگر مواجه نشویم که این نشاط و شادابی را به غم تبدیل کند.

وزیر آموزش و پرورش‌:
دور بودن دانش‌آموزان از مدرسه مخاطرات پایداری دارد

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به پرسشی پیرامون آخرین وضعیت پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان، گفت: به احترام نقد بحق معلمان و گلایه آنها از اینکه دائما درباره مطالباتشان در رسانه‌ها سخن می‌گوییم، با فرهنگیان تفاهم کردیم که دیگر در این‌باره صحبت نکنیم و آنها مطالباتشان را از طریق ادارات پیگیری کنند. 
به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه نوزدهمین برنامه گفت‌وگوی هفته که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: در حوزه صنایع‌دستی بیش از ۲۹۰ رشته وجود دارد که می‌توانیم برای آنها نیرو پرورش دهیم. اکنون ما ۹ رشته را در هنرستان‌ها داریم و زمینه خوبی برای گسترش صنایع‌دستی در کشور وجود دارد و امید است این همکاری‌ها توسعه یابد. مدارس ماندگار با بیش از 100سال قدمت به‌عنوان یکی از میراث فرهنگی که در همه استان‌ها وجود دارند، باید با استانداردهای ویژه‌ای مراقبت شوند که در این‌باره نیز برای همکاری بیشتر صحبت کردیم.  ایجاد هنرستان‌هایی برای مرمت آثار باستانی و صنایع‌دستی و حمایت از صنعت گردشگری، راه‌اندازی تورها و راهنمایی تورها نیز عرصه‌های متنوعی هستند که می‌توانیم همکاری مشترکی پیرامون آنها داشته باشیم.  او در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی مدارس به‌ویژه در سال تحصیلی آینده و آمادگی آموزش و پرورش برای این کار، گفت: از حیث آمادگی که همین حالا هم آمادگی داریم و طی یک تا 2روز می‌توانیم این کار را انجام دهیم. علت اینکه بازگشایی نمی‌کنیم، ممنوعیتی است که ستاد ملی کرونا ایجاد کرده است؛ لذا هر زمانی که ستاد ملی به ما اجازه دهد، مدارس را باز می‌کنیم. نظر ما این است که بسته بودن مدارس و دور بودن دانش‌آموزان از محیط آموزش با مخاطرات پنهان و پایداری روبه‌روست و آنها آسیب می‌بینند. در تلاشیم کیفیت آموزش را تامین کنیم اما قطعا امکان ارائه آموزش با‌کیفیت به‌صورت حضوری بیشتر مهیا‌ست و تأکید ما همین است و همواره هم متقاضی بودیم، اما با این حال هر زمانی به ما اجازه دهند، بازگشایی می‌کنیم. شاید حتی بعد از عید شرایط بهتر شود و ستاد کرونا اجازه دهد که ما آمادگی برای بازگشایی داریم.
 درباره تصمیم بازگشایی محدود مدارس در دوره ابتدایی هم پیشنهاد ما دایر‌شدن متعارف مدارس طبق روال همه‌ساله بود اما در ستاد ملی کرونا گفتند که قید اختیاری را ایجاد کنیم که قید ما نیست و نظر ستاد ملی است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان در دستور دولت است و در یک جلسه دولت هم درباره آن بحث شده و امیدواریم در همین روزها به تصویب برسد، گفت: در بودجه سال آینده اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی شده و در تصویب‌نامه مجلس هم دیده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و لایحه که در دولت تصویب شود، به مجلس تقدیم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید