• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124270
+
-

واسطه‌های ایران و آمریکا فعال شدند

  با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ایران برای توقف پروتکل الحاقی، 2کشور عربی منطقه برای وساطت بین ایران و آمریکا با هدف بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اعلام آمادگی کردند. در این رابطه بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان تأکید کرد که مسقط آماده کمک برای نجات توافق هسته‌ای است. عمان در دوران سلطان قابوس، پادشاه پیشین این کشور نقش مهمی در اجرای پروژه‌های مناقشه‌برانگیز بین ایران و آمریکا به‌خصوص در زمینه تبادل زندانیان یا توافق هسته‌ای را داشت، اما پس از افزایش روابط عمان با رژیم صهیونیستی، ‌ایران برای عمان جایگاه کمتری برای ایفای نقش قائل شد و بخشی از این تعاملات از طریق سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و گاهی نیز قطر اجرا شد. در این رابطه، شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر امور خارجه قطر گفته که کشورش در تلاش است از طریق حمایت از بازگشت به توافق هسته‌ای، در منطقه تنش‌زدایی کند. سخنان عبدالرحمان الثانی در 2گزارش جداگانه از تماس او با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در هفته گذشته آمده است. الثانی علاوه بر این گفت که ارتباط قطر هم با ایران و هم با آمریکا با توجه به پیوندهای استراتژیکی قطر با این 2کشور، ادامه دارد. براساس این گزارش، اظهارات وزیر امور خارجه قطر در پی این مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در وعده‌های انتخاباتی‌اش گفته بود درصورت «بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای»، آمریکا نیز به توافقی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، بازمی‌گردد.  
همزمان با تلاش‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام، تحرکات رژیم صهیونیستی هم برای ممانعت از بازگشت بایدن به این توافق افزایش یافته است. در این رابطه روز پنجشنبه میر بن‌شبت، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی برای دومین‌بار در یک‌ماه اخیر گفت‌وگویی با جیک سالیوان، همتای آمریکایی خود درخصوص ایران داشته است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم پنجشنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سؤالی درباره موضع آمریکا درخصوص ایران به تکرار موضع قبلی این کشور پرداخت و گفت: اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد. پس این قطعا نخستین گام موردنیاز است. این در حالی است که هفته قبل رهبر معظم انقلاب تأکید کرده بودند که درصورت لغو تحریم‌ها، ایران انجام تعهدات برجامی خود را از سر خواهد گرفت. در همان روز بایدن در مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده، در پاسخ به سؤال مجری برنامه‌ سی‌بی‌اس نیوز که می‌پرسید: «آیا ایالات‌متحده اول تحریم‌ها را برخواهد داشت تا ایران به پای میز مذاکره بازگردد؟» گفت: نه. بایدن در ادامه در پاسخ به سؤال مجری که می‌پرسید: «آیا آنها ابتدا باید به غنی‌سازی خود پایان دهند؟» سر خود را به نشانه تأیید تکان داد.

مکث
بیانیه اروپایی درباره برجام

آلمان، انگلیس و فرانسه با صدور بیانیه‌ مشترکی که در خروجی وزارت خارجه‌شان قرار گرفته مدعی شدند: ما - دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس - با نگرانی بسیار متوجه تأییدیه اخیر آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران در حال تولید اورانیوم فلزی در مغایرت با برجام است، شدیم. ایران متعهد شده است که برای ۱۵سال مشغول تولید و دستیابی به اورانیوم فلزی نشود یا اقدام به انجام تحقیقات و توسعه روی استخراج اورانیوم نکند. ساعتی بعد از انتشار بیانیه 3کشور اروپایی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر به آن واکنش نشان داد و نوشت: آیا شرکای ما در تروئیکای اروپایی بند۳۶ برجام و بسیاری از نامه‌های ایران را بر این اساس خوانده‌اند؟ با کدام منطق مسئولیت متوقف کردن اقدامات اصلاحی ایران پس از گذشت یک ‌سال کامل از خروج آمریکا از برجام و نقض آن با ایران است؟
او یادآور شد: 3کشور اروپایی برای انجام وظایف خود چه کاری انجام داده‌اند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید