• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195140
+
-

آیا ازدواج امروزی به روش‌های سنتی هم شکل می‌گیرد؟

با واسطه، بی‌واسطه

با واسطه، بی‌واسطه

فاطمه عباس‌آباد، روزنامه‌نگار

زهرا رمضانی، مدیر گروه جهادی احیاگران سنت نبوی در گفت‌وگویی با ضمیمه خانواده روزنامه‌همشهری درباره نحوه شکل‌گیری این گروه توضیح داده است. او مدرس نهج‌البلاغه و مدیر این گروه جهادی است. آنچه رمضانی گفته است را در ادامه می‌خوانید.


هدف شکل‌گیری

گروه جهادی احیاگران سنت نبوی با هدف ترویج و گسترش ازدواج آسان شکل گرفت. با توجه به شرایط فرهنگی جامعه احساس کردیم احیای این سنت در جامعه ایرانی ضرورت دارد و نیاز به جان گرفتن دوباره دارد. زیاد شدن سبک زندگی غربی به جای سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه باعث شده است برخی خانواده‌ها برای ازدواج جوانان خود به تجمل‌گرایی و صرف هزینه‌های سنگین برای ازدواج گرایش پیدا کنند و مهریه‌های بالا و چشم و هم‌چشمی‌ها باعث ایجاد ترس در جوانان برای ازدواج شده است.  بنده سال‌هاست که در گروه‌های جهادی مختلف فعالیت می‌کنم و از همان دوران دانشجویی عاشق کارهای تشکیلاتی بزرگ بودم. در زمان دانشجویی عضو فعال گروه جهادی بودم و همیشه این دغدغه را در ذهن داشتم که بتوانم یک کار فرهنگی مفید برای جامعه امروزی انجام دهم. ماجرا از جایی آغاز شد که به‌دلیل موقعیت کار و تحصیلم در شهرری ساکن شدم و از این لحاظ خدا را شکر می‌کنم که همسایه‌ بزرگواری مانند حضرت سیدالکریم(ع) دارم که عنایات و توجهات ایشان باعث شد به فکر بیفتم تا گروه جهادی احیاگران سنت نبوی شکل بگیرد. سال ۱۳۹۴ بود. یک روز برای خواندن نماز به حسینیه‌ای بزرگ که در نزدیکی حرم قرار داشت رفتم. نماز که تمام شد از کسانی‌که آنجا حضور داشتند سؤال کردم: «در این حسینیه به این بزرگی، غیراز اقامه نماز چه کار فرهنگی مفید دیگری انجام می‌شود؟» در جواب گفتند: «تقریبا هیچ!» همین سؤال بهانه‌ای شد تا با مسئول حسینیه صحبت کنم. به او گفتم که من به‌تازگی در شهرری ساکن شده‌ام و دوست دارم در این حسینیه کارهای فرهنگی بزرگ انجام بگیرد. مسئول حسینیه استقبال کرد و من به‌عنوان مسئول فرهنگی، کار خود را در آن حسینیه آغاز کردم. یک سال بعد گردهمایی عظیمی با حضور زنان ترتیب دادیم. یکی از شاخص‌ترین کارهای فرهنگی سال ۱۳۹۵ در این حسینیه و شهرری انجام گرفت، همزمان با روز شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برنامه‌ای‌ فرهنگی تحت عنوان «تجمع بانوان» با سخنرانی خانم انسیه خزعلی و حضور حدود ۱۵۰۰ نفر از بانوان ایرانی در میدان اصلی شهرری برگزار شد. در سال‌ دوم مراسم منجسم‌تر برگزار شد. به‌طوری که بیش از ۲۸۰۰ بانوی ایرانی در این برنامه شرکت کردند و سال سوم نیز بیش از ۵ هزار بانو شرکت کردند. خانم مرضیه هاشمی، مجری شبکه پرس‌تی‌وی بارها گفته است و می‌گوید و تأکید می‌کند که شما ایرانی‌ها همه‌‌چیز برای یک تبلیغ فرهنگی خوب در زمینه‌های مختلف دارید اما یا قدر نمی‌دانید و یا غافل هستید. برای رفع مشکلات امروز به‌خصوص برای گسترش ازدواج جوانان و فرزندآوری، کشور به مدیران انقلابی و جهادی که جز به‌کار و خدمت به مردم به چیز دیگر و اهداف مادی‌گرایانه فکر نمی‌کنند، نیاز بیشتری دارد و باز هم تأکید می‌کنم ما اعتقاد داریم که به‌جای حرف زدن و شعار دادن باید وارد میدان عمل شویم و تا رسیدن به قله‌های پیشرفت و رشد و ترقی کشور فقط کار‌کنیم.

ایام فاطمیه
فکر برپایی گروه جهادی در ایام فاطمیه سال۱۳۹۴ شکل گرفت. ما رزق خود را در ایام فاطمیه با برگزاری روضه کوچکی به‌نام این بانوی دو عالم گرفتیم. هر وقت اسم تجمع می‌آید به یاد دوست عزیزم خانم دکتر کریم‌زاده می‌افتم که در کنار یکدیگر کار را جلو بردیم و همان روضه کوچک چند نفری در ایام فاطمیه کار خودش را کرد. یادم می‌آید یک روضه با جمعیت چند نفری برپا کردیم و با توسل به حضرت زهرا(س) از ایشان خواستیم یک راهی را پیش پای ما بگذارند. دیگر برنامه‌های فرهنگی از جمله گردهمایی زنان محجبه و عفیفه در ایام فاطمیه که در میدان اصلی شهرری برگزار می‌شد من را راضی نمی‌کرد. ندای قلبی‌ام به من می‌گفت کار باید از این فراتر برود و برای رفع بزرگ‌ترین مشکل جامعه که ازدواج جوانان است به‌جای شعار دادن وارد میدان عمل شد. همانطور که همه می‌دانند یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، ازدواج جوانان و فرزندآوری است که می‌طلبد یک کار جهادی و اساسی در این‌باره صورت گیرد. طبق آمارها، ما 17/5میلیون دختر و پسر مجرد در جامعه داریم که هنوز ازدواج نکرده‌اند.

بالا بودن آمار طلاق
شاید باور نکنید درست یک هفته بعد از آن روضه کوچک خانگی، شروع طرح ازدواج اصولی جوانان در ذهنم کلید خورد و یک‌سال برای تحقق این طرح، کار مطالعاتی شبانه‌روز انجام دادم. با توجه به افزایش آمار طلاق در جامعه سعی کردم علت موفق نبودن ازدواج جوانان و مراکز و نرم‌افزارهایی که در زمینه همسان‌گزینی (همسریابی) مشغول به فعالیت بودند را بفهمم. بنابراین در این کار مطالعاتی همه مراکز همسریابی را زیر ذره‌بین برده و عیوب کار آنها را درآوردم، برای رسیدن به پاسخ این سؤال که چرا آمار طلاق برای زوجین جوان در سال اول زندگی بالاست و چرا زندگی عاشقانه آنها در کمتر از یک‌سال به‌هم می‌خورد و به طلاق و جدایی می‌انجامد.
در نهایت به این نتیجه رسیدم که طلاق در جامعه امروز ما 2 عامل مهم دارد. عامل اول انتخاب‌های نادرست اینترنتی و کوچه بازاری و... و عامل دوم نداشتن مهارت زندگی و همسرداری دختران و پسران جوان است که اکثر جوانان بدون داشتن مهارت همسرداری وارد زندگی می‌شوند و به مشکل برمی‌خورند و در نهایت از هم طلاق می‌گیرند.

امکان تقلب و فریب
براساس دو عامل انتخاب نادرست و نداشتن مهارت زندگی طرح گروه جهادی نوشته شد و من با دوستان و همکارانم چند شاخص اصلی برای این طرح درنظر گرفتیم، یکی اینکه فقط در مورد ازدواج دائم کار کنیم. دومین شاخص این است که صفر تا صد کار را به‌صورت حضوری انجام می‌دهیم و اعتقاد داریم در فضای مجازی نمی‌توان فهمید که یک جوان چه شخصیت، دیدگاه و نگاهی به زندگی و انتخاب همسر دارد و امکان تقلب و فریب در فضای مجازی بیشتر است. چه‌بسا کسانی هستند که علاقه‌ای به ثبت اطلاعات خود در فضای مجازی ندارند و می‌گویند ممکن است اطلاعات آنها از طریق هکرها مورد سرقت قرار گیرد به همین دلایل گروه جهادی احیاگران سنت نبوی بنای کار خود را روی ملاقات چهره به چهره و با حضور والدین دختر و پسر قرار داده است تا از سوءاستفاده‌های احتمالی برخی سودجویان نیز جلوگیری شود.

۱۶۰نیروی جهادی
در 11 شعبه گروه جهادی ۱۶۰ نیروی جهادی متخصص در تهران مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۴۰ نفر مدرک دکتری روانشناسی و معارف دارند و به‌صورت اصولی و علمی پای کار آمده‌اند. نزدیک به 3 سال است کار را شروع کرده‌ایم. از توفیقاتی که برایمان حاصل شد این بود که با وجود نوپا بودن طرح، 2سال پشت سر هم طرح ما طرح برتر و نمونه کشوری شد.
در این مدت به یقین کامل رسیده‌ام که کار واسطه‌گری برای ازدواج اصولی و صحیح برای جوانان دست ما نیست و سکان‌دار این قضیه خدا، ائمه و شهدا و به‌ویژه حضرت زهرا(س) هستند و ما در قبال مردم فقط انجام وظیفه کرده‌و به تکلیف خود عمل می‌کنیم. فکر اینکه ۱۷‌و‌نیم میلیون دختر و پسر مجرد در رنج سنی دهه‌های 50 تا 80 در کشور وجود دارد که هنوز نتوانسته‌اند همسر دلخواه خود را پیدا کنند، نشان می‌دهد که ما کاری انجام نداده‌ایم. درست است که ما با دست خالی کار را شروع کردیم ولی به فضل الهی پیشرفت کار تا به امروز خیلی خوب بوده است‌‌. مؤسسه احیاگران سنت نبوی در حال حاضر دارای ۱۱ شعبه در استان تهران است.

ازدواج مجدد والدین

یادم می‌آید یک پسر متولد۷۰ برای یافتن همسر دلخواه خود در اوایل شروع کارگروه جهادی به دفتر ما آمد و چون نیرو کم داشتیم من کارهای مصاحبه و معارفه را انجام می‌دادم.این پسر جوان از طلاق پدر و مادرش گفت که باعث شده او نیز در یافتن همسر دلخواهش دچار مشکل شود؛ زیرا برخی نگاه خوبی نسبت به پسری که والدینش از همدیگر جدا شده‌اند، ندارند. درددل‌های این پسر جوان باعث شد من از او درخواست کنم دفعه بعد همراه با پدر و مادرش به دفتر بیاید.  پس از ساعت‌ها مشاوره و راهنمایی، پدر و مادر تصمیم گرفتند دوباره عقد کنند و در کنار یکدیگر زندگی کنند. این پسر جوان بسیار خوشحال شد و الان همگی در کنار همدیگر و یک عروس خوب و عالی زندگی می‌کنند و به پاس این وصال شیرین از من درخواست کردند که به‌عنوان یک نیروی جهادی در مجموعه فعالیت کنند. این خاطره خوش باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی مجموعه ماست و امیدوارم همه این خاطرات شیرینی که در گروه جهادی اتفاق می‌افتد و حقیقی است را به‌صورت یک کتاب به رشته تحریر درآورده و منتشر کنم. مطمئنم برای مردم جالب و خواندنی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید