• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115783
+
-

در حاشیه سیاست/  مذاکره و منافع جناحی

محمد هاشمی‌رفسنجانی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره اظهارات اخیر حمیدرضا ترقی، از اعضای حزب موتلفه پیرامون بلااشکال بودن مذاکره اصولگرایان با آمریکا به برنا گفت: وقتی ترقی می‌گوید مذاکرات اصلاح‌طلبان خسارت‌زا بود، باید بگوید چه خساراتی بوده؟ اگر منظورشان برجام است باید گفت که برجام، بهترین سند بین‌المللی است که جمهوری اسلامی پس از انقلاب داشته است. هاشمی به مذاکرات بی‌سرانجام سعید جلیلی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: ترقی یا سایر اصولگرایان در راستای منافع جناحی خودشان نظر می‌دهند و احتمالا بر این باورند که اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد روی انتخابات ۱۴۰۰ تأثیرگذار باشد. بنابراین اصولگرایان می‌گویند مذاکره برای ما خوب است اما برای رقیب و جناح مقابل بد است. حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، طی سخنانی گفته بود که هر وقت مذاکرات توسط اصلاح‌طلبان صورت گرفته ما خسارت دیده‌ایم. او همچنین گفته بود که اگر مذاکره‌کنندگان اصولگرا باشند، مذاکره اشکالی ندارد.

  مذاکره با آمریکا و انتخابات 1400
علی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اینکه درصورت پیروزی بایدن، بحث مذاکره در انتخابات آتی ایران نقش مهمی خواهد داشت، گفت: «قطعا هر دو جناح اصلی و حتی گروه‌ها و جناح‌هایی که موقع انتخابات ممکن است بروز و ظهور داشته باشند، به موضوع مذاکره توجه ویژه خواهند داشت. موضع اصلاح‌طلبان آنطور که از مواضع سیاسیون در این جریان مشخص است، قطعا استقبال از مذاکره، تعامل با دنیا و افزایش مناسبات است.» به گزارش نامه‌نیوز، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مواضع اصولگرایان درباره مذاکره گفت: «بعید است که بگویند ما مذاکره نمی‌کنیم منتها قطعا شرط و شروط بیشتری قائل هستند. ما اما در جریان اصلاح‌طلبی صرفا به منافع و امنیت ملی توجه داشته وارد جزئیاتی مثل اینکه آمریکا از ما عذرخواهی کند، خسارت دهد و... یا حرف‌هایی از این دست که بعد از گروگانگیری و جنگ هم گفتیم و نتیجه نداد؛ نمی‌شویم.»

  سناریوی ناکام رئیس‌جمهور نظامی
جلال میرزایی، نماینده سابق مجلس و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان با اشاره به تبلیغات حمایت‌های اصولگرایان برای انتخاب یک رئیس‌جمهور نظامی به ایلنا گفت: دوستان مدت‌ها نظر بسیاری از نخبگان در فضای مجازی را در رابطه با فواید و آثار مثبت رئیس‌جمهور نظامی منتشر می‌کردند و می‌گفتند که یک رئیس‌جمهور نظامی می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد اما این فرضیه با اقبال عمومی مواجه نشد و نتوانستند این را جا بیندازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید