• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184823
+
-

طرح جدید شورا برای صیانت از منافع عمومی

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از طرح اصلاح فرایندهای کمیسیون ماده 5 می‌گوید

گپ
طرح جدید شورا برای صیانت از منافع عمومی

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

اخیرا کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، طرحی مبنی بر اصلاح فرایندهای کمیسیون ماده5 (تغییر، اصلاح و ترمیم طرح‌های تفصیلی)  را تهیه کرده و ارائه داده است؛ طرحی که چندین‌بار در دستور جلسه شورای شهر تهران قرار گرفته، اما بنا بر دلایلی ازجمله محدود بودن زمان و... هنوز در صحن شورا بررسی نشده است. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی پارلمان شهری در گفت‌وگو با همشهری، هدف کلی این طرح را شفافیت می‌داند و می‌گوید که در این طرح مواردی لحاظ شده و قطعا سبب صیانت از منافع عمومی می‌شود. این طرح اهداف و نتایج دیگری هم دارد که عباسی آنها را تشریح کرده و در ادامه می‌خوانید.

با طرح پیشنهادی قرار است چه تغییری در فرایند کمیسیون ماده5 ایجاد شود؟
طبق طرح ارائه‌شده، شهرداری موظف است رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون ماده5 را سیستمی انجام دهد؛ بنابراین بررسی تمام طرح‌های شهری، موضعی، موضوعی و موردی و همچنین بررسی پرونده‌های مربوط به پلاک‌های ثبتی از طریق آگاهی‌بخشی به مردم و نخبگان انجام می‌شود و آنها از طریق ارائه نظراتشان در تصویب طرح‌های شهری مشارکت می‌کنند.
معتقد هستید این طرح منجر به شفافیت می‌شود. در این مورد توضیح دهید.
میان حفاظت از منافع شهر و منافع شهروندان مرز باریکی وجود دارد که با سیستمی شدن فرایندها در این کمیسیون، کارها شفاف و جلوی فساد و رانت به‌ویژه درخصوص برخی از پلاک‌های موردی گرفته می‌شود؛ چراکه در برخی از این پلاک‌ها امکان دارد ناخواسته مصالح شهر نادیده گرفته شود و صرفا منافع خصوصی و شخصی موردتوجه قرار گیرد. چنین رویکردی به منافع عمومی آسیب می‌زند؛ بنابراین در طرح پیشنهادی که نگاه اصلی توجه به منافع عمومی است، الزاماتی پیش‌بینی‌شده که توجه به آنها سبب ایجاد تعادل منافع عمومی و خصوصی می‌شود. درواقع با این طرح، قصد داریم نگاه عمومی بر مدیریت شهری حاکم شود.
آیا وجود فساد در این کمیسیون منجر به ارائه طرح مذکور شده است؟
نمی‌توان دراین‌خصوص به‌صراحت اظهارنظر کرد، اما شکل‌گیری پرونده می‌تواند ابهاماتی را ایجاد کند؛ بنابراین وظیفه خود می‌دانیم جلوی آسیب را بگیریم و در راستای رعایت حقوق عادلانه شهروندان و سالم‌سازی فضای اداری اقداماتی انجام دهیم.
به‌طور کلی طرح پیشنهادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به‌هرحال طرح دارای الزامات کارشناسی و دقیق است و امیدوارم با سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در آن شهرداری تهران پرونده‌ها را به‌گونه‌ای مطالعه و بررسی کند که منافع عمومی شهر مخدوش و ضایع نشود. همچنین شاهد ازبین‌رفتن رانت در برخی از موارد به‌ویژه پلاک‌های موردی باشیم.

محورهای اصلی طرح 
شفافیت
توجه به طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران
صیانت از طرح جامع
ایجاد حقوق عادلانه و برابر در رسیدگی به پرونده‌ها
تعادل بخشی بین منافع عمومی و منافع خصوصی
توجه به منافع عمومی در پرونده‌های موردی و طرح‌های موضوعی
مشارکت و اخذ نظرات مردم و نخبگان در پرونده‌ها
سیستمی شدن و هوشمندسازی فرایندها

 

این خبر را به اشتراک بگذارید