• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109101
+
-

آهنگی برای چهارشنبه‌ها را بشنو!

آهنگی برای چهارشنبه‌ها را بشنو!

  نیلوفر نیک‌بنیاد:
«آهنگی برای چهارشنبه‌ها، داستان سینما و آدم‌هاست. آدم‌هایی که خواسته و ناخواسته‌ بازیگر شده‌اند تا داستانی شوند برای روایت، شعری برای خواندن، ترانه‌ای برای شنیدن، یا حتی آهنگی برای... آهنگی برای چهارشنبه‌ها!»
این متن نوشته‌ی پشت جلد رمان «آهنگی برای چهارشنبه‌ها» اثر «فرهاد حسن‌زاده» است که انتشارات پیدایش آن را برای گروه سنی نوجوان منتشر کرده است. البته گروه سنی چندان برای این کتاب معنا ندارد. چه کسی است که نداند کتاب خوب، کتابی است که همه‌ی سن‌ها از خواندنش لذت ببرند؟ آهنگی برای چهارشنبه‌ها، دقیقاً چنین کتابی است. هم نوجوانان، هم جوانان و هم حتی بزرگ‌سالان از خواندن آن لذت می‌برند و هریک به اندازه‌ی خود چیزی از این داستان دستگیرشان می‌شود.
ماجرای کتاب درباره‌ی پسر نوجوانی به‌نام «فرهان» است که علاقه‌ای به بازیگری ندارد، اما به‌طور اتفاقی وقتی مشغول نواختن سازدهنی است، از طرف یک گروه فیلم‌برداری برای بازی در فیلمی جنگی انتخاب می‌شود و به اصرار پدرش این پیشنهاد را می‌پذیرد. او مجبور می‌شود همراه گروه فیلم‌برداری چندماه به سفر برود و در همین چندماه اتفاق‌های عجیب و غریبی برایش می‌افتد. از بین تمام عوامل فیلم‌برداری فقط «فرزانه»، نامزد کارگردان است که با او رابطه‌ی مهربانانه‌ای برقرار می‌کند. اتفاقاً کتاب دو راوی دارد که یکی از آن‌ها خود فرزانه است. یعنی خواننده از یک طرف ماجرای فرزانه و خانواده‌اش را می‌خواند و از یک طرف ماجرای فرهان و زندگی‌اش را.
این کتاب هم مانند بسیاری از آثار حسن‌زاده به‌طور ضمنی به موضوع جنگ ایران و عراق می‌پردازد و البته آن‌قدر هنرمندانه این کار را می‌کند که کتاب نه‌تنها حالت شعاری به‌خود نمی‌گیرد، بلکه خواننده را مشتاق می‌کند درباره‌ی آن اطلاعات بیش‌تری کسب کند. نقش موسیقی در پیش‌برد داستان و گویش بومی جنوبی، ویژگی‌های مثبت دیگری هستند که جذابیت کتاب را دوچندان می‌کنند.
اگر از آن نوجوان‌های اهل سینما یا موسیقی هستید، اگر از خواندن کتاب‌هایی با پیچیدگی‌های روایت و زمان لذت می‌برید، اگر به خواندن داستانی درباره‌ی جنگ علاقه دارید یا اگر هیچ‌کدام از این‌ها نیستید و فقط دلتان می‌خواهد یک کتاب خوب بخوانید، آهنگی برای چهارشنبه‌ها می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

آهنگی برای چهارشنبه‌ها
نویسنده: فرهاد حسن‌زاده
ناشر: انتشارات پیدایش (66970270)
قیمت: 32 هزار تومان

 

این خبر را به اشتراک بگذارید