• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10557
+
-

150هکتار رویشگاه براثر سهل‌انگاری مسافران نوروزی درآتش سوخت

منابع طبیعی
150هکتار رویشگاه براثر سهل‌انگاری مسافران نوروزی درآتش سوخت

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آتش‌سوزی در 150هکتار رویشگاه‌های طبیعی اعم از جنگل و مرتع در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: عامل اصلی 95درصد این آتش‌سوزی‌ها بی‌توجهی گردشگران در روشن کردن آتش در این رویشگاه‌ها و رها کردن آن بوده است.


سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با همشهری، افزود: با آغاز سال جدید و افزایش دما ، شدت باد گرم و نیز حضور مسافران نوروزی در مناطق مختلف کشور، حریق‌هایی را در برخی نقاط طبیعت شاهد بودیم اما بیشترین آتش‌سوزی‌ها در 3استان شمالی کشور به‌ویژه در مازندران رخ داد. درعین حال سبزعلی گفت: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در زیراشکوب جنگل (اراضی منتهی به جنگل) اتفاق افتاد و فقط 15هکتار از جنگل‌ها و مراتع بر اثر آتش‌سوزی نابود شد.

 

 

بیشترین آتش‌سوزی در مازندران


او با اعلام اینکه آتش‌سوزی‌ها در مناطقی از استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و اردبیل اتفاق افتاد، گفت: بیشترین شدت آتش‌سوزی‌ها در استان مازندران به‌خصوص در بخش کجور، نوشهر و چالوس رخ داد. در استان‌های اصفهان و فارس هم آتش‌سوزی‌های جزئی اتفاق افتاد که عامل اصلی همه این آتش‌سوزی‌ها هم بی‌توجهی گردشگران نوروزی بود.


 سبزعلی تصریح کرد: در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران به‌دلیل صخره‌ای و صعب‌العبور بودن مناطقی که آتش‌سوزی در آن رخ داده بود، عملیات اطفای حریق با دشواری صورت گرفت. او گفت: در مازندران طی چند روز با کمک بالگردهای وزارت دفاع موفق به خاموش کردن آتش شدیم.

 

 

آتش خاموش شد


فرمانده یگان حفاظت با اعلام اینکه هم‌اکنون همه حریق‌ها در رویشگاه‌های طبیعی کشور خاموش شده از مردم خواست هنگام ورود به طبیعت به‌ویژه ورود به جنگل‌ها و مراتع از روشن کردن آتش به‌شدت پرهیز کنند و در صورت افروختن آتش، هنگام ترک طبیعت از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند؛ زیرا رها کردن آتش باعث بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در طبیعت می‌شود. سبزعلی گفت: با کمک دولت در سال‌جاری بسیاری از تنگناها ازجمله کمبود تجهیزات برطرف می‌شود اما آنچه مهم است فرهنگسازی است؛ زیرا مادامی که شهروندان به طبیعت بی‌توجه باشند حتی مدرن‌ترین تجهیزات هم کارساز نخواهد بود و مهار آتش در مناطق کوهستانی با دشواری‌هایی که برای دسترسی به این مناطق وجود دارد ساعت‌ها طول می‌کشد؛ بنابراین انتظار می‌رود شهروندان با رعایت توصیه‌ها مانع از بروز آتش در طبیعت شوند.

 

 

ممنوعیت ورود به مناطق حساس طبیعت


فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از تلاش برای اجرای طرح ممنوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق حساس طبیعت خبر داد و تأکید کرد: سازمان جنگل‌ها در سال‌جاری تلاش می‌کند با همکاری مجلس و دولت ورود به برخی مناطق و روشن کردن آتش در طبیعت را ممنوع اعلام کند. در صورت اجرای این طرح برای متخلفان جریمه هم تعیین می‌شود. به گفته سبزعلی اجرای این طرح باعث کاهش آتش‌سوزی‌های احتمالی ناشی از عوامل انسانی در طبیعت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید