• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 10 خرداد 1399
کد مطلب : 101554
+
-

کرونا را دست‌کم نگیریم

کرونا را دست‌کم نگیریم

مسعود مردانی _‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا

امروز با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اداره‌ها و سازمان‌ها با ظرفیت صددرصدی کار خود را آغاز کرده‌اند اما شروع کار باید با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی باشد. مسئولان سازمان‌ها باید امکانات استفاده از تهویه مناسب را فراهم کنند و نحوه چیدمان میزها و صندلی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که رعایت فاصله اجتماعی بین ارباب رجوع و کارمندان به‌طور کامل رعایت شود. یکی از موضوعات بسیار مهم ضدعفونی کردن مستمر سطوحی است که افراد با آن در ارتباط هستند. اگر پروتکل‌های بهداشتی با دقت رعایت نشود طی هفته‌های آینده شاهد شیوع دوباره ویروس در کشور و افزایش حجم مراجعات به بیمارستان‌ها خواهیم بود.

کمیته اجرایی ستاد ملی مقابله با کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی مربوط به بازشدن اداره‌ها و سازمان‌ها را مشخص کرده است. یکی از این تصمیمات بسته‌شدن بوفه و آشپزخانه‌ها و رستوران‌هاست. اما با تعطیل‌شدن بوفه‌ها و رستوران‌های ادارات، احتمال استفاده از دستگاه‌های مایکروویو در ادارات برای گرم‌کردن غذا توسط کارمندان وجود دارد، اما اگر فردی که اقدام به گرم‌کردن غذای خود می‌کند ناقل باشد و قبل از این کار دست‌های خود را با آب و صابون نشسته و ضدعفونی نکرده باشد، باعث آلودگی نفرات بعدی می‌شود، بهترین کار در این زمان این است که افراد از خانه غذای ساده و سرد مثل ساندویچ نان و پنیر با خود بیاورند تا ناچار نباشند از بیرون غذا خریداری کرده یا غذای خود را در اداره گرم کنند. آبدارخانه‌های اداره‌ها نیز یکی از بخش‌های خدماتی مشترکی هستند که می‌توانند بیماری را به مجموعه انتقال دهند. برای مثال اگر فرد آبدارچی ناقل باشد و یا دست‌های خود را به‌طور مرتب شست‌وشو ندهد، ممکن است با یک‌بار چای‌ریختن و دست‌زدن به لیوان‌ها و استکان‌ها ده‌ها نفر را در اداره آلوده کند یا در صورتی که افراد رفت‌وآمد زیادی به آبدارخانه داشته باشند می‌توانند موجب آلودگی پرسنل این بخش و به‌دنبال آن گسترده‌شدن ویروس در کل سازمان شوند؛ به همین دلیل، بهترین تصمیم در این ایام بستن آبدارخانه‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری است.
 الان به‌جز استان خوزستان که در وضعیت قرمز قرار دارد، استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و مازندران در وضعیت هشدار قرار دارند و شیوع ابتلا به بیماری در مابقی استان‌ها سیر نزولی دارد. در تهران نیز در قسمتی از شهر شاهد وضعیت سفید ابتلا به بیماری و در قسمتی دیگر از شهر شاهد وضعیت قرمز ابتلا هستیم ولی به‌طورکل در تمام کشور و تهران به‌جز استان‌هایی که ذکر شد، ابتلا به بیماری سیر نزولی داشته است. اگر چه بعد از گذشت 3‌ماه از شیوع ویروس در کشور 75درصد شیوع و ابتلا به ویروس را پشت سر گذاشته‌ایم اما این نباید باعث شود که پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی رعایت نشود، چراکه ممکن است درصورت عدم‌رعایت مسائل بهداشتی وضعیتی که الان در اهواز رخ داده در سایر شهرهای کشور نیز رخ دهد. ما 3‌ماه شاهد اپیدمی نگران‌کننده کرونا در کشور بودیم که بر اثر آن تعداد زیادی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی نیز به‌رغم بهبودیافتن از بیماری همچنان با تبعات آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بنابراین رعایت احتیاط‌های لازم و در چند‌ماه پیش‌رو یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند باعث شود تا دوباره شاهد اپیدمی این بیماری در کشور نباشیم.
این نکته را نباید از نظر دور داشت که با شروع فصل پاییز و زمستان ما هرساله شاهد شیوع آنفلوآنزا در کشور هستیم، امسال اما ویروس کرونا نیز به این بیماری اضافه شده و برای اینکه شاهد تداخل این دوبیماری با یکدیگر نباشیم باید تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف، افراد بالای60سال، زنان باردار، بیماران پیوندی، بیماران ریوی و قلبی و عروقی و بیماران اچ‌آی‌وی مثبت جدی گرفته شود. وزارت بهداشت مقدمات ورود واکسن آنفلوآنزا به کشور را آماده کرده و معمولا هرساله شهریور‌ماه این واکسن وارد کشور می‌شود. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور‌ماه است و افرادی که مستعد ابتلای این بیماری هستند باید حتما این واکسن را تزریق کنند. نکته نهایی اینکه ویروس کرونا را نباید دست‌کم بگیریم و همچنان همانند روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید