• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 اسفند 1401
کد مطلب : 187283
+
-

سینما را از مردم نگیریم

پایتخت‌نشینان در سالی که گذشت 200میلیارد تومان بلیت خریدند

گزارش
سینما را از مردم نگیریم

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

با نزدیک شدن به سال جدید، برخی از سازمان‌ها و نهادهای هنری به سنت همیشگی خود نشستی برگزار می‌کنند تا توضیحاتی درباره یک سال گذشته و اتفاقاتی که افتاده بدهند. هاشم میرزاخانی، مدیر سینما شهر هم در یک نشست خبری درباره تماشاگران سینما در سالی که گذشت توضیحاتی داد و در ادامه به آمار فروش فیلم‌ها در پایتخت و دیگر شهرهای کشور اشاره کرد. وی گفت: 252سینمای فعال داریم. اما مهم‌ترین نکته این است که سینما ارزان‌ترین تفریح خانواده‌هاست. باید عدالت فرهنگی را در میان تمام شهرها داشته باشیم و کاری نکنیم که مردم توانانی رفتن به سینما را نداشته باشند.

   ‌ نیمی از فروش برای تهران است
آمار نشان می‌دهد فروش سینمای ایران 400میلیارد تومان بوده و در این میان سهم سالن‌های پایتخت از این فروش 200میلیارد تومان عنوان شده است. مدیر سینما شهر تصریح می‌کند: «تهران تا پایان بهمن ۲۰۰میلیارد فروش و بالغ‌ بر 5میلیون‌ و۹۰۰ هزار مخاطب داشته‌است بنابراین ضریب اشغال صندلی های سینماها درتهران 9.8 بوده است.»

   ‌ خراسان رضوی و اصفهان، بیشترین فروش پس از تهران
به‌گفته میرزاخانی، نزدیک به 6میلیون تهرانی تا بهمن‌ماه به تماشای فیلم رفته‌اند.
مدیر سینما شهر در توضیح بیشتر می‌گوید: «در اصل تهران بیش از نیمی از فروش سینمای کشور را داشته است، استان بعدی خراسان رضوی با ۴۹میلیارد فروش بوده، اصفهان با ۳۴میلیارد فروش، فارس ۲۵میلیارد فروش و البرز ۱۷میلیارد و۸۰۰ بوده است در اصل5 استان اصلی سینمای ایران به لحاظ فروش همین استان‌ها هستند. مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، قم و گلستان در رتبه‌های بعدی
قرار دارند.»  

   ‌ فروش بالا در شهریور و کمترین فروش در پاییز
این مدیر به کهگیلویه و بویراحمد اشاره می‌کند که کمترین میزان فروش را داشته و می‌گوید:«ایلام و اردبیل هم کمترین مخاطب سینما را داشتند. با این حال فروردین خوبی به لحاظ فروش داشتیم و شهریور‌ماه رکورد فروش را تجربه کردیم. مهرماه به‌دلیل مسائلی که پیش آمد افت فروش داشتیم که این ماجرا تا دی‌ماه ادامه داشت، اما اسفند خوبی را سپری خواهیم کرد. فروش سینما در فروردین هر ساله بیشترین آمار را رقم می‌زند، اما امسال در شهریور هم فروش بالایی داشتیم و این نشان می‌دهد که فیلمی خوب است، تأثیرگذار است. این در حالی است که در شهریور‌ماه ما با ایام سوگواری مواجه بودیم.»

مکث
از 3هزار تومان 10سال قبل تا 50هزار تومان حالا

یکی از مواردی که هاشم میرزاخانی به آن اشاره می‌کند، قیمت بلیت سینماست. وی به یک گزارش 10ساله اشاره کرده و می‌گوید: «10سال پیش قیمت سینما ۳هزار تومان بوده است. سال۹۱ تعداد مخاطبان در تهران ۶۱درصد بوده و حالا شرایط در استان و تهران و باقی استان‌ها همگن شده و آمار 50 به 50 شده است. حالا اما با توجه به قیمت‌ها، بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد! مخاطب در سال۹۷ به تعداد ۲۸میلیون نفر، در سال۹۶ به تعداد ۲۶میلیون و حالا ۱۳میلیون است. با این حال امسال به نسبت سال ۹۱ تا ۹۳ تعداد مخاطبان بهتر است. سال ۹۶ تا ۹۹ به لحاظ مخاطب و فروش، سال‌های خیلی خوبی بود. چون مال‌های بزرگ از تجاری  رابه فرهنگی تغییرکاربری می‌دادند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید