• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99426
+
-

صادرات بنزین ایران به ونزوئلای بحران زده؟

بنزین در ونزوئلا، به‌عنوان کشوری که تا پیش از این ارزان‌ترین بنزین دنیا را داشت، این روزها تحت‌تأثیر اختلال در روند تولید برخی پالایشگاه‌ها، با افزایش قیمت و عرضه در بازار سیاه مواجه شده ‌است. همزمان با این خبر، شایعه‌ای در برخی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی قوت گرفته مبنی بر اینکه ایران در حال صادرات بنزین آن‌هم با خطوط هواپیمایی ماهان و همچنین کشتی به ونزوئلاست؛ تا این کشور از فشار تحریم‌های آمریکا نجات یابد؛ اما اصل ماجرا چیست؟
به‌گزارش همشهری، رسانه‌ها به نقل از رویترز گزارش داده‌اند قیمت هر لیتر بنزین در ونزوئلا به 4  دلار رسیده است؛یعنی بالاترین قیمت بنزین در جهان. شبکه پالایشگاهی ونزوئلا با ظرفیت تولید ۱.۳میلیون بشکه در روز در آستانه فروپاشی است و تحریم‌های آمریکا که با هدف سرنگونی دولت مادورو علیه این کشور وضع شده، واردات سوخت را دشوار کرده و باعث شده شهروندان ونزوئلایی ساعت‌ها در صف بنزین منتظر بمانند یا به بازار سیاه مراجعه کنند. جهش نرخ بنزین در ونزوئلا در حالی رخ داده که قیمت سوخت در نقاط دیگر جهان به‌دلیل کاهش تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به‌شدت کاهش یافته است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در آمریکا قیمت میانگین هر لیتر بنزین در هفته منتهی به ۲۰آوریل، ۴۸سنت بود. رویترز مدعی شده دولت ونزوئلا به‌دنبال تعمیر پالایشگاه‌ها بوده و هفته گذشته از ایران مواد پالایشگاهی دریافت کرده است. 

شبکه خبری بلومبرگ هم در گزارشی مدعی شده است: ونزوئلا، کشوری که اقتصادش تحت تحریم‌های شدید مالی و نفتی آمریکا به حالت خفگی افتاده ؛ این روزها بنزین در آن به‌شدت نایاب شده است.  این گزارش می‌افزاید: ایران نیز تقاضای دولت ونزوئلا را به‌عنوان متحد خود در آمریکای لاتین قبول کرده و در 2روز گذشته هواپیماهای شرکت ماهان را  با مواد و تجهیزات پالایشگاهی و تکنیسین‌ها برای راه‌اندازی تولید پالایشگاه کاردون ونزوئلا به فرودگاه پیدراس در ونزوئلا روانه کرده است.
بلومبرگ ادعا کرده پس از گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته حسن روحانی و نیکولاس مادورو روسای جمهوری ایران و ونزوئلا، شرکت ماهان ایر اجازه پیدا کرده هواپیماهای خود را برای ارسال مواد و تجهیزات، قطعات یدکی، همراه با کادر فنی به سواحل شمالی ونزوئلا اعزام کند.  کارشناسان ایرانی درصددند پالایشگاه‌های آموآی و کاردون، زیرمجموعه شرکت دولتی «پترولئوس» یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های پالایشگاهی جهان را که دچار مشکل تولید شده، بازسازی کنند و آن را به مدار تولید بازگردانند. به‌گزارش همشهری روسای جمهوری 2کشور 25فروردین گفت‌وگویی تلفنی داشتند و در این گفت‌وگو 2طرف بر ضرورت همکاری در اوپک پلاس برای بازگشت ثبات قیمت نفت و انتقال تجربیات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا تأکید کرد‌ند. 

    وزارت نفت: تأیید نمی‌کنیم

در جریان پیگیری‌های همشهری از وزارت نفت اعلام شد آنها نمی‌توانند ادعای خبرگزاری‌های خارجی را تأیید کنند. مسئولانی که با همشهری گفت‌وگو کردند تأکید داشتند؛ ایران تکنیسین یا تجهیزات پالایشگاهی به ونزوئلا ارسال نکرده است.  یکی از مسئولان وزارت نفت به همشهری گفت: ارسال بنزین تولیدی ایران آن‌هم با خطوط هواپیمایی نمی‌تواند درست باشد زیرا هم ایران و هم ونزوئلا و هم شرکت هواپیمایی ماهان تحت تحریم قرار دارند و ارسال سوخت بنزین به این کشور با خطوط هواپیمایی نه اقتصادی است و نه عملیاتی و نه اینکه درصورت اجرایی بودن پاسخگوی نیاز احتمالی این کشور خواهد بود.  او با اشاره به شیطنت خبری رسانه‌های خارجی به‌ویژه رویترز علیه ایران در سال‌های اخیر اعلام کرد: وزارت نفت خبر ارسال تجهیزات پالایشگاهی به ونزوئلا را تأیید نمی‌کند و هیچ مقام ارشد وزارت نفت در جریان کمک‌های ادعایی برای بازگشت پالایشگاه‌های ونزوئلا به وضع عادی قرار ندارد.  این مقام آگاه درباره احتمال صادرات بنزین با نفتکش به ونزوئلا هم تأکید کرد: در شرایط کرونا و پر بودن اکثر کشتی‌های نفتکش به‌دلیل اشباع بازار جهانی نفت، پیدا کردن نفتکش خالی هم خودش هنر می‌خواهد و با قیمت‌های فعلی بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی صادرات بنزین از ایران به ونزوئلا توجیه اقتصادی ندارد و دست‌کم چند هفته طول خواهد کشید تا محموله ادعا شده به‌دست آن کشور برسد.  او در عین حال کمک فنی به کشور ونزوئلا برای بازگرداندن پالایشگاه‌های کشورهای دیگر ازجمله ونزوئلا را طبیعی و بدیهی دانست اما اینکه مذاکراتی بین مقامات سیاسی2 کشور صورت گرفته باشد یا نه، به گفته او مسئله‌ای نیست که وزارت نفت در جریان آن باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید