• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209477
+
-

مانع بحران یا عامل بحران؟

در مورد یحیی که وظایفش را به‌عنوان بزرگ‌تر پرسپولیس از یاد برده

مانع بحران یا عامل بحران؟

بهروز رسایلی

باردیگر اعتصاب در پرسپولیس؛ خبری که حالا دیگر هیچ‌کس را متعجب و غافلگیر نمی‌کند. دست به اعتصاب قرمزها در شرایط عادی هم عالی است، چه برسد به حالا که مدیریت باشگاه 10درصد از رقم قرارداد آنها را هم کسر کرده و خونشان را به جوش آورده است. پرسپولیسی‌ها روز چهارشنبه با وجود حضور در ورزشگاه کاظمی از تمرین خودداری کردند و بعد با یک بیانیه بلندبالا از خجالت مدیران باشگاه درآمدند. به این موضوع می‌توان از زوایای مختلف نگاه کرد.

   آیا حرفه‌ای بود؟
شاید واکنش مدیران باشگاه به شکست سرخپوشان مقابل سپاهان کمی عجولانه و چه‌بسا انتقام‌جویانه بود. به هر حال این نخستین شکست قرمزها در لیگ برتر به‌شمار می‌آید و همه بازیکنان پرسپولیس هم آنقدر بد نبودند که سزاوار چنین مجازاتی باشند. مثلا  بیرانوند از نظر فنی چه اشتباهی داشته که باید 10درصد از رقم قراردادش کم شود؟ مصدومان و نفراتی که کم به بازی گرفته شده‌اند چه گناهی دارند؟ همه اینها یعنی به‌سختی می‌توان رفتار مدیران باشگاه را تأیید کرد، مخصوصا که آنها در این مدت اشتباهات زیادی هم داشته‌اند. با همه اینها اما در قواعد امروز دنیای فوتبال، هرگز نمی‌توان به بازیکنان حرفه‌ای که دستمزد بالا می‌گیرند حق داد این چنین علیه مدیریت باشگاه بشورند، اعتصاب کنند و بیانیه 800کلمه‌ای تند و تیز بدهند.پس تکلیف چارت سازمانی چه می‌شود؟ طبیعتا کسی مشکلی با حق اعتراض بازیکنان ندارد اما این هم از قواعد خاص خودش پیروی می‌کند. بازیکنان باید نماینده‌ای بیابند و به‌طور محرمانه و دور از هیاهوی رسانه‌ای اعتراض‌شان را به باشگاه منتقل کنند. در صورت فعلی، آنها مدیریت را در نظر همه مردم بی‌اعتبار کرده‌اند و این درنهایت به ضرر مجموعه باشگاه تمام می‌شود.

   نقش معکوس یحیی
گفتیم شکل درست اعتراض این است که یک‌مرجع معتبر واسطه بین بازیکنان و مدیریت شود. در شرایط عادی چه مرجعی بهتر از سرمربی تیم می‌تواند این کار را انجام بدهد؟ مشکل اما اینجاست که در پرسپولیس یحیی گل‌محمدی دقیقا در حال ایفای نقشی وارونه است. او به جای آب روی آتش، نقش بنزین را بازی می‌کند. هرگز دیده نشده گل‌محمدی در مسیر کنترل بازیکنان قدمی بردارد. برعکس، او با اظهارات و اعتراضات پیاپی خود علیه مدیریت باشگاه، تا جایی که توانسته این نهاد را بی‌اعتبار کرده و به دیگران هم حق داده حرمت آن را مثل آب خوردن زیر سؤال ببرند. وقتی سرمربی تیم چپ و راست می‌گوید: «من با باشگاه قرارداد ندارم»، اعتصاب کردن بازیکنان سهل است. آنچه اما یحیی متوجهش نیست، این است که تمام آدم‌های این مجموعه در داخل یک کشتی نشسته‌اند و سوراخ کردن این کشتی همه را با هم غرق‌ می‌کند. فرداروزی اگر پرسپولیس نتیجه نگیرد، نفر اولی که باید جواب بدهد شخص یحیی است و اینطوری شاید برنامه کنارگذاشتن او هم راحت‌تر اجرا شود. پس اگر به فکر تیم نیستی، لااقل به فکر خودت باش. شما باید مانع بحران باشی، نه عامل و تشدید‌کننده آن.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید