• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 7986
+
-

چانه‌زنی سئول با واشنگتن بر سر کره‌شمالی

جهان‌نما
چانه‌زنی سئول با واشنگتن بر سر کره‌شمالی

یک روز پس از آنکه کره‌شمالی از تمایلش برای آغاز مذاکرات با آمریکایی‌ها خبر داد، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از دولت آمریکا خواست سطح توقعش از مذاکرات را پایین بیاورد تا تنش در شبه‌جزیره کره بالاخره پس از 65سال به سمت پایان تمایل پیدا کند.

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که از 17روز مسابقات المپیک زمستانی بیشترین استفاده را به نفع تنش‌زدایی در شبه‌جزیره کره برد، دیروز در دیدار با لیو یاندونگ، فرستاده رئیس‌جمهور چین به مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک گفت: «فکر می‌کنم آمریکا باید سطع توقعاتش از مذاکرات را پایین بیاورد و کره‌شمالی هم باید نشان دهد که برای خلع سلاح هسته‌ای مصمم است.»

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی همچنین از پیونگ‌یانگ و واشنگتن خواست هرچه زودتر مذاکرات را آغاز کنند. او از چین هم خواسته است برای ممکن شدن این مذاکرات در بالاترین سطح دست به‌کار شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنان مون جائه این پس از واکنش کاخ سفید به اعلام آمادگی رهبر کره‌شمالی برای آغاز مذاکرات مطرح شد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از پیشنهاد کره‌شمالی برای مذاکره، تأکید کرد که هرگونه گفت‌وگو باید در نهایت به «خلع‌سلاح کامل هسته‌ای» پیونگ‌یانگ منجر شود.

ماجرای اعلام آمادگی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برای مذاکره با آمریکایی‌ها در پی حضور ژنرال کیم یونگ چول، یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی کره‌شمالی در مراسم اختتامیه المپیک زمستانی پیونگ‌یانگ در کره‌جنوبی و طی دیدارش با مون جائه این مطرح شد. همزمان با حضور هیأت کره‌شمالی، ایوانکا ترامپ نیز در صدر هیأتی 5نفره برای شرکت در این مراسم به کره‌جنوبی سفر کرده بود اما با هیأت کره‌شمالی رو در رو نشد. پیش از این رهبر کره‌شمالی اعلام کرده بود که تنها در صورتی پای میز مذاکره با آمریکا می‌نشیند که کشورش به یک قدرت تمام‌عیار هسته‌ای تبدیل شده باشد.

موضوع مذاکره میان کره‌شمالی و آمریکا، پس از یک دوره بی‌سابقه درگیری لفظی میان رهبران 2کشور مطرح شده است. کیم جونگ اون و دونالد ترامپ طی یک سال گذشته بارها یکدیگر را با حمله نظامی تهدید کرده‌اند. با این همه، هنوز هیچ‌کس مطمئن نیست گام بعدی 2چهره غیرقابل‌ پیش‌بینی جهان به سمت مذاکره و کاهش تنش باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید