• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145066
+
-

چانه نزنید!

چهره روز
چانه نزنید!

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور می‌گوید: بودجه‌ریزی باید براساس نیازهای واقعی تدوین شود و از چانه‌زنی و بخشی‌نگری جلوگیری شود.
این گفته رئیس دستگاه اجرایی کشور نشان می‌دهد که بودجه‌ریزی در ایران گرفتار باتلاق بخشی‌نگری و چانه‌زنی برای گرفتن بودجه بیشتر شده و اصلاح این مسیر از دولت شروع می‌شود و ختم آن با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. به‌نظر برای خروج از این باتلاق ابتدا باید سران قوا به جمع‌بندی برسند و حکم دهند که هم از تعداد ردیف‌های زاید و هم از هزینه‌تراشی‌های اضافه برای دولت کاسته شود.
آنچه سید ابراهیم رئیسی بر آن تأکید دارد، نشان می‌دهد که دولت تصمیم دارد از یک رویه انحرافی بودجه‌خواری جلوگیری کند اما شرط آن همراهی نمایندگان مجلس و مسدود شدن راه برای لابی‌ کردن و چانه‌زنی‌هاست. چه اینکه اصلاح ساختار بودجه به ظاهر مطلوب و ساده است، اما جراحی بودجه ایران بدون خونریزی و مرگ ردیف‌های بودجه‌خوار آسان نخواهد بود. بودجه در بخش مصارف و هزینه‌ها از تعادل خارج شده و تلاش برای توجیه بودجه‌خواهی هم به یک سنت غلط تبدیل شده است تا جایی که پول‌های خزانه صرف اموری می‌شود که نه بازده مطلوب دارد و نه به عدالت تقسیم می‌شود. روشن است که یکی از مسدود کردن منافذ انحراف بودجه، نظارت بر پول‌ها و هزینه‌کردن آنهاست و از این منظر شرط نظارت بهینه بر بودجه کشور، پاسخگویی بودجه‌بگیران در برابر دولت و مجلس است. پس لطفا چانه نزنید و بخشی‌نگری را کنار بزنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید