• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64866
+
-

قفل آماری بانک مرکزی می‌شکند؟

نقد خبر
قفل آماری بانک مرکزی می‌شکند؟


      خبر: بانک مرکزی پس از چندماه توقف به‌تازگی انتشار گزیده آمارهای اقتصادی خود را آغاز کرده و البته در گزارش ماهانه اقتصادی این نهاد، برخی شاخص‌ها ازجمله نرخ تورم بخش مصرف و تولید همچنان دیده نمی‌شود.

      نقد: توقف انتشار آمارهای اقتصادی بانک مرکزی پس از اختلاف‌نظر آماری با آمارها و گزارش‌های مرکز آمار ایران از آبان سال گذشته به بعد رخ داد و همواره تنها مرجع رسمی آماری کشور مرکز آمار ایران بود. با این حال مطالبه بخش خصوصی، کارشناسان و رسانه‌ها، ادامه انتشار آمارها و گزارش‌های اقتصادی بانک مرکزی بوده و هست و این امیدواری وجود دارد تا قفل آماری بانک مرکزی به‌عنوان یکی از نهادهای مرجع در ترسیم واقعیت‌های اقتصادی کشور باز شود. هنوز مشخص نیست که آیا اختلاف آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رفع شده یا نه اما ششم دی‌ماه سال97 بود که برای دقایقی گزارشی از نرخ تورم نقطه به نقطه روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت و بلافاصله حذف و بانک مرکزی اعلام کرد که به‌منظور بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه با مرکز آمار درخصوص به حداقل رساندن اختلافات آماری، نرخ تورم را بررسی می‌کند اما منتشر نخواهد کرد. به‌نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی مشکلی با انتشار آمارهای کلان اقتصادی ندارند و حتی این آمارها تهیه می‌شود اما به دستور دولت از انتشار آن جلوگیری شده است.

منتشر نشدن آمارهای بانک مرکزی باعث اختلال در ارزیابی برخی شاخص‌های کلان اقتصادی شده تا آنجا که 28بهمن سال گذشته، فاطمه پهلوانی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری که زیرنظر سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کند با بیان اینکه برای دریافت آمارهای اقتصادی همچنان منتظر بانک مرکزی هستیم، گفت: سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی برای نیمه اول سال 97اعلام نشده؛ زیرا برای اعلام دقیق سهم شاخص بهره‌وری در رشد اقتصادی باید آمارهای بانک مرکزی را دریافت کنیم. حالا باید منتظر بود و دید آیا عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به انحصار آماری مرکز آمار ایران پایان می‌دهد و قفل آماری بانک مرکزی را پس از چند ماه باز خواهد کرد، یا نه؟

این خبر را به اشتراک بگذارید