• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178284
+
-

نوید باران در هفته دوم آذر

طلسم پاییز خشک می‌شکند

گزارش
طلسم پاییز خشک می‌شکند

برآوردهای آینده‌نگر هواشناسی، پاییز امسال را کم باران و خشک پیش‌بینی کرده بود؛ اما در آذرماه، پیش‌بینی‌ها قدری بهبود پیدا کرده و به‌خصوص برای حوضه‌های شمالی و غربی، خبر از بارش‌های مساعد می‌دهند.
به‌گزارش همشهری، در 2 ماه نخست پاییز امسال، میزان بارش‌های جوی 76درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود و همین مسئله با اثرگذاری بر موجودی آب مخازن سدها، چالش‌هایی برای تأمین پایدار آب شرب ایجاد کرده بود؛ اما آنگونه که از پیش‌بینی‌های جدید مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برمی‌آید، در هفته جاری مناطق بیشتری از کشور درگیر بارندگی خواهند شد و همین مسئله می‌تواند به بهبود ذخایر آبی سدها نیز کمک کند.

حال و روز سدها و بارندگی
آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد در 2 ماه نخست سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهر تا انتهای آبان، میانگین بارش‌های جوی در 6حوضه آبریز اصلی کشور 76درصد کمتر از میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال قبل بوده است. به گزارش همشهری، براساس آمار و داده‌های موجود، شرایط بارندگی کشور در 2 ماه گذشته به‌گونه‌ای بوده که ورودی آب به مخازن سدها 14درصد کاهش پیدا کرده و از 965میلیون مترمکعب در مهر و آبان پارسال به 830میلیون مترمکعب در مهر و آبان امسال کاهش یافته است. در این شرایط، آمارهای دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد میزان حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور 18میلیارد و 120میلیون مترمکعب است و درصد پرشدگی مخازن سدها از 35.8درصد فراتر نمی‌رود. رصد وضعیت ذخایر آبی در سدهای مهم کشور نیز حاکی از این است که در پاییز خشک و کم‌باران، میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان به 11درصد، سدهای 5گانه استان تهران به 19درصد، سدهای استان خوزستان به 43درصد و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به 29درصد رسیده است.

نوید بهبود بارش‌ها
در هفته گذشته، حوضه‌های آبریز جنوب شرق کشور شاهد بارش‌های مقطعی بودند؛ اما پیش‌بینی‌های مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو حاکی از این است که در هفته جاری، همه حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور بارش‌هایی را تجربه خواهند کرد و طلسم پاییز کم باران برای آنها می‌شکند. براساس گزارش مؤسسه تحقیقات آب، با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده، از میان 6حوضه آبریز کشور، وقوع بارش‌ها در مناطق غربی و شمالی بیشتر خواهد بود به‌گونه‌ای که حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در هفته جاری بیشینه بارش 119.7میلی‌متری و متوسط محدوده 11.4میلی‌متری را تجربه خواهد کرد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است. همچنین در هفته منتهی به ۱۱آذرماه، حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش 91.8میلی‌متری با متوسط محدوده 3.8میلی‌متری را تجربه خواهد کرد و در حوضه آبریز دریای خزر هم بیشینه بارش به 46.3میلی‌متری و متوسط بارش به محدوده 9.8میلی‌متر خواهد رسید. در این میان حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز بیشینه بارش 25.1میلی‌متری و متوسط محدوده 8.3میلی‌متری خواهد داشت و حوضه آبریز قره قوم نیز بیشینه بارش 10.4میلی‌متری و متوسط محدوده 5.4میلی‌متری را تجربه خواهد کرد. در این هفته، حوضه آبریز مرزی شرق هم شاهد بیشینه بارش 4.4میلی‌متر با متوسط محدوده ۰.3میلی‌متر خواهد بود؛ اما باز هم از مجموع ۳۰حوضه آبریز درجه۲ کشور ۲حوضه، قطره‌ای باران نخواهند داشت.

تبخیر آب کم می‌شود
همزمان با شروع دور جدیدی از بارش‌ها در هفته جاری، دمای هوا نیز اندکی کمتر می‌شود و به همین نسبت، وضعیت تبخیر در حوضه‌های آبریز کشور نیز روند کاهشی خواهد داشت. طبق اعلام مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، وضعیت پتانسیل تبخیر آب نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در مناطق سواحل دریای خزر افزایشی است و در هفته جاری نسبت به هفته گذشته به‌طور پراکنده در سواحل دریای خزر افزایشی و در سایر مناطق به‌صورت پراکنده کاهشی خواهد بود. براساس این گزارش، اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۱ آذرماه نسبت به هفته گذشته منفی یک‌میلی‌متر خواهد بود؛ درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه 5سال اخیر منفی 0.4میلی‌متر است. همچنین این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی یک‌میلی‌متر و نسبت به دوره مشابه 5 سال اخیر منفی 0.2میلی‌متر خواهد بود.
برآوردها نشان می‌دهد در هفته جاری، اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی نسبت به هفته گذشته به منفی 0.6میلی‌متر خواهد رسید؛ درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه 5 سال اخیر صفر میلی‌متر است. همچنین این وضعیت برای حوضه آبریز قره‌قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی 0.6میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه 5 سال اخیر منفی 0.3میلی‌متر خواهد بود.
طبق آمار و اطلاعات وزارت نیرو، در این هفته، اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق نیز نسبت به هفته گذشته به منفی 0.6میلی‌متر می‌رسد درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه 5 سال اخیر تقریبا بدون تغییر است. در این میان وضعیت پتانسیل تبخیر آب برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان اینگونه است که نسبت به هفته گذشته منفی 0.7میلی‌متر بوده و این میزان نسبت به دوره مشابه 5سال اخیر تقریبا بدون تغییر خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید