• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56997
+
-

نماینده ایران در سازمان ملل با انتشار یادداشتی در واشنگتن‌پست شرح داد

چرا ایران با آمریکا مذاکره نمی‌کند؟

یادداشت
چرا ایران با آمریکا مذاکره نمی‌کند؟

سفیر ایران در سازمان ملل که در یک‌ماه یعنی از بدو قرار‌گرفتن در این سمت 5مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی انجام داده، در تازه‌ترین تحرک دیپلماتیک یادداشتی مهم در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده و به‌صورت غیرمستقیم شروط ایران برای مذاکره با آمریکا را برشمرده است.
مجید تخت روانچی پیش از این با پی‌بی‌اس، ان‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌پی‌آر و سی‌بی‌اس مصاحبه کرده بود که محور اصلی این مصاحبه‌ها تشریح سیاست‌های ایران در رابطه با برجام و خروج آمریکا از این توافق و نیز مذاکره بین تهران و واشنگتن بوده است.

روانچی که در دوران توافق هسته‌ای در تیم مذاکره‌کننده قرار داشت و پیش از عزیمت به نیویورک معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ایران بود، در این یادداشت نوشته است: پیشنهاد ایالات متحده در مورد گفت‌وگو با ایران، 3 مانع عمده در پیش رو دارد؛ آنکه تاریخ نشان می‌دهد که مذاکرات واقعی و سازنده نمی‌تواند زیر سایه ارعاب، اجبار و تحریم‌ها شکل بگیرد. گفت‌وگو وقتی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که هر دو طرف به اصل احترام متقابل پایبند باشند و از موضع برابر مذاکره کنند.

به اعتقاد روانچی، دومین مانع در مذاکره این است که دولت ترامپ با صدای متحد در مورد نیاز به گفت‌وگو با ایران صحبت نمی‌کند. کسانی که مشتاق تحریک برای یک درگیری هستند، تلاش می‌کنند تا امکان هرگونه گفت‌وگوی مفید و معنی‌دار را تخریب کنند.
به گزارش همشهری روانچی در تشریح سومین مانع این مذاکرات نوشته است: خروج ناگهانی ترامپ از توافق هسته‌ای برجام در سال قبل که بدون هیچ دلیل موجهی - و به‌رغم مخالفت یکپارچه جامعه جهانی با آن- صورت گرفت، باعث نگرانی زیادی برای انجام هر معامله جدید در آینده شده است، چرا‌که ممکن است به سرنوشت مشابهی در فقدان تضمین برای عدم‌تکرارش مواجه شود. ترامپ 2هفته قبل خواستار مذاکره بین ایران و آمریکا شد و حتی یک شماره تلفن نیز به سفارت سوئیس در ایران داد؛ شماره‌ای که جز اینکه دستمایه شوخی و طنز در شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد، مورد استفاده مقامات ایران قرار نگرفت. هرچند سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه آن زمان گفته بود اگر نیازی به تماس باشد، آمریکایی‌ها شماره ما را دارند. ترامپ در حالی از مذاکره با ایران سخن گفته که 2روز قبل ملت ایران را تروریست نامید؛ اظهاراتی که با واکنش تند محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران مواجه شد. ظریف گفت: اگر کسی تروریست است، شخص ترامپ است که مانع ارسال غذا، دارو و مواداولیه به ایران شده و این تروریسم اقتصادی است.
ظریف در مصاحبه با رویترز هم درباره احتمال گفت‌وگو با پمپئو گفته است: پمپئو هر بار که درباره ایران صحبت می‌کند، به من توهین می‌کند. چرا باید به تماس تلفنی او پاسخ بدهم؟

این خبر را به اشتراک بگذارید