• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222937
+
-

اجازه نمی‌دهیم آسیب‌های اجتماعی در شهر غلبه کند

نگاه
اجازه نمی‌دهیم آسیب‌های اجتماعی در شهر غلبه کند

احمد احمدی‌صدر؛ مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران

اجرای طرح کاهش و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به‌مدت 2سال است که کلید خورده و عمده اقدامات اساسی که به‌صورت شبانه‌روزی با تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران انجام شده و موانعی که در مسیر حل آسیب‌های اجتماعی وجود داشته مانند نبود ظرفیت کافی، عدم‌پذیرش منع‌پذیرشی‌ها و نبود زیرساخت‌ها برطرف شده و طی 2سال گذشته عمده این کارها به سرانجام رسیده است.
امروز شاهد مرحله تکمیلی این طرح (کاهش و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی) هستیم تا ظاهر شهر از وجود آسیب‌دیدگان اجتماعی پاک شود و با توجه به ظرفیت کافی ایجاد‌شده (پذیرش تمامی منع‌پذیرشی‌ها توسط شهرداری) مشکلی در بحث اسکان در مراکز ماده16 یا گرمخانه‌ها و سایر مراکز پذیرش نداریم.
همچنین شهرداران مناطق 22گانه و شهرداران نواحی را موظف کرده‌ایم محیط منطقه و ناحیه خود را صیانت و مراقبت کنند تا معتادان متجاهر، کودکان خیابان و متکدیان در ناحیه آنها مشاهده نشوند.
آسیب‌های اجتماعی طی 2، 3 یا حتی 15سال و چندین دهه ایجاد می‌شود و نباید توقع داشته باشیم یک‌شبه جمع شو‌د. به‌هرحال ساماندهی موضوعات آسیب‌های اجتماعی زمان‌بر است و باید صبوری کنیم و مسائلی مثل فرهنگسازی عمومی، حل مشکلات اقتصادی، مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی و... را توسط نهادهای مسئول پیگیری کنیم و اجازه ندهیم آسیب‌های اجتماعی دوباره بر شهر مستولی شود؛ چرا‌که اگر از ریشه‌ها و مبانی ایجاد آسیب‌های اجتماعی مثل مسائل اقتصادی، حاشیه‌نشینی، ورود غیرمجاز اتباع و مهاجران، مباحث فرهنگی و فرهنگسازی‌ عمومی غفلت شود، آسیب‌های اجتماعی تکرار می‌شود.
مدیریت شهری آمادگی صددرصد برای پذیرش افراد آسیب‌دیده اجتماعی دارد و در داخل مراکز ماده16 تهران ظرفیت پذیرش 21هزار نفر ایجاد شده و اکنون بیش از 2 تا 3‌هزار نفر آسیب‌دیده اجتماعی در شهر وجود ندارد؛ چرا‌که حدود 400پلاک قرمز ‌طی 2سال گذشته مسدود و پلمب شده است. کلونی‌ها و پاتوق‌های آسیب مانند فرحزاد، کوه‌سنگی، هرندی، پارک میثاق و شوش و گردنه تنباکویی که بیش از هزار نفر معتاد متجاهر در این مکان‌ها بودند، طی 2سال اخیر همگی پاکسازی شدند و دیگر شاهد این کلونی‌ها نیستیم.
در قرارگاه اجتماعی که طی 2سال گذشته مستمرا تشکیل شد دستگاه‌ها واقعا پای کار آمدند و همکاری و کمک کردند. دستگاه قضا و فراجا، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، سپاه پاسداران، بسیج و نیروهای مردمی حضور فعال داشتند و این اتفاق خوب با این وحدت و هم‌افزایی که به‌وجود آمد، رقم خورد.
در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی که از 15 تا 30 فروردین اجرایی شد، شهرداری به‌صورت ویژه ورود کرد و یگان حفاظت، شهربان، حریم‌بان، خدمات شهری، سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، معاونت اجتماعی شهرداری تهران و... پا به میدان گذاشتند.
 پیش از این حدود 10 تا 15‌هزار معتاد متجاهر در تهران وجود داشت که ظرفیتی برای پذیرش آنها نبود. 38مرکز پویاشهر برای کودکان کار و خیابان نداشتیم و منع‌پذیرشی‌ها را هیچ نهادی نمی‌پذیرفت. امروز شهرداری تهران تمام این مشکلات را حل کرده است و این امکانات فراهم شده تا بتوانیم معتادان متجاهر و کودکان خیابانی را ساماندهی کنیم.
البته خلأهایی مانند نگهداری بلندمدت کسانی که بیش از چندبار جذب شده‌اند و برای بار دهم یا پانزدهم وارد چرخه اعتیاد می‌شوند، وجود دارد و به‌نظر باید طرحی تصویب شود تا این افراد به اردوگاه‌های شبانه‌روزی بروند و سال‌ها بمانند. مکاتباتی در این خصوص توسط شهردار تهران و رئیس قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها انجام شده ‌و برای ساخت اردوگاه هم آمادگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید