• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46286
+
-

موازی‌کاری در کشتی

موازی‌کاری در کشتی

محسن محمودصفری 

 یکی از بزرگترین انتقاداتی که به فدراسیون رسول خادم وارد بود زیر پوشش گرفتن چندین و چند رشته بود که سبب گستردگی کار می‌شد و در نتیجه باز ماندن از رشته‌های المپیکی کشتی آزاد و فرنگی. فدراسیون خادم علاوه بر کشتی‌آزاد و فرنگی رشته‌هایی از قبیل کشتی آلیش، گراپلینگ، کشتی کلاسیک، کشتی ساحلی و کشتی پهلوانی را تحت پوشش گرفته بود که چندی پیش کشتی گراپلینگ از دایره اداره فدراسیون کشتی خارج شد. حالا وزارت ورزش و جوانان  قصد دارد کشتی پهلوانی را به فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای بدهد ولی فدراسیون کشتی به دلایل نامعلوم  تمایلی به این ماجرا ندارد.

   کشتی پهلوانی مال ماست!
محمدرضا داورزنی- معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان- در گردهمایی پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای در مشهد اعلام کرده بود در نشستی که اخیرا با فدراسیون‌های کشتی و ورزش زورخانه‌ای داشتیم تصویب شد که کشتی پهلوانی زیر نظر فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای قرار گیرد. این در حالی است که حمید بنی‌تمیم- سرپرست فدراسیون کشتی- نسبت به صحبت‌های داورزنی واکنش نشان داد و گفت:«کشتی پهلوانی از چند سال گذشته طبق یک تفاهمنامه زیر نظر فدراسیون کشتی قرار گرفت و ما در سال‌های اخیر فعالیت زیادی برای احیای این رشته انجام داده‌ایم. در جلسه‌ای که با حضور احمدی(معاون وزیر ورزش)، اسبقیان(مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها) و جوهری(رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای) برگزار شد، اعلام کردم که موضوع واگذاری کشتی پهلوانی بحث کلانی است که سرپرست نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند و طبق صورت جلسه مقرر شد بحث واگذاری کشتی پهلوانی به فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای به بعد از مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی موکول شود». 

   یک رشته و 4 مدعی 
فدراسیون کشتی، فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی، فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی همگی خود را متولی اصلی کشتی پهلوانی می‌دانند. آنها اعزام‌ها و مسابقات متعددی در تقویم خود دارند. ریاست فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را محسن مهرعلیزاده برعهده دارد و ریاست فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی با علیرضا حیدری است و البته فدراسیون کشتی ایران در سال 1395 فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی را پایه‌گذاری کرد. فدراسیون کشتی معتقد است به‌دلیل اینکه کشتی‌گیران پرورش یافته این فدراسیون هستند باید کشتی پهلوانی زیر مجموعه آنها باشد و فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای بر این اعتقاد است که متولی رشته پهلوانی و زورخانه‌ای است و کشتی پهلوانی جز جدانشدنی این فدراسیون است. هرچه هست کشمکش بین این فدراسیون‌ها آنقدر بالا گرفته که هیچکدام حاضر نیستند کشتی پهلوانی را به دیگری واگذار کنند و کماکان قصد دارند با موازی‌کاری هزینه‌های گزافی به بیت‌المال تحمیل کنند. این کشمکش‌ها در حالی رخ می‌دهد که کشتی پهلوانی به صورت امروزی هیچ شباهتی به کشتی باستانی ایران ندارد. در حال حاضر اکثر کشتی‌گیرانی که در مسابقات پهلوانی مسابقه می‌دهند آزادکارانی هستند که علاوه بر دوبنده  شلوارک پا می‌کنند و روی تشک حاضر می‌شوند! در  این مسابقات دیگر خبری از فنون ناب این رشته نیست. چندی پیش جابر صادق‌زاده در فینال مسابقات پهلوانی موفق شد امیر محمدی را شکست دهد و صاحب دوبنده تیم ملی شود. اتفاقا هردو آزادکار و ملی‌پوشان سال‌های نه چندان دور کشتی آزاد بودند که در این رقابت‌ها برای بازوبند پهلوانی مبارزه می‌کردند. صادق‌زاده علاوه بر کشتی آزاد و پهلوانی مدال‌های متعددی در کشتی ساحلی دارد. وزارت ورزش و جوانان به عنوان مرجع بالادستی هرچه سریع‌تر تکلیف کشتی پهلوانی را مشخص کند تا این ناهماهنگی و تکرویی‌ها پایان یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید