• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186187
+
-

موازی کاری و بی‌نظمی آفت فعالیت‌های جهادی

بی‌دلیل نیست که مقام معظم رهبری به گروه‌های جهادی تذکر داده‌اند که « کار مردمی به معنی بی‌نظمی نیست» و مصداق بارز کلام ایشان را در موازی‌کاری و ناهماهنگی فعالیت بعضی از گروه‌های جهادی می‌توان دید. امیر شیخی فعال اجتماعی و عضو گروه جهادی احیاء القلوب در این‌باره می‌گوید:«در بعضی از حوزه‌هایی که گروه‌های جهادی به خدمات‌رسانی می‌پردازند، میان عملکرد گروه‌ها موازی‌کاری و ناهماهنگی به چشم می‌خورد. مثلا در حوزه محرومیت‌زدایی مناطق محروم یا امدادرسانی به مناطق حادثه دیده در توزیع بسته‌های امدادی و معیشتی هیچ هماهنگی‌ای وجود ندارد. بسیاری مواقع شاهد هستیم که چند فرد یا خانواده بیشتر از نیاز خود از خدمات و کمک‌ها استفاده می‌کنند و در عوض تعدادی از جمعیت هدف از همه‌‌چیز محروم می‌مانند. این ناهماهنگی‌ها در بعضی از مناطق محروم مانند کوره‌پزخانه‌ها سبب سوءاستفاده عده‌ای و تشکیل گروه‌های مافیایی می‌شود که از توزیع عادلانه امکانات و رسیدن کمک‌ها به نیازمندان واقعی جلوگیری می‌کنند.» شیخی معتقد است گروه‌های جهادی چندان با همدیگر همکاری نمی‌کنند. او می‌گوید: «ما پیشنهاد کرده‌ایم در هریک از مناطق محروم که خدمات‌رسانی ضرورت دارد، قرارگاه جهادی خاص آن منطقه ایجاد شود تا برای فعالیت گروه‌های جهادی و خیران مجوز صادر کند و بر محدوده خدمت‌رسانی نظارت داشته باشد».

جهادی در مناطق محروم
داوود شقاقی از جهادگرانی است که در جنوب تهران گروه جهادی انصارالزهرا(س) را تشکیل داده، اما محدوده فعالیت گروه به جنوب شهر محدود نمی‌شود و در هر شهر یا روستای کشور که باری روی زمین مانده باشد اعضای گروه شال و کلاه می‌کنند و در قالب اردوهای جهادی به آنجا می‌روند.
در مقدماتی که شقاقی برای برگزاری این اردوها پیش‌بینی می‌کند، هماهنگی با سایر گروه‌های جهادی جایگاه ویژه‌ای دارد. او می‌گوید: «بسیاری مواقع پیش می‌آید که چند گروه جهادی در یک منطقه محروم همزمان و بدون هماهنگی حضور پیدا می‌کنند و این مسئله کیفیت و نتایج خدمات‌رسانی آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث شلختگی کار می‌شود. به همین دلیل ما تلاش کرده‌ایم با سایر گروه‌های جهادی کشور که در حوزه محرومیت‌زدایی و امدادرسانی فعالیت می‌کنند، ارتباط دوسویه و متقابلی داشته باشیم و پیش از برگزاری اردوهای جهادی با انتشار فراخوان‌های وسیع کشوری، شرایطی را به‌وجود آوریم که فعالیت‌های جهادی گروه‌ها به‌صورت متمرکز و هدفدار انجام و از موازی کاری و پراکندگی کار جلوگیری شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید