• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189601
+
-

سرخابی‌ها و آسیا دو خط موازی!

درحالی‌که هنوز عده‌ای با اصرار عجیب و غریب، از بازگشت احتمالی قهرمان فصل گذشته فوتبال ایران به آسیا حرف می‌زنند، زمزمه‌های حذف پرسپولیس از این رقابت هم شدت گرفته است. رئیس فدراسیون فوتبال مدتی قبل از خطر جدی حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان صحبت کرد و بعد از چند روز موضعش را کمی تغییر داد اما به‌نظر می‌رسد مسئله مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال و تداوم دولتی بودن آنها، در نهایت هر دو تیم را به باشگاه‌های مغضوب کنفدراسیون فوتبال آسیا تبدیل خواهد کرد. براساس اسنادی که به تازگی منتشر شده‌اند، پرسپولیسی‌ها باید تا «3ماه» قبل از ثبت مدارک نهایی برای دریافت مجوز حرفه‌ای، مسئله مالکیت مشترک را حل می‌کردند؛ چنین اتفاقی اما در باشگاه رخ نداده است. فدراسیون هم با توجه به سندسازی‌های گذشته‎ از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت فشار است و دیگر نمی‌تواند حقیقت را در مورد این دو باشگاه پنهان کند. در نتیجه به‌نظر می‌رسد حضور پرسپولیس در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حتی درصورت کسب سهمیه از طریق لیگ برتر یا جام حذفی، تنها یک خیال خام خواهد بود. بعید است ای.اف.سی با این باشگاه کنار بیاید و اجازه بدهد این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود. لیگ قهرمانان و استقلال و پرسپولیس کم‌کم در حال تبدیل شدن به دو خط موازی هستند.
 
  دولت تماشا کرد
یکی از مهم‌ترین دلایل محرومیت استقلال و پرسپولیس از حضور در آخرین دوره لیگ قهرمانان آسیا، ماجرای مالکیت مشترک 2باشگاه بود. انتظار می‌رفت دولت از فرصتی که دارد به خوبی استفاده کند و به اجبار هم که شده، زیر بار تغییر مالکیت سرخابی‌ها برود اما این ماجرا تا امروز چقدر محقق شده است؟ دولت بخش کوچکی از سهام 2‌باشگاه را در بورس به مردم واگذار کرد و پس از آن بیانیه انتقال 51درصدی بلوک سهام این 2 تیم را نیز به انتشار رساند. با این حال قیمتی که برای این فروش درنظر گرفته شده بود آنقدر بالا به‌نظر می‌رسید که هیچ‌کس مشتری این خرید نشد. ماجرا فقط هم در قیمت گزاف و غیراصولی خلاصه نمی‌شد. دولت آنقدر برای خریداران شرط و شروط گذاشته بود و آنقدر برای پس گرفتن سهام تهدید کرده بود که طبعا کسی جرأت نمی‌کرد حتی به این پیشنهاد نزدیک شود. نتیجه این دست روی دست گذاشتن، احتمال بسیار بالای حذف قرمزها از آسیا خواهد بود؛ اتفاقی که باید 3ماه قبل به سرانجام می‌رسید، هنوز هم نتیجه‌ای نداشته است.

  بهانه‌ای به اسم استراماچونی
ظاهرا خیلی‌ها دوست داشتند بحران استقلال در پرونده استراماچونی را فقط «تماشا» کنند تا این ماجرا به‌عنوان دلیل اصلی حذف استقلالی‌ها از آسیا معرفی شود. حالا سؤال اینجاست که آیا اگر بدهی این مربی پرداخت شده بود، استقلال می‌توانست در لیگ قهرمانان به میدان برود؟ قطعا نه! وقتی مشکل مالکیت مشترک برطرف نشده، لیگ قهرمانان هم برای سرخابی‌ها در کار نخواهد بود. در نتیجه حذف استقلال حتی درصورت تسویه حساب کامل با سرمربی ایتالیایی در زمان موعود نیز اتفاق می‌افتاد.

  این ورزشگاه استاندارد نیست
اصلا فرض کنیم که مشکل مالکیت دولتی و مشترک استقلال و پرسپولیس حل شده، آبی‌ها طلب استراماچونی را داده‌اند و قرمزها نیز هیچ بدهی خاصی ندارند. آیا در این صورت ورزشگاه آزادی از استانداردهای لازم برای میزبانی از لیگ قهرمانان برخوردار است؟ آخرین بار این ورزشگاه چه زمانی میزبان یک مسابقه بین‌المللی بوده است؟ نقص‌های آزادی آنقدر زیاد هستند که این استادیوم به‌احتمال زیاد از سوی ای.اف.سی مجوز نخواهد گرفت. حتی استاندارد نور مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در آزادی وجود ندارد و این یعنی استقلال و پرسپولیس حتی درصورت ماندن در آسیا به‌احتمال زیاد باید در شهر دیگری به مصاف رقبا می‌رفتند؛ موضوعی که برای پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال ایران به یک فاجعه بسیار بزرگ و تاریخی شباهت دارد.
 
  چرا برگشتید آقای تاج؟
یکی از مهم‌ترین وعده‌های مهدی تاج در بازگشت دوباره به مسند ریاست فوتبال، حل کردن پرونده استقلال و پرسپولیس بود. او مدام تأکید داشت که به کمک روابطش این مسئله را برای همیشه حل خواهد کرد، در عمل اما چنین اتفاقی اصلا رخ نداده است. البته که پرداخت بدهی‌های 2‌باشگاه مسئولیت مستقیم مهدی تاج نبوده اما اگر واقعا روابطی در کار بود، این مدیر نمی‌توانست بدهی 2‌تیم را از حساب‌ پاداش‌های فدراسیون در فیفا بدهد؟ آیا مسئله مالکیت مشترک هم در حیطه اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال نبود؟ او برخلاف آنچه به زبان آورده بود، تا امروز هیچ‌کمکی به شرایط این 2‌تیم در لیگ قهرمانان آسیا نکرده است. حذف دوباره پرسپولیس و استقلال از این تورنمنت، کاری‌ترین زخم ممکن را به اعتبار و هویت فوتبال ایران در قاره آسیا خواهد زد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید