• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21076
+
-

راهکارهایی برای رفع بی‌خوابی

جای خواب راحتی انتخاب کنید: مطمئن شوید اتاق و جای خوابتان راحت‌ است؛ خیلی سرد، گرم یا پرسروصدا نیست.
تشک مناسب و راحت  انتخاب کنید: تشک‌تان نباید خیلی سفت باشد که بدنتان درد بگیرد و نه خیلی نرم باشد که هنگام خواب بدنتان خمیده شود. ترجیحا هر 10 سال یک‌بار تشک‌تان را تعویض کنید.
ورزش را فراموش نکنید: شنا و پیاده‌روی را به‌طور سبک و منظم روزانه انجام دهید. بهترین زمان انجام این تمرینات ورزشی صبح زود و عصرهاست.
 بیهوده در رختخواب نمانید: اگر به رختخواب رفته‌اید ولی خوابتان نمی‌برد از رختخواب بیرون بیایید و کمی فعالیت کنید. مثلا مطالعه کنید، تلویزیون تماشا کنید یا موسیقی ملایمی گوش کنید. بعد از مدت کوتاهی که احساس خستگی و خواب‌آلودگی کردید دوباره به رختخواب بروید.
ساعت خواب و بیداری‌تان را تنظیم کنید: سعی کنید هر روز سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید؛حتی اگر هنوز فکر می‌کنید خستگی‌تان کامل در نرفته و نیاز به خواب دارید.
قبل از خواب نوشیدنی مناسب بنوشید: 4-3ساعت قبل از خواب نوشیدنی‌های حاوی کافئین، مثل قهوه و نسکافه ننوشید؛ اگر نوشیدنی میل دارید یک لیوان شیر گرم بنوشید.
قبل از خواب مایعات زیاد نخورید: خوردن مایعات زیاد باعث می‌شود در طول خواب نیاز به دستشویی رفتن پیدا کنید و از خواب بیدار شوید و همین مسئله باعث شود خواب از سرتان بپرد و دچار بی‌خوابی شوید.
خودسرانه قرص خواب نخورید: معمولا افراد برای درمان بی‌خوابی اقدام به استفاده خودسرانه از داروهای خواب‌آور می‌کنند. این کار نه‌تنها مشکل آنها را حل نمی‌کند بلکه آن را تشدید هم می‌کند چون علت بی‌خوابی آنها مشخص و رفع نمی‌شود و به مرور زمان به داروی خواب‌آور وابسته می‌شوند.
شام سبک بخورید: سعی کنید شام را مختصرتر و حداقل 2ساعت قبل از خواب میل کنید. خوردن غذای چرب و سنگین بلافاصله قبل از خواب باعث می‌شود خواب مطلوبی در طول شب نداشته باشید.
قبل از خواب آرام شوید: افزایش تنش عضلانی و وجود افکار مزاحم سبب بی‌خوابی می‌شود بنابراین تعجب‌آور نیست که از طریق تن‌آرامی و تکنیک‌های آرام‌بخشی و تمرکز ذهن و حواس بتوان بی‌خوابی را درمان کرد. سعی کنید قبل از خواب یکسری کارهایی که به شما آرامش می‌دهد انجام دهید، مثل دوش آب گرم گرفتن، کتاب خواندن، گوش کردن به یک موزیک آرام، تن‌آرامی و مدیتیشن.

این خبر را به اشتراک بگذارید