• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223242
+
-

بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟

گزارش
بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

 اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.

تعریق شبانه؛ نشانه سرطان؟
به گزارش روزنامه سان، اگر نیمه شب از خواب بیدار می‌شوید و عرق می‌کنید، این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از چیزی باشد که درون شما در حال اتفاق افتادن است. الکساندرا زاتارین، متخصص خواب  در این باره می‌گوید: عوامل زیادی مانند هورمون‌ها، داروها، اینکه در چه زمانی از سال هستیم و سن و سال می‌توانند در ایجاد تعریق شبانه نقش داشته باشند. به‌گفته این متخصص، اختلال در خواب اغلب باعث تعریق شبانه می‌شود. اما چه عوامل دیگری در تعریق شبانه نقش دارند؟ داروهایی که می‌توانند باعث تعریق شبانه شوند عبارتند از داروهای ضد‌افسردگی، داروهای دیابت، استروئیدها و حتی برخی از داروهای بدون نسخه ازجمله ایبوپروفن. به علاوه، تغییرات هورمونی در زنان نیز می‌تواند باعث تعریق شود. این می‌تواند در زمان قاعدگی، تخمک‌گذاری و یائسگی رخ دهد.اما تعریق شبانه مداوم که باعث بیدار شدن شما در شب می‌شود می‌تواند ناشی از عوامل بسیار خطرناک‌تری مانند برخی از سرطان‌ها ازجمله سرطان کلیه و استخوان باشد. اگر تعریق شبانه باعث نگرانی شما می‌شود به پزشک خود مراجعه کنید.

دندان قروچه
الکساندرا زاتارین در این‌باره می‌گوید: اگر به پشت (دراز کش با صورت به سمت بالا) بخوابید، ممکن است زبان شما عقب بیفتد و راه‌های هوایی شما مسدود یا محدود و کیفیت خواب مختل شود. این وضعیت منجر به ساییدن دندان‌ها به هم می‌شود.شایع‌ترین دلایل دندان قروچه نیز استرس، اضطراب، سیگار کشیدن و مشکلات خواب مانند آپنه خواب (وضعیتی که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه اما با تعداد دفعات زیاد در طول خواب می‌شود) است.

سردرد
درحالی‌که کم آبی بدن و خوردن غذای زیاد می‌توانند از دلایل اصلی ایجاد سردرد باشند، الکساندرا زاتارین در این‌باره گفت که کمبود خواب با حرکت سریع چشم با سردردهای دردناک‌تر همراه است. نویسندگان یک تحقیق دریافتند که کمبود خواب پروتئین‌هایی را در بدن افزایش می‌دهد که به درد مزمن کمک می‌کنند.این پروتئین‌ها می‌توانند توانایی بدن برای مقاومت در برابر درد را کاهش دهند و سردردهای میگرنی را تحریک کنند. در طول خواب، بدن 4 مرحله مختلف ‌ را طی می‌کند که یکی از آنها «آر ای‌ام» (REM) است. نه‌تنها در طول مرحله REM رویا می‌بینیم، بلکه احساسات و آموخته‌های جدید از روز را نیز پردازش ‌ و به‌طور بالقوه رشد مغز را تجربه می‌کنیم.
افراد به‌طور متوسط 4 تا 6 دوره REM را در طول یک خواب عادی شبانه تجربه می‌کنند، زیرا بین چرخه‌های خواب سبک و عمیق حرکت می‌کنند. بنابراین کم‌خوابی به‌طور کلی باعث کاهش خواب REM می‌شود.

تقلا برای خوابیدن
الکساندرا زاتارین می‌گوید: بی‌خوابی و اختلالات خلقی ارتباط نزدیکی با هم دارند. بی‌خوابی اغلب نشانه اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب است. اضطراب و استرس باعث افزایش بی‌قراری می‌شود و بدن شما را برانگیخته، بیدار و هوشیار نگه می‌دارد. ممکن است متوجه شوید که قلب‌تان سریع‌تر می‌تپد و تنفس‌تان سریع و سطحی و ذهن‌تان ناآرام است. بی‌قراری و تقلا برای خوابیدن همچنین می‌تواند خطر ابتلا به برخی اختلالات خلقی را افزایش دهد و حتی به آن کمک کند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید