• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215398
+
-

خوش‌خوابی با ChatGPT

پاسخ‌های هوش مصنوعی درباره اقدامات مؤثر برای کیفیت خوابی که نسبت به گذشته تغییراتی کرده‌ اما همچنان اهمیت دارند

خوش‌خوابی با ChatGPT

خواب حدود یک‌سوم از زندگی مردم را به‌خود اختصاص می‌دهد اما با وجود تمام تحقیقات انجام‌شده، به طرز شگفت انگیزی اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد. این نکاتی است که هوش مصنوعی ChatGPT4 به آن اشاره می‌کند و معتقد است خوابیدن برای سلامت انسان ضروری است اما در قرون گذشته تا‌کنون با تغییرات زیادی همراه شده. به تأکید این هوش مصنوعی درباره خواب خوب دستورالعمل‌های کلی وجود دارد اما ویژگی‌های فردی هم باید در نیازهای خواب درنظر گرفته شود؛ عواملی ازجمله ژنتیک، سبک زندگی، شرایط سلامتی و سطح استرس که می‌تواند بر نیازها و الگوهای خواب فرد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، بدون درنظر گرفتن سن، کیفیت (سیکل خواب) هم به اندازه کمیت (زمان خواب) مهم است. ChatGPT4 درباره داشتن خواب خوب به 4سؤال همشهری پاسخ داده که در ادامه آمده است.

افراد برای داشتن خواب بهتر در شب چه کارهایی انجام دهند؟

1. پایبندی به برنامه خواب منظم

سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید، حتی آخر هفته‌ها.

2. ایجاد آرامش روتین قبل از خواب
یک مراسم آرام‌بخش قبل از خواب، مانند خواندن کتاب، حمام آب گرم‌یا تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن ایجاد کنید.  

3. اتاق خواب راحت
اتاق خواب خود را خنک، ساکت و تاریک نگه دارید. تشک و بالش راحت هم داشته باشید.

4. محدود کردن نمایشگرها
نور آبی ساطع شده به وسیله دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند در تولید ملاتونین - هورمونی که خواب را تنظیم می‌کند- در بدن شما اختلال ایجاد کند.

5. مراقب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها باشید
از خوردن وعده‌های غذایی سنگین و زیاد، کافئین و الکل نزدیک به زمان خواب خودداری کنید، زیرا می‌توانند خواب شما را مختل کنند. اگر قبل از خواب گرسنه هستید، یک میان وعده سبک انتخاب کنید و چای گیاهی تسکین‌دهنده یا شیر گرم بنوشید تا به آرامش برسید.

6. ورزش منظم
انجام فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30دقیقه ورزش متوسط داشته باشید، اما سعی کنید از ورزش شدید نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

7. مدیریت استرس
استرس و اضطراب می‌تواند منجر به تداخل خواب شود. تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا یا مدیتیشن ذهن در این‌باره توصیه می‌شود.

خواب افراد در عصر حاضر چه تغییری نسبت به گذشته دارد؟
1. افزایش زمان استفاده از نمایشگر
استفاده گسترده از وسایل الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض نور آبی شده و می‌تواند چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن را مختل کند. بسیاری از افراد تا اواخر عصر از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند که می‌تواند در خوابیدن و خواب آرام اختلال ایجاد کند.

2. استرس و اضطراب
زندگی مدرن سریع و پراسترس است و منجر به سطوح بالاتر استرس و اضطراب برای بسیاری از افراد شده است. استرس می‌تواند آرامش و به خواب رفتن را دشوار کند و منجر به کاهش کیفیت خواب شود.

3. تغییر در الگوهای کاری
نوبت کاری، ساعات کاری نامنظم و رفت‌وآمدهای طولانی در جامعه امروزی بیشتر دیده می‌شود. این الگوهای کاری می‌توانند چرخه‌های طبیعی خواب را مختل کرده و منجر به محرومیت از خواب شوند.

4. عادات غذایی
تغییر در الگوهای غذایی، ازجمله افزایش مصرف کافئین  و غذاهای فرآوری شده، می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد.

آیا استفاده از وسایل الکترونیکی و هوشمند برای خواب راحت مناسب است؟
چندین برنامه کاربردی وجود دارد که می‌تواند به افراد کمک کند تا برنامه خواب خود را تنظیم کنند و کیفیت خواب خود را بهبود دهند اما باید بدانیم زمان بیش از حد تماشای صفحه نمایش، به‌ویژه نزدیک به زمان خواب، می‌تواند خواب را مختل کند. استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب می‌تواند مغز را تحریک و آرامش و به خواب رفتن را دشوارتر کند. با این حال، راه‌هایی برای استفاده از فناوری به شیوه‌ای وجود دارد که از خواب بهتر پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان مثال، برخی از دستگاه‌ها تنظیمات «حالت شب» را ارائه می‌کنند که انتشار نور آبی را در عصر کاهش می‌دهند.

توصیه استفاده از داروهایی ازجمله ملاتونین صحیح است؟
ملاتونین هورمونی است که به‌طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. ملاتونین به‌عنوان مکمل در دسترس است و گاهی اوقات برای کمک به خواب راحت‌تر استفاده می‌شود. زمانی که ملاتونین در دوزهای مناسب و برای دوره‌های زمانی کوتاه مصرف شود، برای اکثر افراد بی‌خطر است اما درمان همه مشکلات اختلال خواب نیست. این دارو هم مانند هر مکمل یا دارویی، خطرات و عوارض جانبی بالقوه‌ای دارد ازجمله خواب آلودگی در روز، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع. علاوه بر این، ملاتونین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است قبل از شروع مصرف با پزشک مشورت کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید