• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 26 فروردین 1403
کد مطلب : 222259
+
-

شیوه‌‌ای جالب و جدید برای درمان بی‌خوابی

محققان دانشگاه ریکیاویک در ایسلند در نتیجه تحقیقات خود دریافته‌اند افرادی که به‌طور مداوم حداقل دو بار یا بیشتر در هفته ورزش می‌کنند کمتر در معرض خطر بی‌خوابی قرار دارند و از شش تا نه ساعت خواب راحت در هر شب برخوردار خواهند بود. نتایج این تحقیق در نشریه «بی‌ام‌جی‌اوپن» انتشار یافته است.
به گزارش مدیکال نیوز تودی، دکتر ارلا بیورنشدوتیر، استاد و محقق دپارتمان روان‌شناسی در دانشگاه ریکیاویک در ایسلند و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: ورزش به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از اجزای مهم سبک زندگی سالم با فواید سلامت جسمی و روانی متعدد شناخته شده است.
با توجه به همپوشانی قابل توجهی که بین سطح فعالیت بدنی و کیفیت خواب وجود دارد، ظرفیت ورزش برای تأثیر مثبت بر نتایج خواب در افراد مبتلا به بی‌خوابی، مرا مجذوب خود کرد. درنهایت با هدف گسترش گزینه‌های درمانی و ترویج رویکردهای جامع برای سلامت خواب و روان، تصمیم به مطالعه درباره رابطه بین ورزش و خطر بی‌خوابی گرفتم.برای این مطالعه، دکتر بیورنشدوتیر و تیم او به داده‌های 4.339شرکت‌کننده در «بررسی سلامت تنفسی جامعه اروپا» دسترسی پیدا کردند. این شرکت‌کنندگان در مطالعه به سؤالاتی در مورد فعالیت بدنی خود در ابتدا و سپس به پرسش‌هایی درباره فعالیت بدنی، علائم بی‌خوابی، مدت زمان خواب و خواب‌آلودگی در طول روز طی یک پیگیری 10ساله پاسخ دادند.
محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که حداقل دو بار یا بیشتر در هفته ورزش می‌کردند 42درصد کمتر در معرض مشکلات خوابیدن بودند. علاوه بر این، 22درصد از این شرکت‌کنندگان کمتر احتمال داشت که علائم بی‌خوابی داشته باشند و 40درصد نیز بعید بود که 2 یا 3علامت بی‌خوابی گزارش کنند.
بیورنشدوتیر اشاره می‌کند: درحالی‌که من کاملا از یافته‌های مربوط به تأثیر مثبت ورزش منظم بر کیفیت خواب شگفت‌زده نشدم، تأثیرات مشاهده‌‌شده در مطالعه باعث شد نگرش جدیدی در درمان بی‌خوابی پیدا کنم.
ورزش از دیرباز سنگ بنای سبک زندگی سالم شناخته شده است و فواید فیزیولوژیکی و روانی بی‌شماری دارد. با توجه به نقش آن در آرامش، کاهش استرس و تنظیم ریتم شبانه‌روزی، منطقی است که فعالیت بدنی منظم با بهبود نتایج خواب مرتبط باشد.
مشکلات خواب در سراسر جهان نگرانی رایجی است. محققان تخمین می‌زنند که حدود 10درصد از جمعیت جهان به اختلال بی‌خوابی مبتلا هستند و 20درصد دیگر علائم بی‌خوابی گاه‌به‌گاه دارند.
 نداشتن خواب با کیفیت کافی در هر شب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع2، افسردگی، اضطراب، مشکلات گوارشی، و سرطان را افزایش دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید