• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15691
+
-

تأثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت گردشگری ایران

محقق بلژیکی در امور خاورمیانه: ترامپ نمی‌تواند اروپایی‌های عاشق سفر به ایران را متوقف کند

گردشگری
تأثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت گردشگری ایران

محمد باریکانی/ خبر‌نگار
ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از برجام خارج شد. اما اروپا بلافاصله راه خود را از سیاست‌های ترامپ جدا کرد و آنطور که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، اروپا همچنان در برجام خواهد ماند. اما اقدام رئیس‌جمهور آمریکا با خروج از برجام چه تأثیری بر صنعت گردشگری ایران خواهد داشت؟

برجام توانسته بود اندکی از عقب‌ماندگی گردشگری ایران را جبران کند و گردشگران ورودی به کشور را به 5میلیون گردشگر ارتقا دهد. ایران همچنین قرار است تا پایان سال1404 میزبان 20میلیون گردشگر باشد که تحقق این برنامه با به نتیجه رسیدن برجام جدی شد. حالا ترامپ از برجام خارج شده است. او پیش‌تر نیز نام ایران را در ردیف 6 کشوری گذاشته بود که اگر گردشگران بخواهند به کشورمان سفر کنند، درصورت تمایل سفر به آمریکا، نیازمند دریافت ویزا و تأیید مجدد از ایالات متحده آمریکا خواهند بود؛ اقدامی که موجب اعتراضات بیشتر به عملکرد او در سطح جهان شد.

آنطور که علی‌اشرف واقفی‌پور، از فعالان صنعت گردشگری کشور در بخش ورودی، به همشهری خبر داده است، خروج ترامپ از برجام کار را برای تورهای ورودی، سخت‌تر کرد. بارت پیترز آکرمن روزنامه نگار مستقل بلژیکی که به تحقیق در امور خاورمیانه مشغول است و تحقیقات خود را بر مطالعات مسائل خاورمیانه متمرکز کرده نیز به همشهری گفت: آمریکا در پی منزوی کردن ایران حتی در ارتباط با سفر و گردشگری است.



تورهای ورودی کنسل می‌شوند؟

علی‌اشرف واقفی‌پور، فعال صنعت گردشگری کشور می‌گوید: خروج آمریکا از برجام بر آمار گردشگران ورودی به ایران بی‌تأثیر نیست و به‌خصوص سفر گردشگران آمریکایی و اروپایی به کشور را دشوار می‌کند.

او با اعلام اینکه روز پنجشنبه2تور گردشگری عازم ایران پس از تصمیم ترامپ به خروج از برجام از سفر به ایران انصراف د‌اده‌اند، افزود: با خروج آمریکا از برجام نقل و انتقال پول گردشگران به ایران با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود، به‌خصوص که بانک‌های خارجی عمدتا تحت نفوذ آمریکا هستند.

علی‌اشرف واقفی‌پور که در ورود تورهای گردشگری به ایران فعالیت می‌کند در پاسخ به این سؤال همشهری که اگر اروپا در موضوع خروج از برجام با ترامپ همصدا نشود، وضعیت گردشگری ورودی به کشور چگونه خواهد بود، گفت: حتی اگر اروپا هم با ترامپ همراه نشود باز هم خروج آمریکا از برجام بر ورود گردشگران خارجی به ایران تأثیر دارد اما مسئله اصلی آن است که در ایران چگونه با خروج آمریکا از برجام برخورد شود که بر ورود گردشگران اروپایی به ایران تأثیر نداشته باشد؟

به‌گفته او، 63درصد آمریکایی‌ها با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام مخالف بودند. شخصیت‌های سیاسی بسیاری نیز در نقاط مختلف جهان با خروج آمریکا از برجام مخالف هستند و در این شرایط همه‌‌چیز برای جذب گردشگران خارجی به ایران به رفتار ما در قبال این تصمیم بازمی‌گردد تا بتوانیم شرایط کنونی در گردشگری ورودی را حفظ کنیم.

واقفی‌پور می‌گوید: حالا که بسیاری از شهروندان آمریکایی و اروپایی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند اگر برخوردها به جای تمرکز بر دولت‌های آنها بر مردم آن کشورها متمرکز شود آن‌وقت آمار کنونی گردشگری را هم از دست خواهیم داد.

این فعال تورهای ورودی با تأکید بر این نکته که هنوز زود است تا تأثیر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را بر صنعت گردشگری کشور و تورهای ورودی ایران بررسی کرد، افزود: در این سال‌ها توانسته‌ایم مواردی سخت‌تر از این موضوع را پشت سر بگذاریم و خود را با شرایطی سخت‌تر وفق بدهیم. بنابراین امیدواریم که از این شرایط جدید هم به خوبی و با کمترین تأثیر منفی بر صنعت گردشگری کشور عبور کنیم. هر چند که ممکن است در این شرایط و درصورتی که مشکلی برای صنعت گردشگری کشور ایجاد شود نیروی کار شاغل در این صنعت نیز ناچار به تعطیلی ناخواسته شوند.



تلاش آمریکا برای انزوای همه‌جانبه

علی‌اشرف واقفی‌پور در شرایطی از تأثیر منفی تصمیم ترامپ بر صنعت گردشگری کشور خبر می‌دهد که یک محقق امور خاورمیانه در بروکسل پایتخت بلژیک که مقر اتحادیه اروپا نیز در آنجا  واقع شده است به همشهری می‌گوید: حتی تحریم‌های جدید آمریکا نمی‌تواند گردشگران اروپایی را که عاشق سفر به ایران  برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری  این کشور هستند متوقف کند.

بارت پیترز آکرمن، روزنامه نگار مستقل بلژیکی همچنین با تأکید بر تصمیم ایالات متحده برای منزوی کردن ایران می‌گوید: تداوم ایران هراسی گردشگران خارجی را از سفر به ایران منصرف کرده است.

آکرمن با اعلام اینکه هنوز مشخص نیست تحریم‌های آمریکا شامل ورود گردشگران خارجی به ایران شود، گفت: حتی تحریم‌های جدید نیز هرگز اروپایی‌هایی را که علاقه‌مند سفر به ایران هستند منصرف نخواهد کرد مگر آنکه بخواهند پس از سفر به ایران به آمریکا نیز سفر کنند که در آن صورت ممکن است برای ورود به آمریکا با مشکل مواجه شوند.

به‌گفته این روزنامه‌نگار مستقل و محقق در امور خاورمیانه، آمریکا قصد دارد ایران را تا حد امکان منزوی کند. حتی اگر به قیمت ممانعت از ارتباط بین مردم 2کشور باشد؛ درست مانند کاری که آنها با کوبا انجام دادند و البته که این تصمیم نادرست است.

این محقق بلژیکی در امور خاورمیانه که خود از علاقه‌مندان سفر به ایران است در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا آمریکا حق گرفتن سفر را از گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران دارد، گفت: تصمیم آمریکا برای ممانعت از ورود گردشگران و بازرگانان به ایران به‌هیچ‌وجه تصمیم درستی نیست و البته ساده‌ترین راه برای آنها در ممانعت از ورود گردشگران و بازرگانان به ایران نام بردن از ایران با عنوان «رژیم بد» است.




  آسیب‌ به گردشگری ایرانی طولانی است



بارت پیترز آکرمن با ابراز امیدواری برای ماندگاری رهبران اروپا در برجام و جدا کردن سیاست‌های اروپا از سیاست‌های آمریکا گفت: در جدا شدن اروپا از سیاست‌های آمریکا تردید وجود دارد. چون منافع مالی و تجاری فراوانی در میان است که در صورت جدایی از سیاست‌های آمریکا، اروپا زیان می‌بیند. به‌گفته این محقق بلژیکی در امور خاورمیانه، آسیب به صنعت گردشگری ایران تنها مربوط به خروج آمریکا از برجام نیست و این آسیب مدت‌ طولانی است که وجود دارد و حتی لغو تحریم‌ها نیز نتوانست تغییری در وضعیت گردشگری ایران ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید