30
پنج شنبه 11 آذر 1400
شماره 8377
دوچرخه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

آژیر خطر در دنیای کودکی هم به‌صدا در می‌آمد

کتاب «اعلام خطر»، داستان دختری است که در روزهای جنگ، کودکی خود را گذرانده و جنگ با واژه‌هایی چون بمباران، ضدهوایی، آژیر قرمز، یک‌دفعه وارد دنیای کودکی او شده است.
ویژه
هنوز درگیر مبارزه با کرونا هستیم و ناچاریم در این‌روزهای سرد و زیبای پاییزی را هم در خانه بمانیم. آپاراتچی این هفته به سراغ سایت‌های پخش آنلاین مثل «فیلیمو» و «نماوا» و... رفته و دو پیشنهاد تماشایی برایتان آماده کرده است.
نام گروه ما «مافیا» است که از حرف‌های اول اسم‌هایمان متین‌روپایی، احمدپسته، فرزادکرگدن، یاورنردبون و اردلان‌خان،  یعنی خودم ساخته شده است.  این یادداشت‌ها، روزنگاری‌های من است از ماجراهای من و گروه مافیا که در روزهای مدرسه‌های کرونازده در دفتر خاطراتم می‌نویسم؛  باشد که بماند به یادگار برای آیندگان!
با دو دستم، زنجیرهای تاب را گرفتم و نشستم. بعد از کلی خواهش و تمنا برادرم یوسف، دستم را گرفت و توی ظل گرمای تابستان راه افتادیم به سمت پارک ملت.
پاییز با برگ‌های رنگی‌رنگی و صدای خش‌خش، دل‌چسب است و رنگ‌های گرم و تند، کسالت را دور می‌کند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بازگشایی مدرسه‌ها، باید همه‌ی دانش‌آموزان، معلمان و سایر کارکنان، هنگام ورود به مدرسه و به‌صورت روزانه از نظر وجود علائم بیماری غربالگری شوند و مدرسه در سامانه‌های مراقبت از کرونا نسبت به ثبت و گزارش مبتلایان اقدام کرده و در صورت نیاز به تصمیم‌گیری با کارشناسان ناظر بهداشت مشورت کند.
وقتی آقای معلم درباره‌ی مسابقه‌ توضیح داد و داوطلب خواست، انتظار بالارفتن هردستی را داشت، جز دست من! حتی اگر مهرانِ که گرد وتپل‌ترین بچه‌ی مدرسه یا شاید کل منطقه است، دست مبارکش را بلند می‌کرد، آقای معلم آن‌چنان تعجب نمی‌کرد؛ اما نمی‌دانم چرا از دیدن دست بالارفته‌ی من چشم‌هایش این‌قدر گرد شد که نزدیک بود از حدقه بیرون بیفتند و بروند زیر پایش!
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌های حضوری

توپ در زمین دانش‌آموزان!

این‌روزها رنگ قرمز کرونا از نقشه‌ی کشور پاک شده و همه‌ی ما نقش مهمی داریم تا برای همیشه این رنگ از نقشه‌ی کشورمان پاک شود و مدرسه، یکی از نقاط تعیین‌کننده است. سرانجام از ابتدای آذرماه، مدرسه‌ها به‌صورت حضوری باز شدند. اگرچه حضور در مدرسه اجباری نیست یا بعضی از کلاس‌ها برای ساعت‌هایی کوتاه در هفته به شکل حضوری برگزار می‌شود، اما هرچه باشد نقش مهمی در شیوع ویروس کرونا دارد.
قاب‌هایی از طبیعت با تکنیک‌های خاص

قاب‌هایی از طبیعت با تکنیک‌های خاص

همه‌ی نقاشان بزرگ جهان از طبیعت الهام می‌گیرند. طبیعت، خود زیباترین نقاشی است؛ پاییز را در پارک تصور کنید. رنگ‌های زرد و نارنجی درختان افرا و چنار و گردو را ببینید.
دوچرخه دوستان نازنینی دارد؛ شاعرانی گران‌قدر و نویسندگانی اهل دل. این دوستی در اثر 21 سال کار مداوم و همت مؤسسه‌ی همشهری به‌دست آمده که دوچرخه هرگز تنها نمانده است. روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، شرایط خاص خودش را دارد.

الاغ‌های عاشق موسیقی!

خورشید در حال طلوع است و شهر قرون وسطایی ماردین، از شهرهای باستانی جنوب شرق ترکیه مثل هرروز، در انتظار گله‌ای از الاغ های کرم‌رنگ به‌سر می‌برد. کار روزانه این الاغ‌ها، جمع‌آوری زباله‌هاست. بعدازظهر که می‌شود، این گله با پخش موسیقی کلاسیک استراحت می‌کند.
PDF دوچرخه
کوتاه دوچرخه
هیچ‌وقت برای دنبال‌کردن رؤیاها، زود یا دیر نیست؛ این پیام پدربزرگ و مادربزرگی شگفت‌انگیز است که در اخبار رسانه‌های جهان مشهور شده‌اند.دلیلش هم ساده است؛ تصمیم گرفته‌اند متوقف نشوند.
همه‌ی نوجوانانی که برای کتاب‌خواندن نفس می‌کشند، با این وسوسه آشنا هستند که یا قدم بگذارند به دنیای پر رمز و راز کتاب‌هایشان، یا شخصیت‌های کتاب را به‌صرف یک فنجان چای و گفت‌وگویی دوستانه از کتاب بیرون بکشند و بیاورند به این دنیا! به‌راستی چه هیجانی خواهد داشت اگر بشود «هری پاتر» و «جان اسنو» و «شازده‌کوچولو» و «دوریان گری» را آورد به این دنیا! چه شود!
با این حال، هنوز بسیاری از خانواده‌ها، شیوه‌ی آموزش آنلاین را به‌ حضور در محیط مدرسه ترجیح می‌دهند. بهداشت مداوم محیط به‌خصوص سرویس‌های بهداشتی و عدم رعایت فاصله‌ی اجتماعی از سوی دانش‌آموزان، از جمله دلایل خانواده‌ها برای مخالفت با آموزش حضوری است.