• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147024
+
-

چرخ اول

یاران دوچرخه

 طوبا ویسه

دوچرخه دوستان نازنینی دارد؛ شاعرانی گران‌قدر و نویسندگانی اهل دل. این دوستی در اثر  21 سال کار مداوم  و همت مؤسسه‌ی همشهری به‌دست آمده که دوچرخه هرگز تنها نمانده است. روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، شرایط خاص خودش را دارد. برای کسانی که از این گود دور هستند، کار کودک و نوجوان، کار بسیار راحتی به‌نظر می‌رسد. راحت، واژه‌ی مثبتی است برای خیلی از روزنامه‌نگاران. حتی به‌نظر می‌رسد روزنامه‌نگاری کودک ونوجوان یک کار دم‌دستی است... درحالی که روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. توجه به ویژگی زبان، استفاده از تصاویر مناسب، توجه به روحیات مخاطب کودک و نوجوان و انتخاب درست خبرها، نگاه زندگی‌اندیش و مثبت، از ویژگی این نوع از روزنامه‌نگاری است.  
دوستانی که برای هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌نویسند، نویسندگان، مترجمان و روزنامه‌نگاران حوزه‌ی کودک و نوجوان هستند و این مخاطب را می‌شناسند. در این سال‌ها حدود 2500 خبرنگار افتخاری با دوچرخه همکاری داشتند. حالا خیلی از آن‌ها بزرگ شده‌اند، نویسنده و روزنامه‌نگار هستند و  هنوز به دوچرخه وفادار مانده‌اند و به این هفته‌نامه کمک می‌رسانند. دوچرخه پنج سالی هست که پادکست تولید می‌کند. به‌خاطر نیاز نوجوانان چندسالی هست که صفحه‌ی اینستاگرام دوچرخه را هم فعال کرده‌ایم. در این سال‌ها دوچرخه همیشه کارگاه‌های روزنامه‌نگاری،تصویرگری، داستان و شعر برگزار کرده، اما در دو سال اخیر به‌خاطر شیوع کرونا، جلسات حضوری تعطیل شده است. البته همه‌ی نوجوانان می‌دانند که می‌توانند شعر، داستان، تصویرگری، عکس یا گزارش  بفرستند تا کارشناسانی مثل «حسین تولایی» شاعر،  «شیوا حریری»،  «نفیسه مجیدی‌زاده» روزنامه‌نگار باسابقه‌ و... کارها را بررسی  و به بچه‌ها مشاوره بدهند. دوچرخه یک مدرسه است. در این نشریه، ما کارشناس روان‌شناس داریم که سال‌هاست به نوجوانانی که پیام می‌دهند و ازحال و روزشان می‌گویند، مشاوره می‌دهد.
چندهفته‌ای است که دوچرخه‌ی به‌صورت کاغذی منتشر نمی‌شود؛ اما شما می‌توانید هرهفته دوچرخه‌ی الکترونیک را در سایت همشهری‌آنلاین به نشانی hamshahrionline.ir/service/children  و در صفحه‌ی اینستاگرام و کانال تلگرام دوچرخه به‌ نشانی  docharkheh_weekly@ بخوانید و هم‌چنان با ما رکاب بزنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید