09
پنج شنبه 29 دی 1401
شماره 8694
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

غزه؛ محور مقاومت در ادبیات فارسی

یادداشت
ادبیات پایداری به‌عنوان نمود احساسی و عاطفی نهضت‌های اسلامی و جریان‌ها و گروه‌های مقاومت در ایران و کشورهای اسلامی به‌ویژه خاورمیانه و خاصه فلسطین اشغالی و لبنان که امروزه مرکزیت پویای آن را در نوار غزه می‌شناسیم.
ویژه
جنگ صهیونیست‌ها علیه اعراب و جنایاتی که بر فلسطینی‌ها می‌شود، از سال‌ها قبل دستمایه فیلمسازی کارگردان‌ها قرار گرفته و مستندهای مختلفی در این زمینه ساخته شده است.
یکی از فانتزی‌هایی که در ذهن همه ما و در روزهای سرد سال مرور می‌شود، تماشای بارش برف از پشت پنجره و نشستن کنار شومینه و نوشیدن چای است.
مادران، قلب خانواده‌اند و خوب‌بودن حال همه اعضای خانواده، به شکل واضحی به خوب‌بودن حال مادران بستگی دارد.
در تاریخ معاصر، نام غزه بیش از هر شهر دیگری در خبرهای روز دنیا تکرار شده است.
بیشتر مردم «جهانگیر الماسی» را با فیلم‌های پرمخاطب و ماندگار تاریخی دهه‌های 60و 70 مانند «شبح‌کژدم»، «پدربزرگ»، «دیگه چه خبر» و... به‌خاطر می‌آورند.بازیگر پیشکسوتی که به سبک و سیاق بازیگران قدیمی، کارش را از دهه50 از صحنه‌های تئاتر شروع کردو در ادامه با بازی در فیلم «ریشه در خون» به کارگردانی «سیروس الوند» وارد سینما شد.
در ابتدای دهه40 که ستاره‌هایی مثل ابوالفضل صلبی، کمال مشحون، غلام واعظی و... رو به افول بودند و نسل طلایی بسکتبال در معرض انقراض قرارداشت یک جوان ترکه‌ای آبادانی موردتوجه بسیاری از بسکتبالیست‌های مطرح آن روزگار قرار گرفت.

غزه تنها نیست

در این سال‌ها هنرمندان بسیاری با ثبت تصاویرحماسی و خلق آثار هنری سعی در همراهی مردم غزه و فلسطین داشته‌اند؛ تصاویر حماسی‌ای که همدردی مخاطبان را بر‌می‌انگیزاند.
عکس؛ عصاره‌ای از واقعیت

عکس؛ عصاره‌ای از واقعیت

اشتباه عکاس در فضای جنگی ممکن است به قیمت جانش تمام شود
«دارنده این گذرنامه حق سفر به فلسطین اشغالی را ندارد.»
سفره‌ای رنگین با خوراک‌های مردم غزه
ساکنان نوار ساحلی غزه، فرهنگ مدیترانه‌ای دارند و تازگی و سادگی در تهیه خوراک‌هایی مقوی ویژگی شاخص این فرهنگ است.
نام کشور فلسطین به واسطه اتفاقاتی که در چند دهه اخیر در منطقه خاورمیانه رخ داده با واژه‌هایی مثل جنگ و آوارگی و البته مقاومت مترادف بوده است.

بر مدار غزه

تاریخ مبارزه مردم فلسطین وقایع و داستان‌های زیادی در دل خود دارد. «بازمانده» یکی از فیلم‌های مهمی است که درباره فلسطین ساخته شده است.

مسافری از هند

ایندرا نویی یک کارآفرین دورگه آمریکایی- هندی است که توانسته به ریاست یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا، یعنی شرکت پپسی‌کولا برسد.

سلاطین توپ و تور

آن‌طور که تاریخ‌نگاران ورزشی روایت می‌کنند، ورزش از سال1280 توسط مستشاران خارجی که برای اکتشاف نفت به شهرهای جنوبی آمده بودند به شکل غیررسمی در ایران رایج شد.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
این کتابخانه حدود 6هزار جلد کتاب با تأکید بر کتب موزه و بازار دارد.
افراد بسیاری هستند که روزهای سرد سال را وقت سفر می‌دانند و مقصدهای مورد نظرشان را هم از میان مکان‌های سرد و حتی برف‌خیز انتخاب می‌کنند.
15دوره از برگزاری جایزه ادبی جلال آل‌احمد می‌گذرد و حالا دیگر این جایزه به یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌های ادبی کشورمان تبدیل شده است.