• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183263
+
-

این هفته می‌توانید غذاهای مقوی و متفاوت یکی از مناطق فلسطین را امتحان کنید

سفره‌ای رنگین با خوراک‌های مردم غزه

سعیده مرادی

ساکنان نوار ساحلی غزه، فرهنگ مدیترانه‌ای دارند و تازگی و سادگی در تهیه خوراک‌هایی مقوی ویژگی شاخص این فرهنگ است. مردمان اینجا و دیگر اهالی فلسطین هم مانند سایر نقاط مختلف دنیا غذاهای مخصوص به‌خود را دارند. خوراک‌های متنوع و خوشمزه که نه‌تنها خواص بسیاری دارند بلکه تهیه و طبخ آنها هم آنچنان سخت نیست و می‌توانید این غذاها را به‌راحتی تهیه کرده و خانواده خود را به یک وعده غذایی متفاوت اما لذیذ مهمان کنید.

مقبوله

طرز تهیه برای 4 نفر
بادمجان‌ها را پوست بگیرد و به شکل حلقه‌ای برش زده و سرخ ‌کنید تا حدی که به رنگ طلایی درآیند. بعد آنها را از روغن بیرون آورده و اجازه ‌دهید تا روغن اضافه آنها گرفته شود. در ادامه گوشت را با ادویه‌ها و گیاهان معطر مانند نمک، فلفل، دارچین، هل، پاپریکا و برگ بو آب‌پز کنید. مراقب باشید که به اندازه کافی آب گوشت برای درست کردن این غذا داشته باشید. پیازهای ریز خرد شده را سرخ کرده به اندازه‌ای که رنگ آنها کمی پررنگ شود. وقتی گوشت پخت آن را ته قابلمه قرار داده و بعد بادمجان‌های سرخ شده را روی گوشت بچینید. در ادامه برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید را روی بادمجان‌ها قرار دهید. سپس آب‌گوشت را به اندازه‌ای که فقط حدود یک سانتی‌متر روی برنج را بپوشاند به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش‌ آید و سپس شعله را کم کنید. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا غذا بپزد. وقتی غذا آماده است که برنج بپزد و پف کند. قابلمه را روی دیس برگردانده و درصورت تمایل با خلال پسته و بادام روی آن را تزیین کنید.

مواد لازم
بادمجان سرخ شده بزرگ: ۲ عدد      برنج: ۲ پیمانه     گوشت بره با استخوان: ۴۵۰ گرم      پیاز ریز خرد شده: ۲ عدد     آبِ گوشت: ۴ یا ۵ پیمانه     نمک، فلفل، پاپریکا (فلفل شیرین)، دارچین: به مقدار لازم     هل و زردچوبه: به مقدار لازم

منسف

طرز تهیه برای 4 نفر

 ابتدا گوشت‌ها را خرد کرده و داخل قابلمه بریزید و به همراه کمی کره آب شده، کاملا سرخ کنید. سپس ادویه‌ها را به گوشت اضافه کرده و کمی آب در قابلمه بریزید و بگذارید تا گوشت‌ها با حرارت متوسط کاملا بپزند. در ادامه پیاز را نگینی خرد کرده و به ظرف اضافه کنید. در یک ظرف دیگر ماست را ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید. بعد از چند دقیقه نمک و تخم‌مرغ را به ماست اضافه و مخلوط کنید. حالا شعله را خاموش و مخلوط ماست را به ظرف گوشت اضافه و بعد از یک ربع دیگر، اجاق گاز را خاموش کنید. در این حین برنج زعفرانی را بپزید. ساده‌ترین روش در اینجا تهیه برنج زعفرانی به‌صورت کته است. بدین صورت که برنج را آبکش نکنید و کته‌ای بپزید، با این تفاوت که حدود یک‌چهارم پیمانه آب زعفران دم کرده را  ابتدا به آب کته اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از اتمام پخت برنج، این غذا آماده سرو کردن است. هرچند می‌توان این غذا را مانند برنج و خورش در ظروف جداگانه سرو کرد اما در روش اصلی در دیس برنجی که کف آن را با نان پوشانده‌اند می‌کشند. سپس گوشت‌ها را روی برنج قرار داده و مقدار نسبتا زیادی از سس یا آب خورش را روی گوشت‌ها و برنج می‌ریزند.

مواد لازم
   گوشت قرمز: ۳۰۰ گرم     پیاز متوسط: یک عدد     تخم‌مرغ: یک عدد     ماست: ۱۰۰ گرم     کره: ۱۰۰ گرم     نمک و فلفل قرمز: به مقدار لازم     برنج: ۴ پیمانه     زعفران: به مقدار لازم

مُجَــدّره

طرز تهیه برای 6 نفر
برای تهیه این غذای خوشمزه  ابتدا برنج و عدس را به‌خوبی شسته و داخل قابلمه ریخته و به‌طور جداگانه بپزید. دقت داشته باشید که عدس و برنج باید به‌طور کامل پخته و نرم شوند. هنگامی که برنج و عدس در حال پخت است در این فاصله پیاز را ریز خرد کرده و داخل تابه ریخته با مقداری روغن تفت دهید، سپس سیر را رنده کرده و به پیاز اضافه کنید و به سرخ کردن ادامه دهید. در ادامه نمک و فلفل را به پیاز و سیر بیفزایید و کمی تفت دهید و بعد تابه را از روی حرارت بردارید. در این مرحله برنج و عدس پخته شده را آبکش کرده و با هم مخلوط کنید. سپس آن را به‌وسیله غذاساز یا چرخ‌گوشت، میکس و چرخ کنید. بعد این مخلوط را در ظرف مورد نظر ریخته و مخلوط پیاز و سیر داغ را روی آن بریزید و سرو کنید. درصورت تمایل می‌توانید قبل از سرو مقداری روغن زیتون روی غذا بریزید و آن را با چند برگ نعناع تزیین کنید. یادتان بماند عدس را طوری بپزید که آب به خورد عدس برود و زمان آماده‌سازی‌ مواد اولیه آن حدود ۱۵دقیقه و زمان پخت و انتظار این غذای خوشمزه حدود یک ساعت است.

مواد لازم
   عدس: ۵۰۰ گرم    برنج: نصف پیمانه    پیاز بزرگ: ۳ عدد    سیر: یک حبه    نمک و فلفل: به مقدار لازم

موساخان مرغ

طرز تهیه برای 5 نفر
فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. مرغ را در یک کاسه بزرگ قرار داده و با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق چای‌خوری زیره، فلفل، ۱/۵ قاشق چای‌خوری سماق، دارچین، فلفل دلمه‌ای و یک قاشق چای‌خوری نمک مخلوط کنید. مرغ را به‌مدت ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید. سپس دانه‌های کاج را داخل تابه ریخته و با کمی روغن حدود ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید. حالا پیازها را خلالی خرد کرده را به همراه ۳/۴ قاشق چای‌خوری نمک به قابلمه اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید تا وقتی که پیازها کاملا نرم و طلایی شوند. ۲ قاشق غذاخوری سماق، ۲ قاشق چای‌خوری زیره و یک دانه فلفل سیاه را خرد و با پیازها مخلوط کنید. سپس مواد را از روی حرارت بردارید. هر نان را به 4یا 6قسمت برش بزنید. آنها را حدود ۲ تا ۳ دقیقه در فر قرار دهید تا برشته شوند، سپس آنها را در یک بشقاب بزرگ بچینید. نصف پیازهایی که در تابه با ادویه‌ها آغشته کردید، به همراه مرغ و آب مرغ باقی‌مانده در سینی فر را روی نان‌ها بریزید.

مواد لازم
   مرغ:یک عدد کامل     روغن زیتون: ۱۲۰ میلی‌لیتر    زیره آسیاب شده: یک قاشق غذاخوری    سماق: ۳ قاشق غذاخوری    دارچین آسیاب شده: ۱/۲ قاشق چای‌خوری    پودر فلفل دلمه‌ای: ۱/۲ قاشق چای‌خوری    دانه کاج: ۳۰ گرم    پیاز قرمز: ۳ عدد بزرگ      نان پیتا: ۴ عدد     جعفری خرد و ساطوری شده: به میزان دلخواه    نمک و فلفل سیاه آسیاب شده: به میزان لازم    ماست یونانی: ۳۰۰ گرم     لیمو: یک عدد

باباغنوش

طرز تهیه برای 4 نفر
ابتدا بادمجان‌ها را با پوست شسته، سپس روی شعله گاز یا منقل زغال کباب کنید تا کاملا مغز پخت شوند. اگر طعم دودی بادمجان را دوست ندارید برای کباب‌کردن بادمجان‌ها می‌توانید از فر یا توستر استفاده کنید. پس از اینکه کار کباب کردن بادمجان‌ها به پایان رسید، داخل یک ظرف بزرگ مقداری آب سرد ریخته و بادمجان‌های کباب شده را به‌مدت ۵ دقیقه درون آب سرد قرار دهید، سپس بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و آنها را پوست بکنید. پس از پوست گرفتن بادمجان‌ها، آنها را چند دقیقه در آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود. در ادامه بادمجان‌ها را به همراه ارده، سیر، پیازچه، روغن زیتون، آب لیموترش و مقداری نمک و فلفل سیاه داخل مخلوط کن یا میکسر ریخته و مواد را به‌خوبی میکس کنید تا موادی شبیه پوره حاصل شود. اگر میکسر در دسترس ندارید می‌توانید مواد را به‌خوبی با گوشت‌کوب بکوبید تا یکدست شوند. حالا غذا آماده است. در نهایت باباغنوش را در ظرف مورد نظرتان ریخته و با روغن زیتون و دانه‌های انار تزیین کنید.باباغنوش را می‌توانید با چیپس نان ترتیلا یا کراکر سرو کنید و به دلخواه می‌توانید کمی زیره و فلفل قرمز به مواد این غذا اضافه کنید. سعی کنید از بادمجان‌های گوشتی برای تهیه این غذا استفاده کنید.

مواد لازم
   بادمجان: ۶ عدد متوسط    ارده: ۲ قاشق غذاخوری    سیر: ۶ حبه      پیازچه: ۴ عدد    روغن زیتون: ۴ قاشق غذاخوری    لیموترش: یک عدد    نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

این خبر را به اشتراک بگذارید