• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183287
+
-

تپه باستانی روستای سله بن در فصل زمستان هم جذابیت‌هایی منحصر به فرد دارد

همنشینی با نمرود!

همنشینی با نمرود!

مجتبی یارزمان

یکی از فانتزی‌هایی که در ذهن همه ما و در روزهای سرد سال مرور می‌شود، تماشای بارش برف از پشت پنجره و نشستن کنار شومینه و نوشیدن چای است. حتی فکر کردن به این‌رؤیا هم برای ما لذتبخش است و کمتر کسی وجود دارد که این تصور زیبای ذهنی را در زمان بارش برف با خود مرور نکند. اما اگر از ‌رؤیا به واقعیت پل بزنیم، می‌بینیم که بهتر است به امید آمدن چنین روزی ننشینیم و رؤیاهای دیگری را به واقعیت برسانیم. یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و البته جذاب زمستانی، رفتن به سمت روستاهای اطراف شهرهای بزرگ است که تقریبا هرآنچه برای تخلیه این هیجان‌های زمستانی نیاز است را می‌توانیم در آنجا پیدا کنیم. یکی از این روستاهای جذاب که فاصله نسبتا کمی هم با شهر تهران دارد، سله‌بن در نزدیکی شهرستان فیروزکوه است. این روستای جذاب و زیبا در تمام فصل‌ها و روزهای سال مهمان گردشگران زیادی از سراسر کشور است که به تناسب هوا و شرایط قابلیت‌های منحصر به‌فردی برای لذت بردن از طبیعت را به همراه دارد.

بایدها و نبایدها
اگر یک روز برفی به سمت روستای سله‌بن حرکت کنید، افراد زیادی را خواهید دید که در کنار هر مسیر شیب‌داری مشغول برف‌بازی و سر خوردن از دامنه کوه هستند. پس نخستین تفریح و سرگرمی برای یک روز سرد زمستانی در این منطقه لذت بردن از هیجان‌های برفی است. این نکته را هم درنظر بگیرید که حتی در روزهای آفتابی و معمول زمستانی هم اینجا پر از برف و شرایط برای لذت بردن از این تفریح هیجانی فراهم است. البته یک لحظه با خودتان تصور کنید که یک ظرف غذای گرم آتشی در میان انبوهی از برف هم می‌تواند یک لذت غیرقابل وصف باشد. پس اگر مشتاق خوردن یک کاسه‌ آش داغ یا یک لیوان چای آتشی هستید، اینجا و در کنار سد نمرود یکی از بهترین گزینه‌ها برای برپا کردن بساط آتش و پختن یک وعده غذای گرم زمستانی است. همچنین در کنار همه این تفریحات متفاوت و جذاب، در روستای سله‌بن و اطراف آن خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی فراوانی وجود دارد که به‌راحتی در دسترس هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. رزرو اقامتگاه در یک مکان برفی این حسن را دارد تا علاوه بر اینکه امکان اقامت شبانه فراهم است، می‌توانید در روز در اطراف آنجا تفریح کنید و برای وعده‌های غذایی و همچنین استراحت به اقامتگاه بازگردید. علاوه براینها یادتان باشد وقتی به روستا یا یک مکان دنج و کمتر شناخته شده، سفر می‌کنید، باید این نکته را هم درنظر بگیرید که مردم آن منطقه فرهنگ متفاوت و گاهی از نظر ما عجیب دارند که باید نهایت احترام را به این آداب‌ و رسوم بگذاریم. روستای سله‌بن هم از این قاعده مستثنی نیست و مردم آن رسم و رسوم خاص خود را دارند. طبق یک عادت قدیمی مردم روستا به تمام افرادی که حتی نمی‌شناسند هم سلام می‌کنند، پس در زمانی که در سله‌بن قدم می‌زنید، سعی کنید در سلام دادن پیشقدم شوید. البته این را هم درنظر داشته باشید که معمولا عمده درآمد روستاییان از گردشگران است و در سله‌بن هم افراد زیادی چشم انتظار حضور مردم و فروش برخی محصولات‌شان هستند. سعی کنید تا حد امکان از این افراد خرید کنید و در این شرایط اقتصادی هوای همدیگر را داشته باشیم.

چی ببریم؟
هر سفر و گردشی باتوجه به ماهیتش، نیازمندی‌های مختص خود را هم به‌دنبال دارد. برای همین باتوجه به اینکه منطقه فیروزکوه و روستای سله‌بن در روزهای سرد سال کاملا سرد و برف‌گیر است و اگر از قبل وسایل مورد نیاز با این منطقه را به همراه نداشته باشیم، قطعا هنگام حضور در این روستا با مشکل جدی مواجه خواهید شد. از این‌رو برای رفتن به این منطقه اول از همه یک نقشه راه برای خودتان ترسیم کنید که به یک مکان سرد و زمستانی که ویژگی برف‌گیری هم دارد، سفر می‌کنید. پس اولویت وسایلی که باید به همراه داشته باشید هم برهمین مبنا تقسیم‌بندی کنید. البته یادتان باشد پیش از برنامه‌ریزی ابتدا از وضعیت جاده و شرایط آب وهوای روستا مطلع شوید. نخستین و مهم‌ترین وسیله برای این سفر همراه داشتن زنجیرچرخ خودرو است که علاوه بر همراه داشتن، باید از کارکرد و سلامت آن هم مطمئن شوید. دیگر وسایل مورد نیاز برای این روستا کاملا با رویکرد سفر شما در ارتباط است، بستگی به‌مدت زمان حضور شما در این روستا دارد. اگر تمایل دارید بساط کمپینگ و آتش برپا کنید، باید به فکر تهیه وسایل مورد نیاز برای استقرار و برپا کردن آتش مانند چوب، زغال، آتش‌زا، زیرانداز ضدآب و پتو و لباس گرم و از این قبیل وسایل مورد نیاز را همراه خود ببرید. پس از مهیا کردن اینها، نوبت به آماده‌سازی اقلام مورد نیاز برای تهیه غذا می‌رسد که بستگی به سلیقه و نوع غذایی که قرار است در طبیعت بپزید، متفاوت است. این نکته را درنظر بگیرید که بهتر است ظرف‌های همراه، قابلیت قرار گرفتن روی آتش و حرارت مستقیم را داشته باشند.

چطور برویم؟
بعد از تهیه وسایل موردنیاز، نوبت آغاز سفر و زدن به دل جاده خوب است زمان را مدیریت کنید تا همه‌‌چیز به بهترین شکل ممکن پیش برود و برایتان یک سفر آسان و خاطره‌انگیز رقم بخورد. برای رسیدن به روستای سله‌بن باید راهی جاده‌هایی شوید که به شمال کشور ختم می‌شود. فرقی نمی‌کند ساکن کدام محدوده تهران هستید، کافی است خودتان را به انتهایی‌ترین نقطه شمال شرق پایتخت برسانید. بعد با انتخاب یکی از دو مسیر پیش‌رو که یکی جاده قدیم و دیگری بزرگراه تهران -پردیس می‌توانید خود را به این روستا برسانید. مسیری که برای این روستای جذاب پیش‌رو دارید، تقریبا هموار، کم‌خطر و به‌راحتی در دسترس است. فاصله تهران تا فیروزکوه 120کیلومتر است که البته 10کیلومتر قبل از فیروزکوه، یک مسیر فرعی شما را به سمت روستای سله‌بن هدایت می‌کند. قسمت‌هایی از مسیری که به روستای سله‌بن و شهر فیروزکوه ختم می‌شود، با جاده هراز مشترک است که در شهر بومهن از هم جدا می‌شوند. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، همین دو راهی شهر رودهن است که باید مسیر را به سمت فیروزکوه یا قائمشهر ادامه دهید. بعد از آنکه از رودهن خارج شدید 80کیلومتر راه تا ابتدای جاده سله‌بن دارید و با ورود به این جاده فرعی روستای سله‌بن در فاصله کمتر از 10کیلومتر چشم انتظار شما خواهد بود. یک ویژگی خوب مسیر اصلی جاده فیروزکوه، یک‌طرفه و اتوبانی بودن آن است که رانندگی در آن را تا حد زیادی آسان می‌کند. البته با ورود به جاده فرعی سله‌بن، مسیر کاملا باریک و پرپیچ و خم است که باید با احتیاط و دقت فراوان رانندگی کنید.

چی ببینیم؟
روستای سله‌بن فاصله کمی با شهرستان فیروزکوه دارد و همین موضوع تعداد گردشگران این روستای زیبا را چندبرابر کرده است. این روستای در میان دو رشته‌کوه محصور است و خاک حاصلخیز، منابع آب کافی و گذر رودخانه حبله‌رود (نمرود)، سد نمرود و دریاچه آن، باغ‌ها و طبیعت تماشایی ازجمله دیدنی‌های این روستا به‌شمار می‌آیند. سله‌بن به دو محله بالامحله و پایین‌محله تقسیم‌ می‌شود و مساحت زیربنایی خانه‌های روستا حدود ۲۰ هکتار است؛ خانه‌هایی که در دل دشتی به وسعت چند صد هکتار قرار دارند. تپه باستانی سله‌بن در نقطه‌ای به نام لزور محله در ۳۰۰متری شمال شرقی روستا قرار دارد و مهم‌ترین جاذبه دیدنی سله‌بن، بعد از سد نمرود به‌شمار می‌آید. با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسان، تپه باستانی سله‌بن سال۱۳۸۰ به شماره ۴۹۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بسیار تماشایی است. حتی در همین روزهایی که دمای هوا به‌شدت سرد است، روستای سله‌بن گردشگران خاص خود را دارد و شما با حضور در این مسیر غیرممکن است که افراد متعددی را نبینید که در گوشه و کنار آن اتراق کرده و بساط کمپینگ به راه انداخته‌اند؛ افرادی که نوشیدن یک لیوان چای گرم را بهانه خوبی برای روشن کردن آتش و نشستن در میان برف‌ها کرده‌اند. همچنین یکی دیگر از صحنه‌های زیبایی که در این مسیر خواهید دید، اشکال یخی و برفی متفاوتی است که در گوشه و کنار این مسیر و روستا به‌صورت طبیعی به‌وجود آمده است. یکی دیگر از ویژگی‌های تماشایی روستا، حیات وحش اینجاست و حیواناتی چون قوچ و میش، کل و بز، آهو  و گراز در کنار انواع پرندگان و گونه‌های مختلف خزندگان دیده می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :