• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183284
+
-

در سال‌های اخیر چندین مستند داخلی و خارجی با موضوع غزه ساخته شده‌است

صدای مردم

صدای مردم

جنگ صهیونیست‌ها علیه اعراب و جنایاتی که بر فلسطینی‌ها می‌شود، از سال‌ها قبل دستمایه فیلمسازی کارگردان‌ها قرار گرفته و مستندهای مختلفی در این زمینه ساخته شده است. آثاری که به زندگی شهروندان فلسطینی و ظلم‌هایی که به آنها می‌شود، پرداخته‌اند. برخی از این مستندها، جنگ در نوار غزه و مقاومت اهالی این خطه در برابر اسرائیلی‌ها را به نمایش می‌گذارند. در اینجا تعدادی از این مستندها را معرفی کرده‌‌ایم.

جدا افتاده

کارگردان: سامی شهاده-سال تولید:۲۰۱۶

این مستند کوتاه، ساخته‌ یک مستندساز جوان فلسطینی به نام  «سامی شهاده» است که به روایتی از مصایب یک دانشجوی متولد غزه در کرانه‌ باختری اختصاص دارد. این مستند که در بخش «روزگار‌ما» دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده رفت، نخستین فیلم مستند شهاده است که در خلاصه موضوع این فیلم آمده: «محمد القوطاتی در سال 1995غزه را به‌منظور تحصیل به مقصد کرانه باختری ترک کرد. به‌دنبال ناآرامی سیاسی وی امکان بازگشت به شهر خود را از دست می‌دهد. محمد از آن زمان موفق به دیدار خانواده خود نشده است!» فیلم «جدا افتاده» روی زندگی محمد القوطاتی و خانواده‌اش در ایام حمله به غزه در سال 2012متمرکز شده است. سامی شهاده، در شهر بیت‌المقدس به دنیا آمده و در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده و سپس به‌دنبال علایق خود در عرصه‌ سینما رفته است. او از مؤسسان Filmlab فلسطین است و بعدها مدیر تولید و تبلیغات جشنواره فیلم روزهای سینما Days of Cinema  شده که در رام‌الله برگزار می‌شود.

کشتار غزه

کارگردان: دن کوهن- سال تولید: ۲۰۱۴

این مستند به کارگردانی «دن کوهن» کارگردان و مستندساز جوان آمریکایی است که تصاویر رعب‌آوری را از بمباران رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در سرزمین‌های اشغالی ثبت کرده است. کارگردانی که با وجود یهودی بودنش یکی از مخالفان جدی سیاست‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات جنایتکارانه تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی است. او بیشتر با مستند تأثیرگذارش به‌نام «کشتار غزه» شناخته می‌شود؛ مستندی که همراه با «مکس بلومنتال» دیگر کارگردان جوان آمریکایی ساخته است. این مستند روایتگر شرایط سخت زندگی اهالی غزه تحت محاصره شدید صهیونیست‌ها و در جریان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در سال۲۰۱۴ ساخته شده است. کوهن که امکان حضور آزادانه در سرزمین‌های اشغالی و تصویربرداری از زندگی صهیونیست‌ها را داشته، همین موضوع باعث شده تا در مستند کشتار غزه، صحنه‌هایی دیده نشده از جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین وجود داشته باشد. این اثر، مستند مهمی است که واقعیت‌ها و اتفاقات غزه و تخریب جامعه فلسطینی‌ها را به تصویر کشیده که آمریکا با حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک و تامین سلاح و تجهیز اسرائیل، آن را به‌وجود آورده است.

غزه؛85 مایل

کارگردان: سعید صادقی-سال تولید:۱۳۹۰

این مستند به کارگردانی «سعید صادقی» و تهیه‌کنندگی «مرتضی شعبانی» در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. از سال ۲۰۰۸ به بعد تنها راه ارتباطی ساکنان غزه با جهان خارج، آبراه کم عرضی شد که فعالان و مدافعان حقوق مردم فلسطین بارها تلاش کردند با عبور از آن، کمک‌های انسانی خود را به ساکنان غزه برسانند؛ تلاش‌هایی که هر بار با دخالت نظامی صهیونیست‌های غاصب به سرانجام نرسیده و تاکنون هیچ کشتی‌ای موفق به عبور از این آبراه نشده است. مستند «غزه؛ ۸۵ مایل»، روایت سفر کشتی «ماوی مرمره» به غزه است؛ کشتی‌ای که در 25می‌۲۰۱۰ همراه با یک ناوگان دریایی از ترکیه حرکت کرد تا ضمن همدردی با مردم غزه، محموله‌ای از کمک‌های انسان‌دوستانه را در اختیارشان بگذارد و در آستانه آب‌های غزه با ممانعت نظامیان و گشت دریایی رژیم صهیونیستی مواجه شد. روایت تجاوز، کشتار و رفتار غیرانسانی مأموران رژیم صهیونیستی با بیش از ۶۰۰ فعال حقوق بشر سرنشین کشتی ماوی مرمره و آنچه بر آنها رفت.

آسیایی‌ها به غزه می‌روند

کارگردان: سعید فرجی-سال تولید: ۱۳۸۸
این اثر به کارگردانی «سعید فرجی»و تهیه‌کنندگی «سید سلیم غفوری» و از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده روایتگر یک سفر 35روزه است. در سال 2010میلادی، کاروانی متشکل از 15کشور آسیایی، از کشور هندوستان به راه می‌افتد و با گذر از پاکستان، ایران، ترکیه، سوریه و مصر، خود را به غزه می‌رساند. این سفر 8هزار کیلومتری، نخستین سفر متحد کشورهای آسیایی به غزه محسوب می‌شود. شکست حصر، اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها و انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه، بخشی از اهداف این کاروان را تشکیل می‌دهد. مستند آسیایی‌ها به غزه می‌روند، روایتگر این سفر 35روزه است.

متولد غزه

کارگردان: هرنان زین-سال تولید:۲۰۱۴
بخش اول این فیلم در غزه و بمباران‌های ژوئیه و اوت ۲۰۱۴ تهیه شده و زندگی ۱۰کودک را که زیر بمباران‌های رژیم صهیونیستی زندگی خود را تعریف می‌کنند، به تصویر می‌کشد.سه ماه پس از پایان تهاجم اسرائیل، هرنان زین تلاش می‌کند از سرنوشت این کودکان که در تکاپو هستند تا در میانه آتش و خون زندگی عادی داشته باشند، اطلاع‌ یابند. این کودکان سخنگویان ۲۱۴۰ قربانی فلسطینی تجاوز اسرائیل ازجمله ۵۰۷ کودک شهید این سرزمین و نیز نماینده ۱۰ هزار زخمی و صدها هزار آواره آن هستند. متولد غزه، مستندی عمیقا انسانی است که پیام‌های خشونت نسبت به کودکان را به تصویر می‌کشد. این مستند در آپارات با دوبله فارسی در دسترس است.

اشک‌های غزه

کارگردان: ویبکه لوکه برگ-سال تولید:۲۰۱۰
این مستند ضد‌جنگ محصول کشور نروژ است و در آن مخاطب از دریچه دید کودکان فلسطینی نیم‌نگاهی به جنگ غزه و فجایع آن دارد. «اشک‌های غزه» روایتگر اشک‌های کودکان غزه در حملات ددمنشانه رژیم اشغالگر قدس به آنان است. روایتی تلخ از به خاک و خون کشیده شدن مردم مظلوم و کودکان بی‌گناه فلسطینی را نشان می‌دهد. همچنین در بخشی از این مستند، کودکان از درد و رنج‌های خود و آرزوهای بر باد رفته‌شان سخن می‌گویند. «اشک‌های غزه» مستندی است که از وحشی‌گری اسرائیلی‌ها در برابر کودکان بی‌دفاع صحبت می‌‌کند و تصویرگر آینده کودکانی است که گذشته آنان به‌دست نیروها و عمال رژیم اشغالگر قدس از دست رفته است. این اثر از سوی مقامات اسرائیلی با واکنش شدید روبه‌رو شد اما با وجود اعتراضات گسترده جوایز زیادی را در چند جشنواره سینمایی به دست آورد و پول حاصل از این جوایز میان کودکان فلسطینی که در فیلم به تصویر کشیده شده بودند، تقسیم شد. این مستند با دوبله فارسی، از شبکه‌های صدا و سیما پخش شده است.

مرگ در غزه

کارگردان: جیمز میلر- سال تولید: ۲۰۰۴

این اثر درباره منازعه اسرائیل و فلسطین است؛ منازعه‌ای که در کرانه باختری شروع، پس از آن راهی «غزه» شده و در نهایت در «رفح» مستقر می‌شود و فیلم بیشتر وقت خود را آنجا سپری می‌کند. «مرگ در غزه» روی ۳کودک، احمد (۱۲ ساله)، محمد (۱۲ ساله) و نجله (۱۶ ساله) متمرکز شده و موضوعات آن کودکان و شهادت است. این مستند در یک بخش کودکان را در جنبه‌های مختلف زندگی‌شان ازجمله زندگی در مجاورت نیروهای نظامی و سرگرمی‌های ایجاد شده از درگیری دنبال می‌کند، مانند دویدن و پرتاب سنگ و مواد منفجره خانگی و... و در بخشی به‌مدت کوتاه بر مقوله شهادت و عقاید مردم آنجا درباره فدا کردن جان برای فلسطین و اسلام تمرکز دارد. «جیمز میلر» حین فیلمبرداری توسط یک سرباز اسرائیلی کشته می‌شود. مرگ او به‌عنوان یک بخش اصلی از فیلم، با توضیحی از راوی، «سایرا شاه»، در ابتدای فیلم و داستان کامل و واکنش‌ها در انتها گنجانیده شده است. مرگ در غزه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «جیمز میلر» است که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد.

نوار غزه

کارگردان: جیمز لانگلی-سال تولید: ۲۰۰۲
اتفاقات این مستند در سال ۲۰۰۱ و در جریان انتفاضه دوم مردم فلسطین می‌گذرد. فیلم درباره نوجوان ۱۳ ساله‌ای به‌نام «محمد حجازی»، دانش‌آموز کلاس دومی فلسطینی تمرکز دارد. «جیمز لانگلی» مستندساز آمریکایی، با «حجازی» در گذرگاه «کارنی» در نوار «غزه» جایی که کودکان فلسطینی اغلب برای پرتاب سنگ در آنجا جمع می‌شوند و همواره محل نزاع کودکان فلسطینی و ارتش رژیم اشغالگر قدس است، مواجه می‌شود و تصمیم به ساخت این مستند می‌گیرد. او در این اثر برخلاف جریان رسانه‌ای کشورش مسئله فلسطین را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که نیروهای رژیم صهیونیستی چگونه از انواع سلاح‌ها از گاز اشک‌آور تا گاز اعصاب برای مقابله با مردم استفاده می‌کنند و در این میان کودکان بخش زیادی از افراد آسیب‌دیده را شامل می‌شوند. شیوه فیلمبرداری مستند ۷۴‌دقیقه‌ای «نوار غزه» به‌گونه‌ای است که مخاطب احساس می‌کند همراه با مردم فلسطین در آن خیابان‌ها قدم می‌زند. «نوار غزه»، به کارگردانی «جیمز لانگلی»، مستندساز آمریکایی است که در سال ۲۰۰۲ ساخته شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید