• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183274
+
-

غزه تنها نیست

غزه تنها نیست

در این سال‌ها هنرمندان بسیاری با ثبت  تصاویرحماسی و خلق آثار هنری سعی در همراهی مردم غزه و فلسطین داشته‌اند؛ تصاویر حماسی‌ای که همدردی مخاطبان را بر‌می‌انگیزاند. در این چند قاب تعدادی از آثار شاخص این موضوع را می‌بینید که در میان وحشت جنگ، نشانگر روزنه‌هایی زیبا از زندگی در کرانه باختری و باریکه غزه است.


«بلال خالد» هنرمند و عکاس-خبرنگار فلسطینی در چندسال‌ اخیر همواره تلاش کرده است هنر را به متن زندگی مردم مظلوم غزه ببرد، نوآوری او در کشیدن نقاشی‌خط روی دیوار ساختمان‌ها و مساجد منطقه همیشه با استقبال مردم همراه شده است.


«بلال خالد»  با نوشتن اشعار مقاومت «سمیح القاسم» روی بدنه یک موشک منفجرنشده ارتش صهیونیستی در کرانه باختری، آن را به یک اثر هنری تبدیل کرد.


پیانوی بزرگ ۱۱ هزار دلاری که ژاپنی‌ها سال۱۹۹۸ به مردم غزه هدیه داده بودند پس از حمله‌های اخیر صهیونیست‌ها جان سالم  به‌در برد. «انس النجار» معلم موسیقی، یکی از انگشت‌شمار هنرمندان فلسطینی است که تا امروز توانسته آن را بنوازد.


چند هنرمند فلسطینی در نوار غزه، نمایشگاه هنرهای تجسمی معاصر افتتاح کردند که بر نشان‌دادن پیامدهای محاصره غزه توسط اسرائیل متمرکز بود.


پس از جنگ سال 1967، رژیم اشغالگر  استفاده از پرچم فلسطین و چهار رنگ آن را ممنوع کرد و مردم غزه در اعتراض به این روند با خودشان تکه‌های هندوانه می‌بردند. حالا  هنرمندان روایت و همبستگی خود را با ارتباط هندوانه و مقاومت فلسطین به تصویر کشیده‌اند.


 نخستین تیم دختران و زنان بوکس غزه از چند ماه قبل زیرنظر فدراسیون بوکس فلسطین فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون این تیم 40ورزشکار دارد. آنها  از سال 2017زیرنظر مربی فلسطینی اسامه ایوب تمرین و آموزش این رشته ورزشی را شروع کردند.


مجدی ابو طاقیه، هنرمند جوان فلسطینی ابزارهای جنگی به‌جامانده از حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به ساکنان نوار غزه را به آثار هنری ماندگار تبدیل کرده.


این تصویر را «فاطمه شبیر» عکاس-خبرنگار ۲۵ ساله متولد غزه، از کودکان و نوجوانان ساکن در ویرانه‌های باریکه غزه زیر نور شمع گرفته و جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۲ را در منطقه آسیا از آن خود کرده است.


«خانه ویران دخترک اهل غزه» تصویری است که «فاطمه شبیر» عکاس مؤسسه گتی ایمیجز گرفته و یکی از بهترین عکس‌های خبری سال۲۰۲۱ به انتخاب کارشناسان گاردین است.


پس از انتشار تصاویر کتابفروشی ویران غزه، سال گذشته ۲۰۰ هزار دلار پول و هزاران جلد کتاب برای بازسازی کتابفروشی ویران‌شده غزه از سوی هزاران نفر از مردم فرهنگ‌دوست سراسر جهان اهدا شد که بخشی از آن برای ساختن یک کتابخانه عمومی در غزه هزینه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید