• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183269
+
-

ایندرا نویی، زن کارآفرینی که مدیر کمپانی پپسی شد

مسافری از هند

مسافری از هند

ایندرا نویی یک کارآفرین دورگه آمریکایی- هندی است که توانسته به ریاست یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا، یعنی شرکت پپسی‌کولا برسد. پپسی دومین تولیدکننده مواد غذایی و نوشیدنی در جهان است و نام نویی، به‌طور مداوم در فهرست 100زن قدرتمند جهان قرار گرفته است.

در جست‌وجوی پیشرفت
ایندرا جزو آن دسته زنانی بود که سقفی برای پیشرفت خود تعریف نکرده بود. به همین دلیل هم پس از فارغ‌التحصیلی بدون هیچ وقفه‌ای شروع به‌کار و فعالیت کرد. ابتدا در یک سمت خیلی پایین در یکی از کارخانه‌های هندوستان مشغول به‌کار شد اما سرعت پیشرفت و توانایی‌های او آنقدر زیاد بود که مدت زیادی نگذشت که ریاست آن کارخانه را به او دادند. شاید هر زن دیگری به جای او بود، از رسیدن به همین جایگاه راضی می‌شد، اما بعد از مدتی ایندرا به این فکر افتاد که به آمریکا مهاجرت کند، چرا که او راه پیشرفت خود را در هندوستان بسته می‌دانست. او با پول کمی به آمریکا رفت و برای تأمین هزینه‌های تحصیل خود در مقطع کارشناسی‌ارشد در مدرسه مدیریتی یال، از نیمه‌شب تا صبح کار می‌کرد. با پولی که به‌دست آورد، یک کت و شلوار خرید که آن را در نخستین مصاحبه بعد از اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد پوشید. او در نخستین مصاحبه رد شد، زیرا شلواری پوشیده بود که تا مچ پایش بود. افسرده و غمگین به نزد استادش در کالج ییل رفت که به او توصیه کرده بود لباسی بپوشد که در آن احساس راحتی کند. در مصاحبه بعدی او ساری هندی پوشید و شغل موردنظر را گرفت. همین جا بود که ایندرا خیلی زود یاد گرفت که چه‌کسی بوده و چه تاریخچه‌ای دارد؟ او کارش را با گروه مشاوران بوستون شروع کرد. اما به 2دلیل مجبور بود سخت‌تر از زمان فارغ‌التحصیلی‌اش از کالج کار کند؛ اول اینکه او یک زن و مجبور بود برای اثبات خودش بیشتر از مردان هم‌رده خود کار کند. دوم اینکه او آمریکایی نبود و نباید موقعیت کاری خود را به خطر می‌انداخت.

دخترهندی
ایندرا سال1955میلادی در کشور هند متولد شد. پدرش یک هندی و مادرش آمریکایی بود. ایندرا، دوران کودکی و نوجوانی را در کشور هند سپری کرد و سال‌های ابتدایی تحصیل را در مدارسی در کلکته پشت سر گذاشت. پدر ایندرا در بانک حیدرآباد کارمند بود. او و خواهرش از کودکی توسط مادرشان مرتب موردسؤال قرار می‌گرفتند که وقتی بزرگ شدند، می‌خواهند چه کاره شوند؟ البته مادرشان بهترین جواب را می‌خواست. این موضوع ایندرا را مجبور کرد که به سختی فکر کند که چگونه وقتی بزرگ شد بهترین باشد؟ استعداد و هوش ایندرا از همان ابتدا باعث جلب توجه همکلاسی‌ها و معلمانش شده بود. ایندرا از همان دوران کودکی با دیگران تفاوت داشت و از سنت‌های جامعه پیروی نمی‌کرد. نواختن گیتار و عضویت در تیم کریکت ازجمله فعالیت‌هایی بود که آن زمان در جامعه هند در میان دختران رواج نداشت. او در سال1974موفق شد تا وارد دانشگاه شود. ایندرا تصمیم گرفت تا رشته ریاضی  را انتخاب کند و در آن مشغول به تحصیل شود. در مقطع کارشناسی‌ارشد هم تصمیم به تحصیل در رشته ام‌بی‌ای گرفت.

درخشش در پپسی
هیچ‌چیزی نمی‌توانست در آغاز کار ایندرا را از رشد بازدارد. 6سال بعد، او به‌عنوان معاون مدیرعامل در شرکت موتورولا و رئیس برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت‌های بزرگ مشغول به‌کار شد. بعد از 4سال که برای گروه مدیریت یک کمپانی صنعتی صرف کرد، ایندرا در سال1994میلادی به شرکت پپسی پیوست. او در سطوح مختلف خدمت و به تنهایی در حرفه سخت خود رشد کرد و با برنامه‌ریزی دقیق به‌عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت پپسی در سال2001انتخاب شد و همچنین اعلام شد که او به‌عنوان مسئول امور خارجی شرکت هم انتخاب شده است. نام او مدام در خبرها شنیده می‌شد و می‌خواست موفقیتش را با مادرش هم به اشتراک بگذارد. او خیلی زود به هندوستان برگشت، مادرش را دید و به او گفت که یک خبر بسیار مهم برایش دارد. دستیابی به پست‌های برتر برای یک غیرآمریکایی و به‌خصوص یک زن می‌تواند سخت باشد، اما او به آن دست یافت.

مدیریت به سبک نویی
مجلات و نشریه‌های بسیار معتبری که در زمینه اقتصاد فعال هستند، ایندرا نویی را یکی از موفق‌ترین زنانی معرفی کرده‌اند که همواره فعالیت بسیار مثبتی در اداره کمپانی پپسی داشته است. فوربس در گزارشی اعلام کرد که فرقی ندارد نویی در چه شرکتی کار می‌کند، چیزی که مهم است آن است که این فرد از دانش بسیار بالایی بهره می‌برد و کارکردن او در هر شرکتی موفقیت آن مجموعه را به‌دنبال خواهد داشت. فوربس در ادامه گزارش خود ایندرا نویی را یکی از باسوادترین مدیران دنیا معرفی و روش‌های او برای مدیریت کمپانی پپسی کولا را جدیدترین و به‌روزترین روش در مدیریت یک مجموعه معرفی کرد. ایندرا نویی یکی از ثروتمندترین زنان تاریخ است و در سال 2019با مجموع دارایی 43میلیارد دلار در جمع موفق‌ترین روسای کمپانی‌های جهان قرار گرفته است. در این سال حقوق ماهانه او در کمپانی پپسی کولا، حدود 964هزار دلار اعلام شده است.

تشنه یادگیری و تجربه
نویی از لحظه ورودش به پپسی، به یادگیری تمایل داشت و خودش را براساس نیازهای شرکت شکل داد. استیو رینموند، مدیرعامل قبلی پپسی راهنمای نویی شد و او را در دوره کارآموزی‌اش به درستی هدایت کرد. نویی در کنار رینموند نه‌تنها برای یادگیری کار می‌کرد، بلکه تمام انرژی‌اش را برای شرکت می‌گذاشت. همین مسئله باعث شد که او برای رینموند اهمیت زیادی پیدا کند. نویی با اشاره به راهنمایی‌های مدیرعامل پیشین پپسی گفته: «من محصول مربیگری و راهنمایی‌های فوق‌العاده هستم. واقعیت این است که فقط به‌خاطر اینکه مدیرعامل هستید، نباید فکر کنید که به مقصد رسیده‌اید. باید به‌طور مداوم آموزه‌هایتان را افزایش دهید. من هرگز این نکته را فراموش نکردم.»

تجربه‌های جدید در زندگـی کــاری نویــی جایگاه ویژه داشته است. نویی بخشی را با نام «موادغذایی مفید برای شما » راه‌اندازی کرد که موادغذایی را با کالری کمتر پیشنهاد می‌داد. عملکرد با هدف با درنظر گرفتن تأثیر محصولات روی افراد، راه پپسی را برای داشتن هواداران جدید باز کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید