• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183285
+
-

آشنایی با فلسطین که یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه است

تلاش برای توسعه و پیشرفت

تلاش برای توسعه و پیشرفت

نام کشور فلسطین به واسطه اتفاقاتی که در چند دهه اخیر در منطقه خاورمیانه رخ داده با واژه‌هایی مثل جنگ و آوارگی و البته مقاومت مترادف بوده است. مقاومت مردم به‌ویژه نسل جوان در برابر زورگویی صهیونیست‌ها موجب شده نام فلسطین به‌عنوان کشور مستقل هنوز در نقشه جغرافیای جهان وجود داشته باشد. واقعیت ماجرا این است که زندگی به‌طور محسوسی در این کشور جریان دارد و مردم در کنار دفاع از سرزمین‌شان، زندگی عادی دارند. آنها مثل مردم سایر کشورهای دنیا دغدغه پیشرفت کشورشان را دارند و سخت کار می‌کنند تا فلسطین به کشوری پیشرفته و البته مستقل در خاورمیانه تبدیل شود. تلاش آنها در آینده‌ای نزدیک به محوشدن تصویری که به واسطه مبارزات طولانی آنها با اشغالگران اسرائیلی در ذهن مردم شکل گرفته منجر خواهد شد اما اگر نیمه پرلیوان را ببینیم، فلسطین همین حالا هم یک کشور دیدنی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است.

صادرات صابون و نساجی و صید مروارید
کشور فلسطین بین 3قاره آسیا و اروپا و آفریقا قرار گرفته و به‌خاطر همین موقعیت استراتژیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه شناخته می‌شود. در بیشتر تصاویری که رسانه‌های معروف دنیا و رسانه‌های داخلی ایران منتشر می‌کنند، جوانان فلسطینی مدام در حال جنگ و مبارزه با صهیونیست‌ها نشان داده می‌شوند و آنطور که در تصاویر تلویزیونی پیداست آنها با سنگ و گاهی با دست‌های خالی در برابر زیاده‌خواهی دشمنان‌شان ایستاده‌اند. با دیدن تصاویری از این دست این پرسش در ذهن خیلی‌ها مطرح می‌شود که پس مردم فلسطین که مدام در جنگ به‌سرمی‌برند چه زمانی زندگی و چگونه ارتزاق می‌کنند؟ مردم این کشور تنها زمانی وارد صحنه می‌شوند که اسرائیلی‌ها بخواهند مناطق بیشتری را اشغال کنند و در سایر روزهای سال زندگی‌شان روال عادی را سپری می‌کند. یکی از بخش‌های اقتصادی در کشور فلسطین منسوجات است. کارخانه‌های نساجی زیادی در فلسطین وجود دارد که در رشد اقتصادی این کشور نقش مهمی ایفا کرده‌اند. صابون، یکی دیگر از محصولات مهم تولید کشور فلسطین است که به خیلی از کشورهای دنیا صادر می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی دارد. حکاکی روی چوب درخت زیتون هم شغل مورد علاقه زنان فلسطینی است و هنر بی‌بدیلی است که به واسطه وجود باغ‌های زیتون در این کشور تجلی پیدا کرده است. کشور فلسطین به‌خاطر سواحل طولانی‌اش به مرکز صید صدف و مروارید بدل شده و صادرات این دو محصول استراتژیک در اقتصاد این کشور نقش یک پارامتر حیاتی را ایفا کرده است.

مهد فرهنگ
فرهنگ این کشور بسیار غنی است و نویسندگان و هنرمندان زیادی در تاریخ از این سرزمین برخاسته‌‌اند. سحر خلیفه از رمان‌نویسان فلسطینی است. طاها محمد علی، شاعر بنام اهل فلسطین است. چارلی بیشارات هم از موسیقی‌‌دانان فلسطینی است که تا‌کنون جوایز مختلفی ازجمله جایزه گرمی را از آن خود کرده است. یعقوب شاهین، موزیسین فلسطینی است که جایزه معتبر عرب آیدل را به نام خود زده و طرفداران زیادی دارد. حناجبران، مجسمه‌ساز فلسطینی هم شهرت جهانی دارد و  هشام زریق و ایلیا سلیمان نیز از کارگردان‌ها و فیلمسازان پرکار این سرزمین هستند. بنابراین هنر در این کشور با وجود تمام مشکلات جریان خودش را سپری می‌کند و در این سال‌ها زایش هم داشته است.

شهرهای تاریخی
طبق آمار بیش از 4میلیون نفر در شهرهای مختلف و عمدتا تاریخی فلسطین زندگی می‌کنند و زندگی در این شهرها برای کسانی که اهل تاریخ و فرهنگ باشند لذت خاصی دارد. بیت‌المقدس، مقدس‌ترین شهر در مسیحیت محسوب می‌شود و پس از مکه و مدینه سومین شهر مقدس برای مسلمانان به‌حساب می‌آید. شهر بیت‌لحم هم قطب فرهنگی و توریستی فلسطین به شمار می‌رود و محل تولد عیسی‌بن مریم است. «أریحا» که 8هزار سال قبل از میلاد مسیح بنا شده یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخ است. یکی دیگر از شهر‌های فلسطین، ناصره است. این شهر محل سکونت حضرت مریم بود، از این‌رو نزد مسیحیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شهر باستانی سامریه، از دیگر شهر‌های فلسطین است. چاهی که حضرت‌یوسف(ع) در آن افکنده شد، در این شهر قرار داشت. شهر الخلیل، با تاریخ 4هزار ساله، از شهر‌های مهم فلسطین است که زمانی از شهر‌های اصلی فلسطین بود. رام‌الله یکی دیگر از شهر‌های مهم فلسطین است. بیت‌المقدس پایتخت کنونی فلسطین مهم‌ترین شهر این کشور است. این شهر محل ظهور ادیان یهودیت و مسیحیت بوده است. وجود مسجد‌الاقصی به‌عنوان نخستین قبله مسلمانان و محل عروج پیامبر اسلام(ص)، بیت‌المقدس را به شهری مهم برای مسلمانان بدل کرده است.

سرزمین عجایب
فلسطین در کنار شهرهای باستانی و تاریخی‌اش جاذبه‌های گردشگری فراوانی هم دارد که برای بسیاری از مردم دنیا قابل تصور نیست. منطقه زیبای راس الناقوره یکی از دیدنی‌های عجیب و غریب در بخش شمالی این کشور محسوب می‌شود. این منطقه مملو از کوه‌های رنگی است که به‌صورت موازی در کنار هم قرار دارند و تا‌کنون کسی دلیل این نظم را کشف نکرده است. هارم آسا هم یک منطقه گردشگری در فلسطین است که دارای کلیساهای زیادی بوده و یکی از دیدنی‌های ارزشمند آن گنبد راک طلایی است که چشم‌انداز باورنکردنی دارد. از دیگر مکان‌های دیدنی فلسطین می‌توان از کلیسای مقدس بیت‌لحم یاد کرد که به باور برخی مسیحیان محل تولد حضرت عیسی(ع) بوده است. دریای مرده در کرانه باختری رود اردن که در برخی منابع از آن با نام دریاچه نمک یادشده‌ شورترین آب‌های جهان را دارد. این دریا برای این دریای مرده نامیده می‌شود که هیچ جانور یا گیاهی به‌طور دائمی در آن زندگی نمی‌کند. گنبد سنگی در قلب بیت‌المقدس هم یک مثال بسیار زیبا از معماری اسلامی است که در قرن هفتم میلادی ساخته شده است. مسجد ابراهیم هم چهارمین مکان مهم برای مسلمانان است. براساس افسانه‌های عربی، سنگ بزرگ دیوارهای این مسجد توسط پیامبر(ص) ساخته شده است.


راس الناقوره




 

این خبر را به اشتراک بگذارید