• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183267
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

ایستگاه امام‌خمینی‌ره

  جایی که پیش از مرگ باید دید

این کتابخانه حدود 6هزار جلد کتاب با تأکید بر کتب موزه و بازار دارد. بنای این خانه با قدمت 150سال به مساحت 800مترمربع سال‌ها در اختیار خانواده نیرنما بود و هم‌اکنون به‌عنوان خانه فرهنگ بازار و زیرنظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند. در خانه تاریخی و زیبای سلطان بیگم از نزدیکان ناصرالدین شاه یک تالار آینه زیبا وجود دارد که باعث شده این کتابخانه به انتخاب فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری در فهرست 1001کتابخانه جهان قرار‌گیرد که پیش از مرگ باید دید. حیاط دلباز، حوضی در وسط و نیمکت‌هایی برای استراحت، فرصت ساعتی فراغت و غرق شدن در تاریخچه این خانه پرماجرا با معماری ویژه را می‌سازد. اتاق‌های بالا با پنجره‌های چوبی، درهای آب‌طلا دیده و آینه‌های فرنگی بخشی از جذابیت‌های معماری این خانه هستند. انواع نقاشی‌های باغ‌های اروپایی به همراه گل و بوته‌های بومی در تالار خانه دیده می‌شود. در 3سمت حیاط ساختمان‌هایی با نمای آجری و پنجره‌های چوبی قرار گرفته‌اند. بادگیرهای این ساختمان در بالای تالار آینه، در مرکز ساختمان غربی قرار گرفته است. اتاق‌های بادگیر هم در 2سمت تالار آینه قرار‌دارند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو در میدان امام خمینی(ره) است.

ایستگاه بهارستان

  لوکیشن سریال پدر سالار

معماری خانه فرهنگ امامزاده‌یحیی(ع) یا مهرانگیز کامبیز مربوط به دوره قاجاریه و منسوب به خانواده آقا‌جلال تهرانی است. ورود این بنا از سمت جنوب حیاط به کوچه راه دارد، حیاط در سمت شرق و اعیانی در شمال و غرب زمین مذکور ساخته شده است. خانه فرهنگ امامزاده یحیی(ع) دارای 2طبقه است. تالار در سمت شمال حیاط واقع و در جلوی تالار در طبقه دوم ایوان با ستون‌هایی تزیینی ساخته شده است. این خانه‌ تاریخی پس از فیلمبرداری سریال پدر سالار، 30سال پیش، برای بسیاری از مردم ایران به یاد ماندنی شد. در طبقه دوم این بنا در قسمت شمالی حیاط، ایوانی را با ستون‌های تزیینی مشاهده می‌کنید که هنوز از تخریب در امان مانده است. آقا‌جلال تهرانی از نوادگان سلسله‌ قاجار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خانه را از مهرانگیز و بهزاد که مالکان این عمارت قاجاری بودند خرید. در سال‌های اخیر درهای چوبی و قدیمی خانه مهرانگیز را با در‌های آهنی تعویض کردند ولی این بنا هنوز هم بوی تهران قدیم را در خود دارد. خانه تاریخی مهرانگیز هم‌اکنون به‌عنوان خانه فرهنگ محله‌ امامزاده یحیی(ع) برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد‌استفاده عموم قرار‌می‌گیرد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مجموعه میدان بهارستان است.

متروی  منیریه

  برف‌بازی در توچال

وجود تله‌کابین، بام تهران، تله‌سیژ، پیست اسکی، سورتمه، مسیر کوهنوردی، جاده سلامتی، هتل و... توچال را به یکی از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری ایران در تهران تبدیل کرده است. این مجموعه در دل کوهستان میزبان خوبی برای شاد‌ترین اوقات‌ خانواده‌هاست. هم‌اکنون تله‌کابین توچال با طول رفت و برگشتی ۱۵کیلومتر، یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین در دنیا محسوب می‌شود. توچال نزدیک‌ترین پیست اسکی به پایتخت در دنیا است و ۵ پیست اسکی بین‌المللی با کاربری تفریحی، آموزشی و سرعت دارد. در کنار اینها مدرسه اسکی توچال هم برای ارائه همه آموزش‌های مبتدی و حرفه‌ای مهیاست. برای رسیدن به این مجموعه که تنها پیست اسکی کشور است که از سال۹۳ تاکنون گواهی استاندارد دریافت کرده، می‌توانید با ماشین شخصی راهی خیابان ولنجک شوید و آن را تا انتها ادامه دهید تا به پارکینگ ورودی توچال برسید. پس از پارک ماشین خود در این قسمت می‌توانید بقیه راه را پیاده بروید یا از ماشین‌های برقی استفاده کنید که مسیر ورودی توچال تا بام‌تهران را پوشش می‌دهند. برای دسترسی به توچال با اتوبوس هم می‌توانید از اتوبوس میدان ولنجک - پایانه شهید افشار استفاده کنید و در ایستگاه هفدهم پیاده شوید. ادامه مسیر را پیاده یا  با ماشین‌های عبوری بروید تا به ورودی توچال برسید.

ایستگاه میدان صنعت

  پل معلق آسمان

شاید نام بوستان‌های معروف پایتخت را بدانیم، اما از اینکه هر کدام از آنها، چه بخش‌های تفریحی مجزایی دارند خبر نداریم. برای یک تفریح زمستانی، قدم‌زدن در هوای سرد و تماشای شهر برفی، پل معلق آسمان انتخاب خوبی است. یکی از بخش‌های جذاب فاز دوی بوستان نهج‌البلاغه، پل معلق آسمان است که به‌عنوان نخستین پل معلق پایتخت شناخته می‌شود. این پل از پارکینگ بوستان نهج‌البلاغه در بلوار عربشاهی تا پارک پردیسان ادامه دارد. طول این پل به 285متر و عرض آن به 2متر می‌رسد و در ارتفاع 65متری ساخته شده است. این پل را همراه با پل معلق مشکین‌شهر اردبیل، طولانی‌ترین پل کابلی عابر پیاده در خاورمیانه می‌دانند. فاز دوم پارک نهج‌البلاغه در محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت قرار دارد و جنوبی‌ترین بخش پارک است. بوستان نهج‌البلاغه به‌عنوان یک دهکده گردشگری در محوطه‌ای که در گذشته خرابه‌ای بیش نبود و یک رودخانه کم‌آب از میان آن می‌گذشت ساخته شد. وجود رودخانه در وسط پارک آن را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است که با یک پل بزرگ و چندین پل کوچک به هم متصل می‌شوند. ساعات کار پل معلق پارک نهج‌البلاغه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۲۴ است. برای دسترسی به اینجا با مترو می‌توانید سوار خط۷ شوید و پس از پیاده‌شدن در ایستگاه میدان صنعت، با تاکسی به‌ سمت پارک بروید.

ایستگاه آزادی

  تماشای شهاب‌سنگ‌ها

موزه شهاب‌سنگ‌های ایران یکی از مراکز دیدنی تهران است که بنا بر دلایلی کمتر مورد توجه عموم مردم قرارمی‌گیرد؛ مجموعه‌ای که برای نخستین‌بار در کاخ گلستان رونمایی شد، اما در سال1398 به برج آزادی انتقال پیدا کرد تا در معرض دید عموم قرار بگیرد. موزه‌ شهاب‌سنگ تهران از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و در اینجا می‌توانید بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ موجود در ایران و شهاب‌سنگ‌هایی با قدمت بسیار بالا را ببینید. موزه شهاب‌سنگ با بیش از 1200قطعه شهاب‌سنگ در دل برج آزادی تهران، اطلاعات کاملی از شهاب‌سنگ‌ها به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. در این موزه، شهاب‌سنگی با عمر 50هزار سال نیز به نمایش گذاشته شده که قدیمی‌ترین شهاب‌سنگ این مجموعه به‌حساب می‌آید. یادتان باشد که هنگام بازدید از موزه سری هم به رصدخانه بزنید و با کمک جدیدترین تلسکوپ‌ها، ستاره‌ها را در آسمان پرغبار تهران تماشا کنید. برای رفتن به موزه شهاب‌سنگ کافی است خودتان را به ایستگاه متروی میدان آزادی برسانید. بعد از خروج از ایستگاه، برج آزادی و موزه شهاب‌سنگ روبه‌روی شما قرار دارد.

ایستگاه چیتگر

  ورزش در مجموعه خاص

برخی از ساکنان تهران، مجموعه ایران‌مال در غربی‌ترین محدوده پایتخت را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید تهران می‌شناسند، اما کمتر کسی می‌داند که یکی از مجهزترین مجموعه‌های ورزشی در دل همین مرکز خرید ساخته شده و خدمات ورزشی را با تعرفه مناسب به شهروندان ارائه می‌دهد. استادیوم ورزشی یکی از مهم‌ترین بخش مجموعه ورزشی ایران‌مال به شمار می‌آید. این مجموعه ورزشی برای رشته‌های مختلف امکانات متنوع دارد و سالن‌های کشتی، تنیس، والیبال، فوتسال و سالن‌های ویژه جانبازان و معلولان، پاسخگوی نیازهای ورزشکاران و علاقه‌مندان به رشته‌های ورزشی در محدوده غرب تهران است. این استادیوم ورزشی مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شده و به مدرن‌ترین فناوری‌های ورزشی و امکانات مربوط به رشته‌های مختلف تجهیز یافته‌ است. برای رفتن به مجموعه ورزشی ایران‌مال چند گزینه و راه دسترسی متنوع وجود دارد. یک گزینه این است که خود را به ایستگاه متروی صادقیه یا پایانه اتوبوسرانی میدان آزادی برسانید و از آنجا با اتوبوس خود را به نزدیکی مجموعه ایران‌مال برسانید. راه دیگر برای رسیدن به این مجموعه این است که به ایستگاه متروی چیتگر بروید و از آنجا با تاکسی خودتان را به ورودی ایران‌مال در بزرگراه شهید خرازی برسانید.

ایستگاه پانزده خرداد

   خانه نفیس
میرزا آقاخان نوری، صدراعظم ناصرالدین‌شاه که از دنیا رفت، خانه‌ای از او در محله اعیان‌نشین عودلاجان باقی ماند. او پیروزی مشروطه و تشکیل مجلس ملی را ندید و باخبر نشد که خانه‌اش بعد از او خانه چه‌کسی شد. پس از پیروزی مشروطه و تاسیس مجلس ملی، میرزایحیی امام‌جمعه خویی به‌عنوان نماینده مجلس از سوی مردم آذربایجان راهی تهران ‌شد و برای سکونت در این شهر، این خانه را از وراث خرید. خانه میرزا آقاخان نوری با معماری فاخرش، الگویی از معماری دوره قاجار است که در تزئینات داخلی اوج هنر و سلیقه معماری آن دوران به‌کار رفته است. به‌طوری‌که به آن «نفیس‌ترین خانه تهران» لقب داده‌اند. این خانه دو طبقه دارد که در طبقه اول حوض‌خانه و طبقه دوم تالار تابستانی و زمستانی است. همچنین ساختمان خانه از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده بود که بخش اندرونی آن تخریب و به مدرسه تبدیل شده است. بخش بیرونی عمارت هم که محل پذیرایی مهمانان بوده، مرمت شده و تغییراتی در شکل اولیه آن اتفاق افتاده است. این بنا از قسمت‌های دیگری مثل شاه‌نشین، تالار تابستانی و چندین قسمت دیگر تشکیل شده که هرکدام زیبایی‌هایی دارند. خانه امام جمعه در سال 1375در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که برای بازدید از آن باید راهی ایستگاه متروی پانزده خرداد و خیابان ناصرخسرو شوید.

ایستگاه فردوسی

   درخت ارغوان
درخت ارغوان درست در وسط حیاط خانه، یادآور شاعری است که بسیاری او را با شعر ارغوانش می‌شناسند. زمانی که امیرهوشنگ ابتهاج این خانه را خرید، درختی خشکیده در حیاط بود که استاد از درخت مراقبت کرد و به آن جانی دوباره داد و یکی از معروف‌ترین شعرهای خود به یاد این درخت سرود. این خانه قدمت چندانی ندارد و مربوط به اوایل دوره پهلوی دوم است اما به‌خاطر برگزاری محافل ادبی بزرگان شعر و موسیقی در زمان سکونت ابتهاج، دارای ارزش فرهنگی بالایی است. بنایی دوطبقه با آجرهای قرمز رنگ که نمای جنوبی آن با در و پنجره‌های قدی و تمام شیشه رو به حیاط است. تراس طبقه‌ اول خانه، در دل این بخش از نما گنجانده شده و چهار ستون  سفید رنگ در مقابل آن خودنمایی می‌کند. تزیینات به‌کار رفته در ستون‌ها متشکل از نقش‌های گل‌وگیاه در سرستون‌ها همراه با شیارهایی روی بدنه آنهاست. همچنین حوض مستطیل شکلی که در وسط حیاط خانه قرار دارد، با باغچه‌هایی پر از گل احاطه شده که از تراس طبقه بالا جلوه زیبایی به خانه بخشیده است. خانه ابتهاج که در سال 1387در دفتر آثار ملی ایران به ثبت رسیده، فاصله چندانی با ایستگاه متروی فردوسی ندارد و به راحتی در دسترس است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید